Een select aantal autojournalisten kon afgelopen week nader kennismaken met de Volvo EX90: de nieuwe grote elektrische SUV van het Zweedse merk, die een paar jaar samen met de XC90 de top van het gamma gaat vormen, voordat hij uiteindelijk zijn plaats helemaal gaat innemen. De SUV met 7 zitplaatsen, waarvan de basisprijs onlangs werd verlaagd naar 99.195 euro, zal in het eerste kwartaal van 2024 in Nederland op de markt worden gebracht.
Wat de elektrificatie van auto’s betreft, is Volvo een van de meest ambitieuze merken, met als doel om vanaf 2030 een gamma aan te bieden dat exclusief elektrisch is. Zo wordt de EX90, na de XC40 en C40, het derde model van het Zweedse bedrijf dat besteld kan worden in volledig elektrische vorm en de tweede na de C40 om uitsluitend op deze technologie te vertrouwen. En hoewel deze nieuwe EX90 een nieuwe typeaanduiding inluidt, kan hij in zekere zin worden beschouwd als de derde generatie XC90. De huidige daarvan blijft echter nog een paar jaar in de catalogus staan, om klanten tevreden te stellen die nog niet klaar zijn om de stap naar ‘uitsluitend elektrisch’ te wagen en die het daarom een prettig idee vinden om een verbrandingsmotor achter de hand te hebben.
De carrière van de nieuwkomer lijkt in ieder geval goed begonnen te zijn, aangezien Volvo onlangs stopte met het aannemen van bestellingen voor de EX90, aangezien de vraag de verwachtingen van het merk inmiddels ruim overtroffen heeft. Volvo gaat haar nieuwe visitekaartje niet in eigen land (Zweden) produceren, maar uitsluitend in haar fabriek in Charleston in de Verenigde Staten en in China. Deze keuze verschilt niet wezenlijk van die van Duitse premium merken als BMW. Die bouwt haar grote SUV modellen ook niet in Europa, maar in Noord Amerika en China.
Qua stijl probeert deze EX90 zijn verwantschap met de XC90 niet echt te verbergen. Hij heeft een profiel dat erg lijkt op dat van zijn voorganger en dat behoorlijk klassiek is voor het segment. Gelukkig maken een paar details het verschil en geven het een heel modern tintje.
Van achteren bekeken, zien we de U-vormige lichten die met verbonden worden door een zwart gelakte hoofdband, waardoor de EX90 een beetje een Range Rover uitstraling gekregen heeft. Deze lichten worden aangevuld met verticale elementen die de achterruit omringen en doen denken aan de XC90.
Aan de voorzijde zijn het de volledige grille en de originele T-vormige optiek die dit nieuwe model direct herkenbaar maken. Het is een design dat ook een uniek spektakel biedt, wanneer de 2 balken met de horizontale led elementen van de dag lichten afwijken, plaatsmaken voor de projectoren van het dimlicht en het grootlicht.
Ondanks alles blijft het element dat het meest opvalt wanneer men oog in oog staat met deze EX90 het blok bovenop de voorruit, dat bijna doet denken aan het apparaat dat je in Londense taxi’s ziet. Het is in feite de Lidar, een bijzonder geavanceerde radar die het voertuig volledig autonoom moet laten rijden; althans vanaf de dag natuurlijk waarop aan alle voorwaarden zal kunnen worden voldaan om dit mogelijk te maken. Voor Volvo is deze vooruitgang op het gebied van autonoom rijden gerechtvaardigd door de verhoogde veiligheid die deze technologie mogelijk maakt, zowel voor de inzittenden van zijn voertuigen als voor andere weggebruikers.
Hoewel veiligheid de belangrijkste zorg van het merk blijft, zullen we misschien verbaasd zijn over de weg die Volvo is ingeslagen met betrekking tot de behandeling van het dashboard en het infotainmentsysteem. De EX90 neemt duidelijk Tesla als model en heeft een enorm 14,5 inch verticaal scherm in het midden van het dashboard, dat alle functies regelt. Het passagierscompartiment ziet er dus bijzonder verfijnd en veel moderner uit dan dat van de XC90.
Echter, veiligheidsprobleem, er is reden om te twijfelen aan het gezond verstand van een dergelijke keuze. Inderdaad, de overgrote meerderheid van de acties, zelfs de meest essentiële zoals airconditioning, vereisen dat dit gigantische scherm wordt gebruikt. De bestuurder moet daarom noodzakelijkerwijs zijn aandacht iets meer afleiden dan wanneer hij een fysieke knop of draaiknop zou moeten bedienen. Hoogtepunt van absurditeit: zelfs bij het openen van het dashboardkastje moet je door het menu van het centrale scherm scrollen!
De interieurpresentatie is over het algemeen onberispelijk, maar het veroorzaakt niet echt een “wauw” effect zoals de cabines van de BMW iX en Mercedes EQE SUV / EQS SUV). Dat komt deels door het formaat van het horizontale scherm dat dienst doet als (digitaal) instrumentarium aan de bestuurderskant. Dat is slechts 8 inch groot. Op zich is dat ruim voldoende om de essentiële rijgegevens weer te geven, maar het ‘Volkswagen ID.3 gehalte’ is te hoog. Daarom is het volkomen misplaatst in een premium auto die afgerond minimaal een ton kost. Het feit dat de EX90 ongeacht de uitvoering een head-up display krijgt, doet daar niks aan af.
Over de afwerking valt niets negatiefs te zeggen dankzij het gebruik van mooie materialen en goed geslaagde assemblages. Alleen, als Volvo gokt op een sfeer die heel anders is dan die van Germaanse concurrenten, dan zou dat wel eens een keuze kunnen zijn die fout gaat aflopen. In het premium segment zetten, of Volvo dat nou leuk vindt of niet, de topproducten van BMW en Mercedes de toon. De keuze om te opteren voor een stijl à la de Volkswagen ID.3, onderscheidt het Zweedse automerk zich weliswaar, maar het levert ook veel aan exclusiviteit in. Dat is zondermeer te betreuren.
Zijnde 9 cm langer dan de XC90, is deze EX90 (5,04 meter versus 4,95 meter) logischerwijs erg royaal qua interieurvolume. Zelfs de kleine stoelen op de derde rij zijn geschikt voor volwassenen van gemiddelde grootte, op voorwaarde dat de passagiers op de tweede rij bereid zijn om hun stoelen een stukje naar voren te schuiven.
Dat kan op zich heel eenvoudig, want de zitbank bestaat uit 3 delen en is verschuifbaar, waardoor ook de ruimte op de tweede zit rij maximaal zal zijn als er niet meer dan 3 achter passagiers zijn. De stoelen op de derde zit rij kunnen elektrisch worden neergeklapt en weer op hun plaats worden gezet door simpelweg op een knop bij de ingang van de bagageruimte te drukken.
Laatstgenoemde lijkt weinig last te hebben van elektrificatie en heeft een laadcapaciteit dat behoorlijk lijkt op dat van de plug-in hybride XC90. Het volume bedraagt 655 liter onder de hoedenplank in de configuratie met 5 zitplaatsen en kan oplopen tot 1.915 liter als alle stoelen achterin zijn neergeklapt. En zelfs met 7 man aan boord is de resterende kofferruimte capaciteit niet belachelijk klein (310 liter).
De EX90 is niet alleen zeer gastvrij, maar net zo genereus in termen van zijn technische specificaties. Dankzij een enorme batterij met een capaciteit van 111 kWh belooft de grote Zweedse SUV tot 600 km actieradius op een enkele lading. De EX90 kan bij een snelle terminal in korte tijd stroom tanken, want hij accepteert een laadvermogen van 250 kW. Hierdoor kan de batterijvulling in minder dan 30 minuten van 10 tot 80 procent worden hersteld. Onvermijdelijk uitgerust met 2 motoren (één op elke as) en vierwielaandrijving, is de EX90 verkrijgbaar in 2 versies: Twin Motor met 408 pk en Twin Motor Performance met 517 pk.
In het tweede geval zijn de prestaties van een zeer goed niveau als we rekening houden met de forse massa van de SUV, met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 4,9 seconden (5,9 tellen voor de 408 pk versie). Natuurlijk wordt al deze losbandigheid van comfort en uitrusting in combinatie met de grote accu op de weegschaal betaald en komt het gewicht boven de 2,8 ton uit.
Natuurlijk vinden we op deze EX90 het dilemma dat alle zeer krachtige elektrische voertuigen gemeen hebben: ofwel profiteren wij van het indrukwekkende prestatiepotentieel van het voertuig, ofwel proberen wij de beloofde, genereuze actieradius te bereiken door het gaspedaal slechts met fluwelen voet aan te raken. Er zal een keuze gemaakt moeten worden, want beide doen is zeker niet mogelijk; dat is duidelijk!