Waarom Volkswagen geen Volkswagen meer is

0

Als een politieke partij het slecht doet in de peilingen of een verkiezingsnederlaag heeft behaald, dan luidt de analyse dat men het contact met de achterban is kwijtgeraakt. Is er van een soortgelijke oorzaak sprake als een autofabrikant in zwaar weer verkeert?

In het geval van Volkswagen klopt dat wel. Duitsland is in rep en roer omdat de concerndirectie met massaontslagen en sluitingen van meerdere fabrieken dreigt. Oorzaak zou de tegenvallende vraag naar elektrische auto’s zijn, waarvoor men de zwarte piet aan de federale regering van Olaf Scholz geeft: die zou te vroeg de aanschafsubsidie voor dit soort personenwagens hebben geschrapt.

Maar is dat wel zo? Een in Europa geproduceerde, nieuwe Polo is al een paar maanden in geen velden of wegen te bekennen. De Up is ook exit. Volkswagen heeft het A-segment dus verlaten en bouwt anders dan Citroën, Hyundai, Lancia, Opel, Peugeot, Renault (inclusief Mitsubishi), Suzuki en Toyota (inclusief Mazda) geen B-segment hatchback meer in de Europese regio. Vind je het gek dat klanten dan afhaken?

Menig Europeaan heeft het merk Volkswagen nog steeds hoog zitten, maar nieuwe exemplaren zijn amper nog betaalbaar. Zelfs voor de kaalste Golf betaal je 35 mille. Ja, op de occasionmarkt zijn de modellen van Volkswagen ondanks hoge prijzen nog steeds zeer gewild, maar daar kunnen de fabrieksschoorstenen niet van roken. Het verlaten van het A-segment en het verwaarlozen van de klant in het B-segment (waar is de Polo met (mild) hybride techniek?) is bedrijfseconomisch niet schadelijk als je dat compenseert met een groter marktaandeel in hogere segmenten. Maar dat is bij Volkswagen niet het geval. Ook de Passat wordt niet meer in eigen land gebouwd. Vrijwel iedereen is de Artyon en de Touareg alweer vergeten. Dat belooft weinig goeds voor de Tayron die de Tiguan Allspace gaat aflossen.

De autoconsument heeft altijd gelijk. Als die minder Volkswagens koopt dan voorheen, dan is iets mis met het aanbod. Volkswagen is groot geworden met een auto (de Kever) die net als de T-Ford goedkoop en onverwoestbaar was. Het waren geen technische hoogstandjes, maar als dat zich vertaalt in een te ingewikkelde bediening van het infotainment systeem, dan heeft de autoconsument daar geen enkele behoefte aan. Dan koopt hij wel een Dacia Sandero. Wat hij daadwerkelijk dus ook in grote aantallen doet. Waar is het antwoord van Volkswagen op de Dacia Sandero (en de Duster)?

Ford verkeert ook in zwaar weer, maar bij dat automerk is het muntje al gevallen dat dure elektrische auto’s niet de oplossing zijn om uit de crisis te komen (want die blijven ook na aftrek van een koopsubsidie van de overheid duur). In plaats hiervan ontwikkelen de Amerikanen nu in een koortsachtig tempo aan een goedkope elektrische auto. Omdat Ford weet de klant in de rij gaat staan als er sprake is van een revolutionair lage prijsstelling. Dat was niet alleen het geval bij de T-Ford, maar ook bij de Britse Eight, de V8, de Cortina / 12M, de originele Mustang en de Fiesta.

Er wordt gezegd dat kleine auto’s in Duitsland niet rendabel geproduceerd kunnen worden. Onzin. De uitdaging zit hem in het verlagen van de productiekosten. Dat begint bij het ontwerp. Zelfs Volvo investeert in Gigacasting om de EX60 tegen net zulke scherpe prijzen te kunnen produceren als de Tesla Model Y. Ook Geely en Toyota hebben deze nieuwe, veel efficiëntere productiewijze omarmd. Maar wat doet Volkswagen? Die annuleert de bouw van een Gigacasting fabriek. De reden: de ondernemingsraad en de vakbonden zijn bang voor banenverlies. Maar als personeelsvertegenwoordigers de koers van een autofabrikant gaat dicteren, dan is er geen redden meer aan. Ook niet met herinvoering van een aanschafsubsidie voor elektrische modellen.

Volkswagen verraste ons met de onverwoestbaarheid van haar Kever. Zij ontkrachtte met de Golf D de mythe dat een goedkope dieselauto niet vlot met het verkeer kan meekomen. Zij liet met de Golf GTI zien dat een hatchback veel duurdere sportwagens het vuur aan de schenen kan leggen. De Golf is nooit een goedkope auto geweest. Maar tot de huidige generatie wel boven elke (serieuze) kritiek verheven. De stevige prijs werd gecompenseerd het superieure techniek en een verfijningsniveau waar de concurrentie jaloers op was.

Met Gigacasting kan Volkswagen niet alleen de concurrentie bijbenen, maar ook een technologisch superieure auto op de markt brengen tegen een voor de consument behapbare prijs. Zoals de Golf D en de Golf GTI dat waren. Kom op, Volkswagen! Vertrouw niet op overheidssubsidie want je weet van British Leyland waar dat uiteindelijk toe leidt. Vertrouw op de genialiteit van jouw ontwerpers. Want uiteindelijk zijn het de modellen die het verschil maken. 

 

 

Reageren is niet mogelijk.