Dacia tilt de Spring naar een hoger plan

0

De Spring, de eerste volledig elektrische auto van Dacia , maakte emissievrije mobiliteit een stuk toegankelijker. Het model kwam in 2021 op de markt en groeide uit tot de derde bestverkochte elektrische auto op de particuliere markt in 2022 én 2023. Inmiddels zijn wereldwijd al meer dan 140.000 exemplaren van de Dacia Spring verkocht.

De Spring is al meermaals onderscheiden. Vooral om zijn energie-efficiëntie en ecologische voetafdruk ontving de Spring in 2022 veel lof, toen het model de maximale score van 5 sterren kreeg toebedeeld door de onafhankelijke Europese organisatie Green NCAP. Uit gegevens, verzameld via de verbonden systemen in de Spring (komen die bij de Chinese staat terecht?) blijkt dat bestuurders van de elektrische Dacia dagelijks gemiddeld 37 kilometer afleggen met een gemiddelde snelheid van 37 km/u. In 75 procent van de gevallen laadt de eigenaar de batterij van de Spring thuis op.

DACIA SPRING (BBG)

Dacia heeft de Spring sinds de marktintroductie voortdurend doorontwikkeld. De modeljaar 2024 uitvoering tilt de Spring nu naar een hoger niveau. In 2022 onderging de elektrische Dacia, in het kader van het aannemen van een nieuwe merkidentiteit, al enige cosmetische aanpassingen en vorig jaar werd tegen meerprijs een krachtigere elektromotor van 65 pk leverbaar. Nu krijgt de Spring een robuuster design. Tegelijkertijd zou hij praktischer zijn geworden.

DACIA SPRING (BBG)

De vernieuwde Spring wordt gekenmerkt door de jongste designtaal van Dacia, die debuteerde met de derde generatie van de Duster. De elektrische instapper heeft hiermee een robuustere, assertievere stijl gekregen, onder andere middels een anders vormgegeven motorkap. In feite is alleen het dak van de auto onveranderd gebleven. De nieuwe merkidentiteit van Dacia komt tot uiting in de 2 hoogglanszwarte strips (de ene aan de voorzijde en de andere aan de achterzijde van de Spring), terwijl het exemplaar aan de achterzijde is voorzien van matte strepen.

DACIA SPRING (BBG)

Beide strips sluiten aan op de Y-vormige lichtsignatuur van Dacia, die opvalt door de led dag verlichting aan de voorzijde en parkeerlichten aan de achterzijde. Stickers sieren de voor- en achterbumper van de Extreme uitvoering. Daarnaast zijn 15 inch wielen voortaan standaard voor de versies met de 65 pk elektromotor. De wielen zijn voorzien van sier doppen en versterken volgens Dacia de robuuste uitstraling van de Spring. De vernieuwde editie wordt geleverd in 6 carrosseriekleuren, waaronder de nieuwe tinten Sandstone en Rouge Brique.

DACIA SPRING (BBG)

Net als de duurdere modellen van het merk, kan het design van de vernieuwde Spring volgens Dacia worden omschreven als “slim en duurzaam”. Dit zou bijvoorbeeld blijken uit de beschermingspanelen langs de onderzijde van de portieren. Die zijn licht van gewicht, betaalbaar en eenvoudig te monteren en vervangen. Verchroomde decoraties ontbreken, zoals bij alle nieuwe modellen van Dacia. Ook dak dragers ontbreken (aangezien die feitelijk overbodig zijn op een auto die voornamelijk voor korte ritten wordt gebruikt), wat een positief effect heeft op het voertuiggewicht, de aerodynamica en de actieradius van de auto.

DACIA SPRING (BBG)

Dacia heeft het dashboard van de Spring volledig opnieuw ontworpen. Daarbij zijn elementen van de jongste designtaal van het merk (met een kenmerkende horizontale architectuur) in het ontwerp opgenomen. Ook zijn nieuwe beeldschermen in het dashboard geïntegreerd. Alle uitvoeringen van de vernieuwde Spring hebben een 7 inch digitaal instrumentarium dat naar wens is te personaliseren.

DACIA SPRING (BBG)

Afhankelijk van de uitvoering is er ook een centraal beeldscherm van 10 inch voor het multimediasysteem. Dacia heeft de kleuren en materialen in het interieur naar eigen zeggen sterk verbeterd, terwijl het aanbod van opties verder is teruggebracht om de kosten te beheersen; een grondbeginsel van de Dacia filosofie.

DACIA SPRING (BBG)

Witte accenten in het interieur creëren een frisse, modulaire sfeer. Ze bevinden zich rond het instrumentenpaneel, bij het transmissie pookje en bij de portiervakken. De ‘Dacia Y’ in het hart van de centrale ventilatieopeningen is ook uitgevoerd in wit (of koperkleur in de Extreme uitvoering). De kleur van het decoratieve accent in het midden van het instrumentenpaneel varieert per uitvoering: Gris Alto in de uitvoering Essential, Rouge Brique in de Expression en Lichen Kaki in de Extreme.

DACIA SPRING (BBG)

Het grote centrale touchscreen is voor optimale ergonomie zo hoog mogelijk geplaatst. De bestuurder kan het grafische ontwerp van het digitale instrumentarium aan zijn eigen wensen aanpassen. Dacia voorziet de Spring van de innovatieve YouClip houder voor verschillende accessoires. Ten slotte wordt de Extreme uitvoering geleverd met stevige, rubberen vloermatten en instaplijsten met een specifiek ontwerp met ‘topografische lijnen’.

DACIA SPRING (BBG)

De vernieuwde Spring biedt ook de grootste bagageruimte in zijn segment. Met standaard 308 liter (6 procent meer dan zijn voorvanger) en 1.004 liter met de achterbank neergeklapt, biedt de elektrische Dacia een kofferbakvolume dat vergelijkbaar is met modellen uit het hogere B-segment. Bovendien is de extra bergruimte in het interieur (dubbel handschoenenkastje, portiervakken, etc.) met een gecombineerd volume van bijna 33 liter ook groter dan de norm in het segment.

DACIA SPRING (BBG)

Slimme, praktische accessoires optimaliseren de ruimte in de Dacia Spring nog verder. De ruimte onder de motorkap (frunk) biedt 35 liter extra bergruimte. In de middenconsole past een exclusieve bekerhouder, gemaakt met behulp van geavanceerde, flexibele 3D-printtechnologie en efficiënt gebruik van grondstoffen.

DACIA SPRING (BBG)

De nieuwe Spring is geschikt voor YouClip accessoires. Met dit eenvoudige en slimme systeem (uitgevonden door de ingenieurs van Dacia) kan de eigenaar diverse accessoires praktisch en stevig in de auto bevestigen. Standaard komt de Spring met een 3-tal YouClip ankerpunten: 1 op het dashboard en 2 op de middenconsole. Ze zijn te gebruiken om een opbergetui mee te bevestigen, voor een smartphone (met of zonder inductielader) of als een handig 3-in-1-hulpstuk dat een bekerhouder, tassenhaak en draagbare lamp combineert. Al deze accessoires zijn verkrijgbaar via de Dacia dealer.

DACIA SPRING (BBG)

Het digitale instrumentarium van de nieuwe Dacia Spring, direct achter het in hoogte verstelbare stuurwiel, geeft de meest essentiële informatie weer. De getoonde gegevens zijn naar wens aan te passen, om bijvoorbeeld de resterende actieradius, het energieverbruik en aanvullende informatie van rijassistentiesystemen (ADAS) te tonen. Als de batterij van de Spring wordt opgeladen, dan wordt het batterijniveau en de resterende laadtijd op het scherm weergegeven.

DACIA SPRING (BBG)

Verbeterde connectiviteit en multimedia mogelijkheden. Media Control (standaard in de Essential en Expression) is een systeem dat is te bedienen vanaf het stuurwiel. Het geeft media-informatie en telefoongesprekken weer op het digitale instrumentarium. Het systeem omvat ook 2 luidsprekers, Bluetooth-connectie en een USB poort. Met de gratis te downloaden Dacia Media Control app zijn radio-/mediafuncties bedienen via de smartphone en heeft de gebruiker toegang tot andere functies (zoals navigatie). Het Media Nav Live systeem (standaard in de uitvoering Extreme en optioneel voor de Expression) is te bedienen via het 10 inch touchscreen en bevat slimme navigatie met een looptijd tot 8 jaar, met actuele verkeersinformatie en up-to-date kaarten van Europa. Tevens is het systeem geschikt voor draadloos gebruik van Apple CarPlay en Android Auto. Het Media Nav Live systeem omvat ook een 2-tal USB poorten.

DACIA SPRING (BBG)

Nieuwe ADAS breiden het aanbod van assistentiesystemen in de Dacia Spring uit om te voldoen aan de nieuwste Europese veiligheidsnormen: geavanceerd noodremsysteem (stad en omgeving met signalering van andere voertuigen, voetgangers, fietsers en motorfietsen), verkeersbord herkenning met snelheidswaarschuwing, parkeerhulp achter, noodstopsignaal, waarschuwing bij het wisselen van rijstrook, rijbaanassistentie, vermoeidheidswaarschuwing voor de bestuurder en eCall (noodoproep). Om het leven van de bestuurder gemakkelijker te maken, heeft Dacia de handige ‘My Safety’ knop toegevoegd voor snelle toegang tot favoriete instellingen van de ADAS.

DACIA SPRING (BBG)

De Spring is met een lengte van 3,70 meter zeer compact en heeft een draaicirkel van slechts 9,60 meter (tussen muren); een van de kleinste in zijn segment. Daarmee is de elektrische Dacia bijzonder wendbaar (handig bij gebruik in de stad) en gemakkelijk te besturen. Dankzij de stoot strips rond de carrosserie (vooral op de bumpers en rond de wielkasten) is de vernieuwde Spring beschermd tegen beschadigingen. De ruime bodemvrijheid kan onder bepaalde omstandigheden ook een pluspunt zijn.

DACIA SPRING (BBG)

Bij de vernieuwde Spring is de 65 pk sterke elektromotor niet alleen leverbaar voor de Extreme uitvoering, maar ook voor de Expression versie. Met deze krachtbron accelereert de Dacia binnen 14 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. Goedkoper en perfect geschikt voor gebruik in de bebouwde kom is de Spring in de uitvoering Essential met 45 pk sterke elektromotor. De Dacia is de enige volledig elektrische auto die minder dan 1 ton weegt (984 kg voor de topuitvoering Extreme). Vergeleken met de ‘oude’ Spring in dezelfde uitvoering is het gewicht met slechts 6 kg toegenomen, ondanks de uitgebreidere uitrusting en de talrijke nieuwe ADAS die zijn toegevoegd om de nieuwe Spring aan de wettelijke eisen te laten voldoen. Het relatief lage gewicht speelt een grote rol in het lage energieverbruik van minder dan 14,6 kWh/100 km gemiddeld. De compacte batterij van 26,8 kWh is een actieradius van ruim 220 kilometer mogelijk (alle versies; WLTP, onder voorbehoud van homologatie). Om het rij bereik van de vernieuwde Spring te optimaliseren, is hij voor het eerst uitgerust met een regeneratief remsysteem (te activeren door de rijmodus B van de transmissie te selecteren). Dacia rust de vernieuwde Spring standaard uit met een 7 kW boordlader voor laden met wisselstroom (AC), waarmee de batterij bij een openbaar laadpunt in circa 4 uur volledig is op te laden. De mogelijkheid om de batterij in 45 minuten van 20 tot 80 procent op te laden bij een snel laadstation met een DC laadvermogen van 30 kW is optioneel. Dacia voorziet de vernieuwde Spring van V2L functionaliteit (Vehicle-to-Load), waarmee de batterij ook andere elektrische apparaten van stroom kan voorzien. Een specifieke adapter die wordt aangesloten op de oplaadconnector van de auto (die zich onder de grille bevindt) fungeert als een 220 Volt stopcontact.

DACIA SPRING (BBG)

Dacia gaat de vernieuwde Spring in 3 uitvoeringen leveren. Naast de basisversie Essential zijn dat de varianten Expression en Extreme. De standaarduitrusting omvat altijd AEBS met detectie van voertuigen en kwetsbare verkeersdeelnemers zoals fietsers en voetgangers, een 7 inch digitaal instrumentenpaneel, een in hoogte verstelbaar 3-spaaks stuurwiel, stuurbekrachtiging, het Media Control systeem met USB poort, een snelheidsbegrenzer, cruise control, radiobediening via het stuurwiel, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch te bedienen zijruiten vóór, parkeersensoren achter en een 12 volt stopcontact. De Expression variant voegt hier handmatig te bedienen airconditioning en 15 inch wielen aan toe. In Extreme tenue is de Spring voorzien van koper kleurige afwerkingsdetails binnen & buiten, elektrisch verstelbare buitenspiegels & elektrische zijruiten, het Media Nav Live multimediasysteem met centraal 10 inch beeldscherm, een 2-tal USB poorten, draadloze connectiviteit met Apple CarPlay & Android Auto en een V2L oplader (bi-directioneel).

DACIA SPRING (BBG)

De orderboeken voor de vernieuwde Dacia Spring openen komend voorjaar. De marktintroductie is gepland voor aanstaande zomer. Dacia belooft lagere prijzen voor de vernieuwde editie. Mogelijk zakt de instapprijs tot onder de 20 mille grens.

Reageren is niet mogelijk.