Renault verkocht in het eerste kwartaal van dit jaar wereldwijd 354.545 voertuigen. Dat is een stijging van 9 procent ten opzichte van dezelfde periode van 2022. Renault meldt dat de afzetstijging zonder hogere marketingkosten (lees: kortingen) gerealiseerd kon worden.
De afzet in Europa nam met 20 procent toe tot 231.125 eenheden. Renault wist in onze marktregio een sterke groei in het C segment te realiseren (+51 procent) tot meer dan 62.000 registraties. Dat is vooral te danken aan de Mégane E-Tech Electric en de Arkana. Volgens Renault geeft dit aan dat een herstructureringsstrategie, die zich richt op de meest winstgevende (lees: grotere) modellen, zijn vruchten begint af te werpen na 4 jaar van dalende inkomsten. Renault noemt in dit verband ook de nieuwe Austral maar dat lijkt Autointernationaal.nl wat voorbarig omdat het marktdebuut nog zeer pril is.
Dankzij de sterke prestaties van haar geëlektrificeerde modellen (volledig elektrisch (BEV), hybride (HEV) en plug-In hybride (PHEV), maar de mild-hybride (MHEV) types niet meegerekend) kon er een volumestijging van 24 procent tot 61.000 registraties worden gerealiseerd. Renault zegt dat zij hiermee haar leidende positie gehandhaafd heeft, maar het wordt in het persbericht niet duidelijk hoe en waar dat gebeurt zou zijn. Marktleider op het gebied van (deels) elektrische auto’s is het Franse merk in ieder geval niet.
Deels geëlektrificeerde modellen (BEV and HEV) waren in het eerste kwartaal goed voor 38 procent van de personenwagen verkopen van Renault. Dat percentage is iets hoger dan het marktgemiddelde van 34 procent. Renault deed in het eerste kwartaal vooral goede zaken met haar HEV modellen. Daarvan nam de afzet toe met 42 procent tot 38.400 exemplaren. Vooral bij particuliere rijders vallen de HEV modellen in de smaak, zo meldt Renault. Met als gevolg dat het verkoopaandeel bij de Arkana 60 procent is en bij de nieuwe Austral zelfs 67 procent.
Het aantal registraties in Europa van volledig elektrische Renault modellen nam in het eerste kwartaal met 15 procent toe tot 20.000 exemplaren. Met het oog op het marktdebuut van de Mégane E-Tech Electric zou een hoger groeipercentage wellicht voor de hand hebben gelegen, maar blijkbaar is de afzet van de Zoé dit jaar ingestort. Dat op zijn retour zijnde model is inderdaad duidelijk verouderd. Het rijbereik is heel behoorlijk, maar qua veiligheidsuitrusting stamt de Zoé duidelijk uit een ander tijdperk. Van de Mégane E-Tech Electric werden in het eerste kwartaal meer dan 11.000 exemplaren verkocht. Renault is met dit model in Frankrijk marktleider in het segment voor elektrische auto’s.
Elders in het C-segment doet Renault in Europa goede zaken met de Arkana. Daarvan gingen er in het eerste kwartaal meer dan 18.500 exemplaren over de toonbank. Voor een uit Zuid-Korea geïmporteerd model is dat inderdaad niet slecht. De Koleos, die eveneens uit dit land werd betrokken, heeft nooit kunnen tippen aan dit verkoopresultaat. Van de nieuwe Austral werden in het eerste kwartaal 15.500 exemplaren afgeleverd. Sinds de verkoop afgelopen november startte, gaat het om 22.400 eenheden.
Renault is er trots op dat zij relatief veel (54 procent) auto’s verkoopt aan particulieren. Dat is begrijpelijk want bij dergelijke transacties blijft er meer aan de strijkstok hangen dan als er een deal moet worden gesloten met een zakelijke partij. Gemiddeld verkopen fabrikanten in Europa 44 procent van hun auto’s aan particulieren dus Renault is op dit punt echt in het voordeel.
Renault gaat mee in door Tesla gestarte prijzenoorlog
Renault herziet wereldwijd haar prijsbeleid voor elektrische auto’s om concurrerend te blijven na de door Tesla veroorzaakte golf van prijsverlagingen. “Wij zullen land per land en markt per markt analyseren welk concurrentieniveau we nodig hebben om mee te blijven doen”, aldus Fabrice Cambolive, de CEO van Renault. “Het is duidelijk dat de prijsverlagingen van Tesla een uitdaging vormen. Het is een waarschuwing waar wij naar kijken”.
Het is begrijpelijk dat Renault met name de Mégane E-Tech Electric als belangrijk(st)e inkomstenbron wil verdedigen. Maar na de prijsverlaging van de Tesla Model 3 tot (in Nederland) 41.990 euro is er sprake van een direct onderling duel. De simpelste 220 pk uitvoering van de Mégane E-Tech Electric kost namelijk nu 42.790 euro. Dat maakt Renault kwetsbaar aangezien de Tesla Model 3 een klasse groter is. Idealiter zou een prijsverlaging van 2.800 euro voor de Mégane E-Tech Electric daarom mooi zijn.