De directie van de Audi fabriek nabij Brussel dreigt met juridische stappen als de werknemers de sleutels van zo’n 200 “in beslag genomen” exemplaren van de Q8 e-Tron niet worden teruggeven.
Dat heeft de Duitse fabrikant van premium auto’s in een brief aan de vakbonden laten weten. Het gaat om transport-klare en om nog niet volledig afgewerkte exemplaren van de elektrische cross-over.
De vakbonden hadden aangegeven dat er geen auto’s de fabriek meer zullen verlaten zolang er geen duidelijkheid is over de toekomst. De directe wilde de 200 exemplaren van de Q8 e-Tron evenwel laten ophalen. “Daarom werden de sleutels in beslag genomen. Die worden nu op een veilige plaats bewaard”, aldus woordvoerder Jan Baetens van de vakbond.
Baetens (ACV-Metea) laat in een reactie weten het jammer te vinden dat de directie de confrontatie opzoekt. “De sleutels hebben wij in beslag genomen om het overleg over een sociale ontslagregeling rustig te kunnen voeren. Wanneer de directie de auto’s weghaalt, kunnen wij niet garanderen dat de vlam niet in de pan slaat. Jammer, want ik vrees voor negatieve reacties van het personeel”.
Woensdag had de productie bij Audi in Brussel gedeeltelijk hervat moeten worden, na weken van collectief verlof en een ingelaste fabriekssluiting wegens onvoldoende bestellingen voor de Q8 e-Tron. Het personeel besliste evenwel unaniem om niet aan het werk te gaan na de mededeling dat de Volkswagen Groep (het moederbedrijf van Audi) geen nieuwe productieorder zal toewijzen aan de fabriek. Het laatste exemplaar van de Q8 e-Tron zou oorspronkelijk in 2027 of 2028 van de band rollen, maar door de tegenvallende vraag valt het doek wellicht al in 2026.
De directie zegt op basis van beelden van bewakingscamera’s te kunnen zien wie de sleutels van de auto’s heeft meegenomen.
