Ford zet eerste stap naar goedkope elektrische auto

0

In navolging van Tesla heeft Ford aangekondigd sneller met een goedkope elektrische auto te komen. Beide autofabrikanten hopen dat de vraag daardoor weer aantrekt. Volgens Ford topman Jim Farley gaat zijn alternatief voor de ‘Tesla Model 2′ tussen de 33.000 en 40.000 dollar gaan kosten.

De transitie naar een elektrisch gamma kost Ford miljarden. In het eerste kwartaal boekte de divisie die zich bezighoudt met auto’s zonder verbrandingsmotor een bruto verlies van 1,3 miljard dollar. In de eerste 3 maanden van dit jaar wist Ford slechts 10.000 elektrische auto’s te verkopen. Dat betekent dat het op iedere verkochte exemplaar omgerekend 132.000 dollar moest worden toegelegd.

Zowel Ford als Tesla hebben allebei veel last van Chinese fabrikanten. Die concurrenten kunnen dankzij lagere lonenkosten en overheidssubsidies hun elektrische modellen tegen veel lagere prijzen aanbieden. Als gevolg hiervan daalde de afzet van Ford in het marktsegment in de eerste 3 maanden van het jaar met 20 procent. Ford heeft geprobeerd de Chinese opmars een halt toe te roepen door de productiekosten van de Ford Mustang-E met 5.000 dollar te verlagen, maar dat bleek een achterhoede effect. “Onze omzet daalde sneller dan dat wij onze kosten konden verlagen”, zei Farley.

Ford wist in 2023 nog 116.000 elektrische auto’s aan de man te brengen. Ook toen moest er een smak geld bij. Toch gelooft Farley er heilig in dat dit in de toekomst verandert. “Dankzij onze nieuwe generatie elektrische modellen zullen we in de toekomst winstgevend zijn”, zo belooft de topman van de Amerikaanse autobouwer uit Detroit.

Ondertussen gaat Ford door met het prijstechnisch scherper aan de wind varen met de Mustang Mach-E. Van 2 motorversies is de prijs namelijk tot 13.000 euro verlaagd. De ingreep volgt op een prijsverlaging in februari. Nu zet Ford de Mustang Mach-E Extended Range AWD Premium (met 2 elektromotoren die samen goed zijn voor 351 pk en een 91 kWh accu) goedkoper in de markt. Het gaat om een prijsverlaging van 10.540 euro. De Mustang Mach-E mag in deze vorm weg voor 56.400 euro. Vierwielaandrijving kost nu nog maar 1.000 euro extra ten opzichte van de slechts 294 pk sterke Extended Range RWD versie.

De afprijzing van de Mustang Mach-E GT, de 487 pk sterke topversie met hetzelfde 91 kWh pakket, is nóg groter. Bij deze uitvoering gaat het om 13.000 euro. Met als gevolg dat de GT versie nu al voor 62.200 weg mag.

Zal deze prijsverlaging een run op de showrooms veroorzaken? Het zal altijd nieuwe klanten opleveren. Maar tegelijkertijd schrapt Ford de Standard Range AWD Premium uitvoering van de Mustang Mach-E (59.400 euro). Die mocht blijkbaar niet meedoen aan de prijsverlaging, waardoor hij nu duurder zou zijn dan de afgeprijsde ‘Extended Range’ versie (56.400 euro). En het instaptarief van de Mustang Mach-E (de Standard Range RWD uitvoering met 269 pk en 72,6 kWh) blijft ongewijzigd 46.300 euro.

Farley concludeert waarschijnlijk terecht dat de concurrentieslag in het segment van de elektrische auto niet te winnen valt met de Mustang Mach-E en dat daarom versneld (goedkopere) modellen op de markt gebracht moeten worden. De op Volkswagen techniek gebaseerde Explorer is een Europese aangelegenheid en ook voor de Puma Gen-E heeft Ford geen Amerikaanse verkoopplannen. Maar stel dat het Farley dat het in 2025 lukt om met een elektrische spirituele opvolger van de T-Ford te komen …

Reageren is niet mogelijk.