Mercedes-AMG: verkoopsucces G 63 smaakt naar meer

0

Steeds meer autoconsumenten weten hun weg te vinden naar de AMG afdeling van Mercedes. Daar moet je namelijk zijn voor een ster model met extra pit. Vooral de AMG versie van de G-klasse is populair. Verrassend want daarvoor moet je stevig in de buidel tasten. En na betaling heb je niet eens de snelste auto die de AMG divisie in huis heeft.

In de eerste helft van dit jaar heeft Mercedes-AMG in Europa afgerond 13.400 verkocht. Dat is liefst 57 procent meer dan in dezelfde periode van 2022. En dat zonder ook maar één volledig model in het assortiment. Anders dan vaak het geval is bij automerken, was niet het goedkoopste model uit het assortiment de grootste klantentrekker (in dit geval de A 35 4Matic dus), noch een exemplaar wiens rijeigenschappen door de pers de hemel in zijn geprezen, maar de benzine slurpende G 63 die eigenlijk alleen in rechte lijn vlot vooruit wil. Dit AMG product was in de eerste helft van dit jaar goed voor bijna 25 procent van de verkopen van de sportieve divisie van Mercedes in Europa.

Dit verkoopsucces smaakt Mercedes-AMG naar meer. Ook bij de ‘Benz’ divisie trouwens. Samen zullen zij een ‘baby versie’ van de G-klasse op de markt gaan brengen. Dat heeft concerntopman Ola Källenius onlangs bevestigd. Dit model heeft als werktitel ‘g-Klasse’ (met een kleine letter ‘g’ dus) en gaat het iconische, hoekige design van het legendarische origineel combineren met plezier sorterende rijeigenschappen. Een in vergelijking met de G 63 veel lager zwaartepunt, mogelijk gemaakt door een in de wagenbodem geplaatst accupakket, moet daarvoor gaan zorgen.

Ja, de g-Klasse wordt volledig elektrisch. Dat betekent instant beschikbaarheid van het motorkoppel en dus een vlotte acceleratie. We kunnen diverse vermogen versies verwachten waarbij de AMG divisie uiteraard de sterkste uitvoeringen voor zijn rekening zal nemen. De g-Klasse, die optisch wel blaft maar niet bijt, moet in 2026 op de markt komen.

Reageren is niet mogelijk.