Stellantis plant 2 goedkope elektrische auto’s

0

Autoconcern Stellantis (bekend van onder andere de merken Peugeot, Fiat, Opel en Citroën) is van plan om volgend jaar een tweede elektrisch model op de markt te brengen die in basisuitvoering in Nederland minder dan 27.500 euro gaat kosten. Het gaat om de opvolger van de Fiat Panda, zo kondigde Olivier Francois, de de topman van het Italiaanse merk, aan.

Eerder maakte Stellantis al bekend dat het werkt aan een elektrische Citroën C3. Die zal begin 2024 worden gelanceerd en gaat ook minder dan 25.000 euro kosten. Mogelijk gaat het om een en hetzelfde model die alleen qua logo en enkele stylingdetails van elkaar verschillen, net zoals dat ook bij de Citroën Ami en Fiat Tipolino het geval is.

Elektrische auto’s zijn nu vaak nog erg duur. Zo kost de simpelste Fiat 500e met volwaardig 42 kWh accupakket minimaal 34.490 euro (de Dacia Spring is met een theoretisch rij bereik van slechts 220 à 230 kilometer voor veel huishoudens geen optie). De simpelste elektrische Opel Corsa heeft een prijskaartje van 34.999 euro. Op die manier wordt het segment van de goedkope auto’s overgelaten aan Chinese fabrikanten zoals BYD en JAC. Beiden hebben een elektrische auto in het assortiment die minder dan 30 mille kost, namelijk 29.990 euro. Ook MG is met de basisuitvoering van de ‘4’ goedkoper dan bovengenoemde Europese rivalen.

Maar Stellantis wil zich net zo min als Renault en de Volkswagen Groep het kaas van het brood laten eten. Daarom kondigt dit trio beter betaalbare modellen aan. Een elektrische auto voor de massa dus, die zijn koopkracht het afgelopen jaar zag afkalven door de hoge inflatie. Renault reïncarneert de ‘5’ in elektrische vorm. Dat model gaat in basisuitvoering minder dan 30.000 euro kosten. De Volkswagen Groep denkt zelfs een model te kunnen lanceren met een Nederlands prijskaartje van slechts 22.000 euro. Stellantis gaat zich ook in de strijd om de kopers gunst in het lagere segment mengen met een budgetvriendelijke Citroën én Fiat.

De Fiat Panda waar Stellantis het nu over heeft, zal in juli volgend jaar worden voorgesteld, kondigde Francois aan. Hij moet de strijd aangaan met de Dacia Spring van Renault. Eerder kondigde Stellantis al de ë-C3 aan. Die zal worden gemaakt in Slovakije. Voor de productie van de nieuwe elektrische Panda “zullen er waarschijnlijk synergiën zijn met het platform dat gebruikt wordt voor de elektrische C3″. Of dit ook betekent dat de elektrische Panda eveneens in Slovakije het levenslicht zal zien, is nog niet duidelijk. Juli is historisch altijd een belangrijke maand voor Fiat. In 1957 debuteerde toen de Nuova 500 en die kreeg exact 50 jaar later een moderne interpretatie met retro design.

Reageren is niet mogelijk.