Vanaf 1 januari krijgen alle gemeenten hetzelfde nieuwe verkeersbord dat uitstootvrije zones zal aangeven. Den Haag heeft de primeur: daar zijn de nieuwe borden nu al geplaatst.
Het centrum van de stad is een zero-emissiezone. Dat betekent dat de meest vervuilende voertuigen daar worden geweerd om de luchtkwaliteit te verbeteren en CO2-uitstoot te verminderen. Voor schonere voertuigen geldt een overgangsregeling. Vanaf 2030 is de regel dat echt elke bedrijfsauto of vrachtwagen volledig uitstootvrij moet zijn om de zone te mogen betreden.
Steeds meer gemeenten stellen nu al een zero-emissiezone in, maar vaak resulteert dat in een wirwar aan verkeersborden. Een landelijk bord moet aan die verwarring een eind maken en Den Haag heeft daarvoor dus de primeur. “Alle andere borden worden hiermee vervangen”, zegt wethouder Robert Barker (Milieu). Dat maakt de chaotische situatie van de verkeersborden verleden tijd. Barker is er trots op dat Den Haag de eerste gemeente is die de borden in gebruik mag nemen.
Sinds 1 januari 2025 hebben zo’n 18 gemeenten een zero-emissiezone ingevoerd en de komende jaren zal dat aantal groeien. Een zero-emissiezone is iets anders dan een milieu zone. Die weert vervuilende voertuigen met een dieselmotor. De strengere zero-emissiezone laat op termijn slechts volledig uitstootvrije vrachtwagens en bedrijfsauto’s toe.
Personenwagens ontspringen voorlopig de dans. Maar in steeds meer worden er wel voorwaarden gesteld aan de afgifte van een parkeervergunning. Om daarvoor in aanmerking te komen, moet een personenwagen in Amsterdam minimaal in de emissieklasse ‘Euro 4’ vallen.
