In 2022 hadden veel autofabrikanten last van tekorten aan onderdelen en van corona naweeën in China. Het gevolg was dat niet voldoende auto’s gebouwd konden worden om aan de vraag te voldoen. In een vrije markteconomie leidt een dergelijke situatie al snel tot hogere prijzen. Immers, door de leveringskrapte ‘vechten’ afnemers om de beschikbare auto’s. Die raak je dus ook wel kwijt als je als fabrikant de prijzen met een paar honderd euro of een paar duizend euro verhoogd.
De leveringskrapte (die zich ook in andere branches voordoet, tot aan bloemkoolkwekers aan toe) is een belangrijke oorzaak van de huidige inflatie. Menig consument gaat daar gebukt onder, maar BMW niet. Die zag de winst vorig jaar groeien naar een bedrag van 18,6 miljard euro. Vergeleken met het resultaat van 2021 gaat het om een stijging van ruim 49 procent. Naast prijsverhogingen droeg ook de extra orders voor dure modellen, zoals de iX, bij aan de winstgroei.
Ondanks dat de totale verkoop als gevolg van de leveringskrapte naar 2,4 miljoen voertuigen daalde, nam de omzet van de BMW Groep (waartoe ook de merken Mini en Rolls-Royce behoren) fors toe. Die steeg namelijk met bijna 30 procent naar 142,6 miljard euro. Ondanks de gedaalde verkopen omschrijft BMW topman Oliver Zipse de resultaten als “solide prestaties in volatiele omstandigheden”. De doelen van 2022 zijn namelijk gehaald.
BMW kwam ook op een hogere winst uit omdat 2022 het eerste volledige boekjaar was waarin de Duitse autofabrikant zich de volledige eigenaar van BMW Brilliance Automotive mocht noemen. In deze voormalige joint venture had zij in het verleden slechts een belang van 50 procent. De andere helft van de aandelen was in handing van een Chinese partner, precies zoals de overheidsregels voorschreven. Maar in 2021 kwam de eis aan buitenlandse fabrikanten om een joint venture te vormen met een lokale partij als zij in China actief wilden worden te vervallen en, ere wie ere toekomt, BMW was er als de kippen bij om daar van te profiteren.
De investeringen in onderzoek en ontwikkeling namen met ruim 5 procent toe tot 6,6 miljard euro. Dat geld ging bijvoorbeeld naar nieuwe technologie voor elektrische aandrijving, digitalisering en zelfrijdende auto’s. Over auto’s gesproken: de verkoop van volledig elektrische exemplaren was vorig jaar goed voor liefst 9 procent van de totale afzet. De stijging was te danken doordat de vraag naar dergelijke personenwagens in 2022 met 108 procent steeg. Voor dit jaar streeft BMW voor haar volledig elektrische auto’s naar een verkoopaandeel van 15 procent.