Na de tariefovereenkomst tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten werkt Audi aan een nieuwe strategie voor dit Noord-Amerikaanse land.
De autofabrikant overweegt onder andere de bouw van een fabriek in de Verenigde Staten. Audi geeft de voorkeur aan een “dubbele fabriek” in Chattanooga, waar moederbedrijf Volkswagen al een fabriek heeft, zo melden insiders.

Audi bevestigt dat het van plan is de autoproductie meer ‘lokaal’ te maken. In tegenstelling tot BMW en Mercedes importeert Audi al zijn voertuigen die in de Verenigde Staten worden verkocht. Een deel komt uit de Europese Unie, waar nu een importtarief van 15 procent geldt. Het andere deel komt uit een fabriek die ongeveer 9 jaar geleden in Mexico werd geopend. Daar geldt momenteel een importtarief van ongeveer 25 procent, maar Trump heeft een verhoging naar 30 procent aangekondigd.
Als Audi de invoerbelasting simpelweg doorberekent aan zijn klanten, zullen bijna alle modellen van het in Ingolstadt gevestigde bedrijf waarschijnlijk onverkoopbaar worden in de Verenigde Staten. Maar insiders en analisten waarschuwen tegelijkertijd voor het gevaar van overcapaciteit. De mondiale verkopen van Audi staan al enige tijd onder druk. Vanuit dit oogpunt heeft het merk met de 4 ringen helemaal geen nieuwe fabriek nodig.
