Prijs indicatie Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance

0

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu ook in een plug-in hybride uitvoering. Die is maar liefst 816 pk sterk en in een duizelingwekkende 2,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u.

Na de Mercedes-AMG SL en de GT 4-Door, is nu ook de tweede generatie van de GT (2-Door) leverbaar met een ultrakrachtige plug-in hybride aandrijflijn. Qua vermogen en prestatieniveau is er sprake van een absolute topversie, maar in Nederland zou hij dankzij onze BPM heffing wel eens goedkoper kunnen worden dan de reguliere GT 63 S. De E-Performance stoot dankzij zijn plug-in hybride aandrijflijn namelijk veel minder CO2 uit en dat betekent in Nederland minder belasting.

MercedesAMGgt63SePerformance3

Net als in de SL krijgt de dubbel geblazen 4,0 liter V8 (die sowieso al goed is voor 612 pk en 850 Nm) assistentie van een elektromotor van 204 pk en 320 Nm die op de achteras is gemonteerd. Het resultaat is zoals gezegd een systeemvermogen van 816 pk en 1.420 Nm aan koppel! Deze tijdelijk beschikbare, monsterlijke kracht wordt over de 4 wielen wordt verdeeld via een 9-trapsautomaat en het 4Matic+ systeem. De GT 63 S E-Performance kan daarmee in 2,8 seconden naar 100 km/u sprinten. Daarmee is het de snelst accelererende Mercedes-AMG ooit. Dat is 0,1 tel sneller dan de 4-Door Coupé met dezelfde aandrijflijn (maar een systeemvermogen van 843 pk) en de AMG One.

MercedesAMGgt63SePerformance7

De Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance houdt pas bij 320 km/u op met versnellen. Het feit dat de stekker hybride techniek er voor zorgt dat de Duitser een beperkte afstand ook emissievrij kan afleggen, is natuurlijk bijzaak, maar voor diegenen die het toch graag willen weten: de 6,1 kWh batterij maakt het mogelijk om maximaal 13 kilometer te rijden zonder dan de V8 uit zijn slaap hoeft te ontwaken. Denk niet dat deze Mercedes-AMG hierdoor ineens een grote milieu vriend wordt: de CO2-uitstoot bedraagt ruim 200 gram per kilometer.

MercedesAMGgt63SePerformance4

De elektromotor heeft trouwens zijn eigen transmissie met 2 versnellingen en een sperdifferentieel. In principe is zijn 204 pk bestemd voor de achterwielen, maar de collega’s vóór kunnen ook een portie krijgen als dat nodig is om meer grip te hebben. De elektromotor zorgt ook voor een extra boost tijdens accelereren. Door het gaspedaal los te laten of door op de rem te trappen, wordt er energie teruggewonnen voor de batterij.

MercedesAMGgt63SePerformance

De afstelling van de aandrijflijn is gedaan met hulp van het Mercedes F1-team. Dankzij die inbreng kan er in de 63 S E-Performance in elke bocht geprofiteerd worden van het maximale vermogen. Er zijn in totaal 8 rij modi, die variëren van een volledig elektrische modus tot aan een stand voor gladde ondergronden. Natuurlijk is er ook een racemodus. Wissel jij van modus, dan worden de aandrijflijn, de versnellingsbak, de stuurafstelling, de dempers en zelfs het geluid aangepast.

MercedesAMGgt63SePerformance2

Mercedes-AMG GT heeft de 63 S E-Performance uitvoering voorzien van actieve aerodynamica. Onder de voorbumper zit namelijk een carbon lipje dat boven een tempo van 80 km/u een stukje (4 centimeter) naar beneden schuift om voor extra neerwaartse druk te zorgen. Ook is de 63 S E-Performance uitvoering voorzien van semi-actieve hydraulische ophanging, actieve dempers, meesturende achterwielen en koolstof keramische remmen. Hiermee probeert Mercedes-AMG te voorkomen dat de bestuurder er al rijdend aan herinnerd wordt dat deze sportwagen meer dan 2 ton weegt. De Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance is standaard voorzien van 20 inch velgen. Het uiterlijk is verder heftig aangezet met uitgebreid spoiler- en vleugelwerk. Ook het interieur is door de AMG divisie van Mercedes ‘op smaak’ gebracht.

MercedesAMGgt63SePerformance6

Het zal geen verrassing zijn dat ook de prijs van de 63 S E-Performance uitvoering fors is. Het exacte bedrag dat de Mercedes dealer voor deze topversie wil hebben, is nog niet bekend, maar reken op een prijs van ongeveer 273.000 euro. Ter vergelijking: de SL kost met dezelfde techniek 285.457 euro. En de GT versie zonder plug-in hybride aandrijflijn, maar met een 585 pk variant van dezelfde V8, kost 298.901 euro. Klanten kunnen in het derde kwartaal een bestelling plaatsen.

MercedesAMGgt63SePerformance5

 

 

Reageren is niet mogelijk.