Porsche 911 wordt 60 jaar: een succesverhaal in 8 bedrijven

0

De Porsche 911 is de meest iconische sportwagen ter wereld. Ze werd geboren in 1963 en viert in 2023 haar 60ste verjaardag. Het succesverhaal duurt nu al 6 decennia en ook de huidige, 8ste generatie is onmiskenbaar een succes. Momenteel is de 911 verkrijgbaar in maar liefst 26 versies, oftewel genoeg om iedereen tevreden te stellen met een onderscheidend en bijna uniek exemplaar. Want dat is óók de magie van de 911.

Met zijn 60 jaar verdient de Porsche 911 meer dan respect. Legende, icoon, vaandeldrager van het Duitse merk: op de sportwagen uit Stuttgart-Zuffenhausen zijn alle superlatieven van toepassing. De 911 dankt zijn succes als sportwagen aan alledaags gebruiksgemak, innovaties en lange levensduur.

Porsche911wordt60c

Om het jubileum te vieren organiseerde Porsche eerder deze zomer in Frankrijk een bijeenkomst waar maar liefst 8 versies van het huidige type 992 aanwezig waren, van de Carrera S tot de extravagante GT3 RS, via de verrassende Dakar of de Targa 4 GTS. Een buitengewone onderdompeling in de wereld van de 911 die veel verder ging dan enkel de 992e-ditie, aangezien Porsche ook versies van eerdere generaties tentoonstelde.

Porsche911wordt60b

De 911, die in zijn 60-jarige carrière wereldwijd inmiddels al meer dan 1.250.000 keer is verkocht, is DE sportwagen bij uitstek: een essentieel model dat het imago van het merk na de 356 verder heeft uitgebouwd, zowel op de weg als in de competitie. Of het nu op het circuit was, in de rallysport of zelfs in de woestijn: deze variatie is een bewijs van de veelzijdigheid en robuustheid van de 911 waarvan tijdens alle evenementen en in de grootste races ter wereld (Le Mans, Monte-Carlo of Dakar) kan worden geprofiteerd. De 911 alleen al vertegenwoordigt meer dan 20.000 overwinningen, van de 30.000 overwinningen die het Duitse merk in races behaalde.

Porsche911wordt60h

De 60 jaar dat de Porsche 911 nu ‘jong’ is, worden vooral gekenmerkt door 6 decennia van innovaties. Het meest recente voorbeeld daarvan is het allerlaatste DRS-systeem van de nieuwe GT3 RS, waarbij op een straatauto een aerodynamische technologie uit de Formule 1 wordt geïntroduceerd.

Porsche911wordt60i

Net als andere fabrikanten bereidt Porsche zich voor op een geëlektrificeerde toekomst. Er is al de Taycan in het assortiment en die krijgt binnenkort gezelschap van de nieuwe generatie Macan die eveneens onder de bevelen van elektronen zal vallen. Daarna zijn de Cayman en Boxster aan de beurt. Die zullen eveneens worden gebaseerd op het PPE platform voor premium elektrische auto’s en dat Porsche samen met Audi heeft ontwikkelt.

Porsche911wordt60

Maar gelukkig voor de 911 is het merk niet van plan (althans niet op dit moment) om een ​​einde te maken aan de platte 6-cilinder boxermotor, die de signatuur van het model is, naast de 2+2 coupé-architectuur met zijn aandrijflijn gemonteerd in de overhang achter. De 911 moet aan de elektrificatie gaan ontsnappen door in te zetten op synthetische brandstof, oftewel de beroemde e-fuel, die niet alleen verdedigd wordt door Porsche, maar ook door de Duitse regering en die nu door de Europese Unie wordt getolereerd als in 2035 de verkoopban op auto’s met een gewone verbrandingsmotor in werking treedt. Maar het is nog ver weg en intussen staat Porsche niets dat in de weg om de magie rondom haar thermische cultmodel verder uit te bouwen.

Ter gelegenheid van het 60-jarig jubileum hier een ​​terugblik op een fantastische saga, die in 1963 begon

De 911 werd in 1963 onthuld op de IAA van Frankfurt. Hij debuteerde aldaar als opvolger van de 356 en biedt betere prestaties en modernere technologie. Het kenmerkende design van de 911, met zijn gestroomlijnde carrosserie en wigvormig profiel, komt uit het tekenpotlood van Ferdinand ‘Butzi’ Porsche, de kleinzoon van bedrijfsoprichter Ferdinand Porsche. De merkkarakteristieke lucht gekoelde boxer motor (voortaan met 6 plaats van 4 cilinders), werd wederom achterin de auto gemonteerd en zou altijd een kenmerk van de 911 blijven.

Porsche911wordt60e

Tijdens de jaren zeventig onderging de 911 verschillende evoluties en verbeteringen. Er werden krachtigere en sportievere versies geïntroduceerd, zoals de 911 Carrera RS 2.7. In 1974 onderging de 911 een grote verandering met de introductie van de derde editie, ook wel bekend als de Porsche 930 Turbo. Deze uitvoering was uitgerust met een turbomotor, waardoor het een van de snelste auto’s van zijn tijd was.

Porsche911wordt60f

Naarmate dit decennium vorderde, bleef de 911 evolueren, met ontwerpupdates en nog betere prestaties. De 911 Carrera met verschillende vermogensniveaus werd geïntroduceerd. In 1989 werd het gamma uitgebreid met de Carrera 4 (964) met vierwielaandrijving. Die Porsche markeerde een mijlpaal in de evolutie van de 911. In de jaren negentig vond de introductie van de 993-generatie van de Porsche 911 plaats: een combinatie van klassiek design en moderne technologieën. Het was de laatste generatie waarbij de boxermotor luchtgekoeld was.

Porsche911wordt60g

Aan het begin van de huidige eeuw werd de vijfde generatie (996) Porsche 911 geïntroduceerd; een editie die gekenmerkt werd door de overstap op een watergekoelde motor. Dat was even slikken, maar vanwege nieuwe en toekomstige emissienormen noodzakelijk. Gelukkig slikten de vaste klanten deze bittere pil uiteindelijk braaf vanwege het vooruitzicht dat zij een betere 911 kregen.

Porsche911wordt60d

Zoals gezegd is het huidige gamma breder dan ooit, variërend van Carrera tot Turbo. Hoe snel en verslavend de 911 ook is, het feit dat elke klant aan zijn trekken kan komen, is zeker ook een verklaring voor de populariteit van deze iconische Porsche.

 

Reageren is niet mogelijk.