Opnieuw recordjaar voor Rolls-Royce

0

Rolls-Royce heeft vorig jaar 6.021 auto’s verkocht. En die waren allemaal gepersonaliseerd, van de eerste Ghost tot de laatste Cullinan. Rolls-Royce zegt dat 2023 nog beter belooft te worden, want de interesse in de elektrische Spectre is groot.

Torsten Müller-Ötvös, de Duitse CEO van Rolls-Royce, kan dus tevreden terugblikken op 2022. Want nooit eerder deed de in Goodwood gevestigde Britse fabrikant van prestigerijke auto’s het beter. De Cullinan nam het leeuwendeel van de Rolls-Royce verkoop voor zijn rekening, maar zou in 2023 wel eens ingehaald kunnen worden door de Spectre. De bestellingen voor deze elektrische coupé overtreffen namelijk de stoutste verwachtingen.

RollsRoyceGamma

Wat Müller-Ötvös zo mogelijk nog meer plezierde, was het aantal gepersonaliseerde auto’s. Alle 6.021 exemplaren die in 2022 verkocht worden, waren ‘Bespoke’. Die wens van de veeleisende klanten leverde extra hoge winstmarges op. De gemiddelde prijs van een verkochte Rolls-Royce kwam door de gepersonaliseerde aankleding boven de 500.000 euro uit. Opnieuw bewijs dat de rijken afgelopen jaar rijker zijn geworden en niet of nauwelijks last hebben van de inflatie.

Volgens Müller-Ötvös (op de foto samen met de Spectre) was het imago van Rolls-Royce nooit sterker en worden de auto’s die vandaag de dag de fabriek verlaten eerder als kunstwerken gezien, of als een investering waarvan men dagelijks kan genieten. Daarom besteedt de Goodwood zoveel aandacht aan het zogeheten Prominence programma voor tweedehands exemplaren, want daarmee kan de waarde van een Rolls Royce occasion zo hoog mogelijk worden gehouden.

MüllerÖtvösRollsRoyce

Met een verkoopaandeel van 35 procent bleef de Verenigde Staten in 2022 de belangrijkste afzetmarkt voor Rolls-Royce. Daarna volgt  China, dat goed was voor 25 procent van de orders. Dat is overigens wel 10 procent minder dan in het verleden, maar een direct gevolg van de moeizame corona situatie in de Volksrepubliek. Europa was in 2022 goed voor 20 procent van de totale verkoop, met het Verenigd Koninkrijk en Duitsland als belangrijkste afzetmarkten. De overige orders komen uit het Midden-Oosten (qua orderwaarde de grootste markt voor de gepersonaliseerde creaties van Bespoke) en uit Azië (exclusief China). Rusland viel grotendeels weg als afzetmarkt vanwege de oorlog in Oekraïne.

De Cullinan was zoals gezegd het populairste Rolls-Royce model in 2022. De SUV nam bijna de helft van de verkoop voor zijn rekening. Daarna volgen de Ghost (30 procent; vooral populair in Azië) en de onlangs vernieuwde Phantom (10 procent). De Dawn en de Wraith zijn samen goed voor de overige 10 procent.

Binnenkort wordt het gamma van Rolls-Royce uitgebreid met de elektrische Spectre. Daarmee zet het Britse merk de eerste stap naar een volledig emissievrije toekomst. Rolls-Royce wil in 2030 geen modellen met een verbrandingsmotor meer verkopen. De klanten lijken zich prima te kunnen vinden in dat streven want de bestellingen voor de Spectre stromen binnen. De elektrische coupé is dus een schot in de roos. Wie weet wordt er in 2023 opnieuw een verkooprecord gerealiseerd …

Rolls-Royce floreert sinds de overname door BMW in 2003. In die tijd werden er minder dan 1.000 auto’s per jaar verkocht. Nu ruim 6 keer zo veel dus. Het is de eerste keer in de 118-jarige geschiedenis van het merk dat de kaap van 6.000 auto’s is overschreden. Het is ook een stijging van 8 procent ten opzichte van 2021, dat ook al een recordjaar was, al zorgde het eerste coronajaar (2020) wel voor een verkoopdip.

 

Reageren is niet mogelijk.