Prijs vergelijking vernieuwde Polestar 2

0

Appels vallen niet ver van de boom. Dus als Volvo haar C40/XC40 een technische update geeft, dan is het een kwestie van tijd totdat dochter Polestar haar in 2019 geïntroduceerde ‘2’ een facelift geeft. Dat is nu het geval. De cosmetische correcties zorgen er voor dat de ‘2’ visueel beter aansluit bij de nieuwe 3. De tegelijkertijd doorgevoerde technische update is identiek aan de wijzigingen die bij de genoemde Volvo modellen zijn doorgevoerd. Dit betekent meer vermogen en een groter rijbereik

Van de ‘2’, die bij zijn introductie de allereerste auto ter wereld was met Android Automotive (niet te verwarren met Android Auto), rolde eind 2022 het 100.000ste exemplaar van de band. Daarvan zijn er afgerond 7.700 stuks in Nederland geleverd oftewel een kleine 8 procent van het totaal. We kunnen dus spreken van een succesvolle entree van Polestar op de automarkt (het debuutmodel ‘1’ was (Lightyear, lees jij mee?) meer bedoeld als imagobouwer dan als serieuze omzetbrenger). Om de belangstelling voor de ‘2’ niet te laten verslappen, heeft de hoog op zijn poten staande liftback voor modeljaar 2024 nu dus een opfrisbeurt gekregen. Dat je 2 keer moet kijken om de verschillen met de editie van voor de facelift te kunnen zien, is niet erg: dat is wel vaker het geval bij modellen van premium merken. Het betekent dat de aandacht vooral uit kan gaan naar de onderhuidse wijzigingen, want die zijn het belangrijkst.

Het meest opvallende technische nieuws is dat de enkele aandrijf aggregaat van de Single Motor versie voortaan achterin zit in plaats van voorin. Dit betekent dat de Polestar 2 in standaarduitvoering (net als de Volvo C40/XC40) de switch maakt van voorwielaandrijving naar achterwielaandrijving. Het resultaat van de verhuizing zou een levendiger weggedrag zijn. De motor in kwestie is trouwens samen met zijn omvormer nieuw ontwikkeld en levert 272 pk (Long Range: 299 pk) en 490 Nm, tegenover voorheen 231 pk en 330 Nm. De extra power betekent dat de Polestar 2 Single Motor nu 1,0 respectievelijk 1,2 tel sneller naar 100 km/u sprint dan voorheen. Hij heeft voor deze klus voortaan nog maar 6,4 of 6,2 seconden nodig.

Ook de aandrijf aggregaten van de Dual Motor versie werden onder handen genomen. De gevolgen voor het systeemvermogen en het koppel zijn bij deze uitvoering minder groot, maar nog altijd de moeite waard. In plaats van 408 pk en 660 Nm levert de Polestar 2 Dual Motor vooraan 421 pk en 740 Nm. Accelereren vanuit stilstand naar 100 km/u duurt hierdoor nog maar 4,5 tellen; een winst van 0,2 seconde. Hte vermogen van de Polestar 2 Dual Motor met Performance Pack werd niet gewijzigd. Dat blijft 476 pk. Dit betekent dat ook zijn sprinttijd van 4,2 seconden niet veranderde.

Polestar meldt dat bij beide Dual Motor vermogen versies voortaan een grotere rol is weggelegd voor de achterste krachtbron. Die ingreep zou er voor moeten zorgen dat de ‘2’ nu de rijsensaties van een achterwiel aangedreven biedt. Voor een merk dat graag over een sportief imago beschikt, is dat niet onbelangrijk. Ander goed nieuws: de voorste elektromotor schakelt zich volledig uit wanneer de omstandigheden dit toelaten. Dat heeft uiteraard een gunstig effect op de maximale actieradius.

Ander technisch nieuws is de montage van andere lithium-ion batterijen. De Long Range versies hebben voortaan een uit 27 modules bestaand batterijpakket van toeleverancier CATL. De capaciteit daarvan bedraagt 82 kWh. Voor de facelift van de Polestar 2 was dit 78 kWh. De batterijen van de Standard Range uitvoeringen worden geleverd door LG Chem en tellen 24 modules. Dit betekent een capaciteit van 69 kWh in plaats van 64 kWh. De wijzigingen hebben uiteraard een gunstige invloed op het rijbereik: de Long Range Dual Motor versie boekt wat dit betreft de grootste winst en kan volgens de WLTP cyclus voortaan 592 km ver komen; een winst van 105 km. Met Performance pack is de actieradius identiek. Voor de Standard Range Single Motor is het rijbereik nu 518 km (42 kilometer dan voorheen) en voor de Long Range Single Motor 635 km (een winst van 85 kilometer).

Daarnaast zijn de accupakketten nu sneller op te laden. Het laadvermogen van het LG Chem exemplaar bedroeg voorheen 130 kW, maar ligt nu op 135 kW. Bij de CATL accu neemt het laadvermogen toe van 155 kW tot 205 kW. Flink wat winst dus!

Aan de buitenkant is de vernieuwde Polestar 2 alleen te herkennen aan zijn hertekende, dichte front. Daardoor is er een grotere optische gelijkenis met de ‘3’ ontstaan. De nepgrille met het geblokte patroon die oorspronkelijk tussen de koplampen van de Polestar 2 zat, is namelijk vervangen door de zogeheten SmartZone die eind vorig jaar op zijn grote broer debuteerde. Daarin zijn de camera’s en radars ondergebracht die nodig zijn voor de verschillende actieve veiligheidssystemen, waarvan er trouwens voortaan meer standaard zijn. Polestar voegt Blind Spot Information System (BLIS) met stuurondersteuning toe aan de standaarduitrusting, hetzelfde geldt voor systemen als Cross Traffic Alert, Rear Collision Warning and Mitigation en een 360 graden camera. Meer standaard aanwezige verwennerij komt in de vorm van automatisch dimmende buitenspiegels en een inductielader voor compatibele smartphones.

Indien de vernieuwde Polestar met het optionele Performance Pack besteld wordt, dan wordt hij geleverd met de reeds van de ‘3’ bekende 20 inch lichtmetalen velgen.

Polestar……. Aiways……… Cupra………. Hyundai……..
2 U6 Born Ioniq 6
SM Prime 58 kWh 77 kWh
Performance Style
51.200 euro 48.950 euro 50.990 euro 51.795 euro
MG…………. Skoda………. Toyota……… Volkswagen…..
Marvel R Enyaq Coupé BZ4X ID.4
132 kW 77 kWh
Performance Active Pro
51.495 euro 51.690 euro 51.395 euro 50.340 euro

De modeljaar 2024 uitvoering van de Polestar 2 kan per direct worden besteld. De eerste leveringen staan gepland voor het derde kwartaal van 2023. Voor niets gaat de zon op, dus de update van de Polestar 2 zorgt wel voor hogere prijzen: de Standard Range Single Motor versie is er vanaf 51.200 euro en diens Long Range variant moet minimaal 55.200 euro opbrengen. Aan de Polestar 2 Long Range Dual Motor hangt een prijskaartje van 59.900 euro terwijl diens Performance versie vanaf 66.400 euro verkrijgbaar is. Zijn meerwaarde zit hem puur in softwarematige aanpassingen. Dit betekent dat het Performance Pack ook naderhand kan worden aangeschaft.

Polestar……. BMW………… Ford……….. KIA…………
2 i4 Mustang-E EV6
DM LR eDrive35 SR 77 kWh AWD
Plus
59.900 euro 58.663 euro 58.100 euro 59.895 euro
Nissan……… Subaru……… Tesla………. Volvo……….
Ariya Solterra Model 3 C40
e-4Orce Long Range Twin
Evolve Sky Package Performance Plus
61.790 euro 60.895 euro 59.990 euro 59.895 euro

De prijsstelling van de diverse uitvoeringen betekent dat de Polestar 2 niet in aanmerking komt voor de SEPP aanschafsubsidie.

 

 

Reageren is niet mogelijk.