De 1.5 BlueHDi dieselmotor drijft al bijna 6 jaar lang meer dan 30 modellen van de Stellantis Groep aan. Maar de betrouwbaarheid van de krachtbron is, zachtjes uitgedrukt, niet onberispelijk. Moeten jij er dus voor oppassen?
De 1.5 BlueHDi unit verscheen voor het eerst onder de motorkap van de tweede generatie Peugeot 308 in 2017. De krachtbron, intern DV5 genaamd, was bedoeld om in 2021 de 1.6 BlueHDi (DV6) te vervangen binnen Peugeot SA, dat later met Fiat Chrysler Automobiles fuseerde tot Stellantis. Sindsdien is de motor geïnstalleerd in een groot aantal modellen van verschillende merken (Citroën, DS, Opel, Peugeot en Toyota) en er zijn enkele honderdduizenden exemplaren van geproduceerd. Ook al is de dieselkrachtbron op weg naar de uitgang, de 1.5 BlueHDi wordt nog steeds geproduceerd.
Qua betrouwbaarheid heeft de 1.5 BlueHDi motor dus niet de reputatie een modelkrachtbron te zijn. Terecht, want de motor is inderdaad gevoelig voor storingen, met soms dramatische gevolgen. Modellen die zijn uitgerust met deze motor zijn afkomstig van Citroën (C3 III, C3 Aircross, C4 III, C4 Cactus, Berlingo III, C5 Aicross, C4 SpaceTourer, SpaceTourer en Jumpy), DS (3 Crossback/3, 4 II en 7 Crossback/7), Opel (Corsa VI, Mokka II, Crossland X/Crossland, Astra VI, Grandland X/Grandland, Combo Life, Combo Cargo, Vivaro en Zafira Life), Peugeot (208 II, 2008 II, 308 II en III, 508 II, 3008 II, 5008 II, Rifter, Partner III, Reiziger en Expert III) en Toyota (Proace City, Proace City Verso, Proace en Proace Verso).
Verschillende eigenaren hebben geklaagd over het vastlopen van het injectiesysteem. Die laatste genereert ijzervijlsel, een element dat motoren helemaal niet waarderen. Gebruikers beschrijven als symptomen een motor die schuurt en schokkerig loopt, vooral als hij koud is. Wat dit fenomeen kan veroorzaken, is onvoldoende druk in de brandstofrail. Als dit gebeurt, kan de rekening hoog oplopen, aangezien verschillende elementen van het injectiesysteem moeten worden vervangen (injectoren, pomp, brandstoffilter, enz.).
Minder ernstig, maar vrij frequent en al bekend van de 1.6 BlueHDi motor, is de melding “pollution fault” in het instrumentarium. Dit is een storing in de aanvoer van AdBlue. Uiteindelijk kan de auto hierdoor weigeren te starten; een zeer vervelend gevolg. De AdBlue tank heeft de neiging te vervormen wanneer het ureum stolt en kristalliseert. De vloeistof kan daardoor de injector niet meer bereiken. De toevoeging van een antikristallisatie-additief kan het optreden van het fenomeen beperken.
Tot slot onderscheidt het 1.5 BlueHDi blok zich in negatieve zin door een zwaar mechanisch probleem, wat tot motorstoring kan leiden. Daar wordt op internet regelmatig melding vnan gemaakt, wat suggereert dat deze schade niet ongewoon is. Het probleem zit ter hoogte van de ketting die de 2 nokkenassen verbindt (ter hoogte van de cilinderkop dus). De laatste heeft als kwalijke eigenschap aan spanning te verliezen en dus losser te worden. Uiteindelijk kan hij breken. Als dit gebeurt, is de schade zeer aanzienlijk en moet de motor mogelijk worden vervangen. Volgens feedback treedt deze ‘glitch’ op tussen de 80.000 en 120.000 km, maar het is mogelijk dat het ook optreedt bij veel lagere kilometerstanden, zelfs onder de 20.000 km. Voordat hij breekt, kan de ketting knappende geluiden maken, dus let op. Als dit het geval is, moet jij onmiddellijk de motor van jouw auto afzetten en naar een officiële dealer van een van de genoemde Stellantis merken laten slepen.
Stellantis lijkt te beseffen dat de 1.5 BlueHDi krachtbron een probleemmotor is. Een woordvoerder laat weten: Kwaliteitscontroles hebben aangetoond dat bij bepaalde voertuigen die zijn uitgerust met deze dieselmotor storingen of waarschuwingen, zoals mechanische geluiden, kunnen optreden die wijzen op een mogelijk probleem met het distributiekettingsysteem, wat het risico op motorstoring kan vergroten. Wij hebben besloten om daarom een individuele analyse aan te bieden aan onze klanten die met een van de bovengenoemde specifieke situaties worden geconfronteerd. Onze erkende reparateurs zijn hiervoor volledig opgeleid”. In verhulde bewoording erkent Stellantis dus het defect
Stellantis zegt de situatie a priori rechtgezet te hebben. Om herhaling van dergelijke schade te voorkomen, is volgens informatie van Autointernationaal.nl de originele ketting van 7 mm vervangen door een nieuw exemplaar van 8 mm. Bij nieuwe motoren die van de band komen of in de werkplaats worden aangepast, heeft het nokkenashuis een dubbele naaf gekregen.
Als jij slachtoffer bent geworden van deze ontwerp/productie fout dan zal jij kunnen rekenen op volledige compensatie van Stellantis en haar automerken indien jouw auto minder dan 5 jaar oud is of minder dan 150.000 km heeft gereden. Als een van deze twee termijnen is overschreden, dan zal jij zelf moeten onderhandelen met jouw dealer. Aarzel niet om vastberaden of zelfs aandringend te zijn. Aan de andere kant: als het onderhoud niet tijdig is uitgevoerd of door niet-erkende garages heeft plaatsgevonden, dan kan het jou duur komen te staan. Stellantis zal deze vorm van nalatigheid dankbaar aangrijpen om zichzelf van elke verantwoordelijkheid te ontslaan. Maar wat dit betreft neemt Stellantis geen uitzonderingspositie in. In algemene zin geldt voor elke auto en voor alle merken dat zolang de fabriek garantie geeft, men het onderhoudsschema nauwgezet moet volgen en dat men zich voor het onderhoud alleen op het officiële netwerk mag oriënteren.
Hoewel de negatieve ervaringen met de motor talrijk zijn, is het moeilijk om alle modellen met de 1.5 BlueHDi krachtbron over een kam te scheren. Een meerderheid van eigenaren heeft geen distributieproblemen ervaren. Als jij echter een model hebt dat met deze motor is uitgerust, let dan op het geringste verdachte mechanische geluid. Dan is het beter om direct te stoppen met rijden dan het minste risico te nemen.
Als jij een model wilt kopen dat met deze motor is uitgerust, moeten er enkele voorzorgsmaatregelen worden genomen. Kies allereerst alleen een exemplaar dat strikt op tijd door het dealernetwerk van Stellantis is onderhouden. Verder kan je controleren of de dubbele naaf wel of niet aanwezig is op het carter.