Lamborghini behaalt recordomzet dankzij Urus

0

Lamborghini boekte in 2023 een recordomzet, mede dankzij een grote vraag naar de Urus.

“2023 was het beste jaar ooit voor Lamborghini”, aldus een woordvoerder van het bedrijf. De omzet steeg vorig jaar met ruim 12 procent tot 2,7 miljard euro. In totaal verlieten 10.112 bolides de showrooms van de Italiaanse sportwagenspecialist; een stijging van 9,5 procent.

LamborghiniRevuelto

Dat de omzet harder steeg dan de verkopen, wijst er op dat vooral de duurdere modellen van Lamborghini vorig jaar in trek waren. Vanuit deze optiek is het niet verrassend dat ook operationele winst flink toenam, namelijk met bijna 18 procent tot 723 miljoen euro. Volgens topman Stephan Winkelmann is er momenteel een levertijd van 2 jaar voor de Revuelto, de eerste Lamborghini met een plug-in hybride aandrijflijn. Deze supersportwagen (foto) kost ruim 550.000 euro.

Lamborghini, onderdeel van de Volkswagen Groep, vierde vorig jaar haar 60ste verjaardag. De sportwagenspecialist wil in 2028 haar eerste volledig elektrische auto, een 4-zits coupé, op de markt brengen. Het wordt een productieversie van de Lanzador conceptstudie die afgelopen zomer aan het publiek werd getoond. Aartsrivaal Ferrari is vastberaden om eind volgend jaar al een volledig elektrische sportwagen aan haar portfolio toe te voegen.

Het introduceren van volledig elektrische sportwagens is voor fabrikanten als Ferrari en Lamborghini geen verplichting. In de door de Europese opgestelde regelgeving is namelijk een geitenpaadje opgenomen waarmee klein producenten (van exclusieve bolides) in aanmerking voor vrijstelling van het verkoopverbod op auto’s met een verbrandingsmotor. Die maatregel wordt in 2035 van kracht, al voert de auto-industrie momenteel een intensieve lobby voor versoepeling van de regels. Mocht men daar in Brussel niet gevoelig voor zijn, dan kunnen fabrikanten van exclusieve sportwagens altijd nog motoren die draaien op zogeheten e-brandstoffen in stelling brengen. Producenten van volumemodellen kunnen dat theoretisch ook, maar zullen van deze optie waarschijnlijk geen gebruik maken. Het ziet er namelijk naar uit dat e-brandstoffen erg duur worden. Bovendien zijn er twijfels of oliemaatschappijen bereid zijn om hun tankstations hiervoor aan te passen. Het gaat immers om een niche.

 

Reageren is niet mogelijk.