Opel neemt afscheid van papieren handleidingen

0

Opel heeft per direct besloten om geen papieren handleiding meer aan te bieden voor haar meest populaire modellen. In de plaats krijgt de klant een zogeheten snel start gids en een QR code om de gehele handleiding digitaal te raadplegen. Opel wil op deze manier op jaarbasis  honderden miljoenen papiervellen besparen. Dat is niet alleen goed voor de eigen financiën, maar ook voor het milieu.

Het Duitse automerk heeft ondanks modellen als de GT en uitvoeringen als GSI/GSE of OPC altijd een wat belegen imago gehad, maar laat met deze beslissing zien wel degelijk met beide benen in de 21ste eeuw te staan. Elke handleiding telt afgerond 500 pagina’s en het is niet meer van deze tijd om die ongevraagd mee te geven met elk voertuig in de wetenschap dat heel wat klanten het instructieboekje nooit zullen raadplegen. Als je op jaarbasis honderdduizenden auto’s verkoopt, gaat het bij elkaar om heel veel pagina’s en vast ook om heel veel bomen. Daarom heeft Opel besloten om afscheid te nemen van de fysieke handleiding.

De beslissing van Opel wil overigens niet zeggen dat de koper van een nieuwe Corsa, Mokka, Astra of Grandland nu helemaal papierloos op pad wordt gestuurd. In het handschoenkastje zal de klant voortaan niet alleen het serviceboekje aantreffen en een zogeheten Quick Guide. Samen zijn die goed voor een honderdtal pagina’s. Dat zijn, vermenigvuldigd met het aantal auto’s dat Opel jaarlijks verkoopt, ook heel veel bomen maar er is wel sprake van een besparing is van liefst 80 procent. Nederland weet voor wat betreft de CO2 reductie een dergelijk percentage niet te halen, dus petje af.

Dat nieuwe auto’s van Opel nog wel een Quick Guide mee naar huis krijgen, is niet zozeer omdat het merk een grotere reductie dan 80 procent niet ambieert, maar omdat het wettelijk verplicht is om elk product (dus ook auto’s) te voorzien van een papieren informatieboekje. Dat hoeft niet perse een uitgebreide handleiding te zijn. Een snel start gids volstaat ook. Maar door de aanvullende QR code kan het niet anders zijn dan dat de lettercombinatie RTFM (Read The Fucking Manuel) in de toekomst in de vergetelheid zal raken. Opel doet daarvoor alvast een duit in het groene zakje.

De beslissing van Opel om zichzelf op deze manier zichzelf een groener imago aan te meten, heeft trouwens direct alweer tot kritiek geleid (het zal eens een keer niet het geval zijn). Want wat doe je bijvoorbeeld als je een probleem hebt, maar geen internetverbinding om de online handleiding te raadplegen? En wat doet Opel in de toekomst als modellen op leeftijd beginnen te raken? Zal de bijbehorende, handleiding dan nog online blijven staan? En stel dat Opel nog een keer van eigenaar veranderd, gaat het nieuwe moederbedrijf dan ook geld uitgeven aan het up-to-date houden van het virtuele instructieboekje van modellen die niet onder haar regie zijn ontwikkeld?

Feit is dat toen Stellantis het merk Opel overnam van General Motors, zij geen cent over had voor het in de licht houden van de service assistent OnStar. Veel klanten voelden zich toen bekocht omdat zij de auto destijds mede hadden gekocht vanwege de aanwezigheid van zo’n hulpsysteem aan boord. Maar goed, misschien kan een herhaling van dit scenario wel voorkomen worden door het infotainment systeem veel meer taken te geven.

Reageren is niet mogelijk.