Nieuwstelex

0

+++ Staatssecretaris van Financiën, Eric Wiebes, staat kritisch tegenover de BELASTINGVOORDELEN die de afgelopen jaren door zijn voorgangers zijn toegekend aan “auto’s met een stekker”. “We hadden er nooit aan moeten beginnen”, zegt hij in een interview met AutoWeek.

De realiteit is dat voor elke zuinige auto die hier verkocht wordt, autofabrikanten elders in Europa een niet-zuinige auto kunnen verkopen. ,,We hebben er 6 miljard euro in gestopt en er nul klimaateffect voor teruggekregen”, aldus Wiebes. De overheid geeft sinds een aantal jaar fiscale voordelen aan eigenaren van vooral hybride auto’s. Daarnaast is de aanschafprijs lager en komen zakelijke rijders in aanmerking voor een lager bijtellingtarief. In de praktijk is gebleken dat met name die zakelijke rijders veel minder zuinig rijden dan waar voor de kortingen vanuit was gegaan. “Gemiddeld wordt er maar voor een kwart elektrisch gereden met stekkerhybride modellen”, aldus Wiebes. Ook volledig elektrische auto’s worden volgens de staatssecretaris over gesubsidieerd. De aankoopsubsidie voor particulieren, die de Tweede Kamer graag zou zien, doet Wiebes af als een absurd idee. +++

+++ De politie gaat bij ernstige auto-ongelukken gebruik maken van de data die moderne auto’s bijhouden. De auto wordt zo een belangrijke getuige. In moderne auto’s zit een zogeheten EVENT DATA RECORDER (EDR) ingebouwd, vergelijkbaar met een zwarte doos van een vliegtuig. Na ernstige auto-ongelukken kan deze uitgelezen worden. Na een proef in Rotterdam gaan 7 van de 10 politieregio’s nog dit jaar aan de slag met de techniek. Het systeem is ontstaan doordat fabrikanten van airbags in de Verenigde Staten gevrijwaard wilden zijn van claims dat de airbag onterecht ontplofte. De EDR registreert tijd, locatie, remgedrag, snelheid, stand van de pedalen, werking van de airbags enzovoorts. Bij de ernstige ongevallen waarbij de afdeling Verkeers Ongevallen Analyse van de politie onderzoek doet, kunnen de laatste 5 seconden voor het ongeluk in de EDR geraadpleegd worden. De auto wordt zo een zeer waardevolle en betrouwbare getuige. De politie Rotterdam heeft de afgelopen 3 jaar bij 21 ongevallen de EDR geraadpleegd. De resultaten zijn zo goed dat ondanks het lage aantal ook andere eenheden EDR uitleesapparatuur hebben aangeschaft. De politieregio’s Oost-Nederland, Midden-Nederland, Amsterdam, Limburg , Oost Brabant, Den Haag en Rotterdam zijn nu in het bezit van de EDR apparatuur en hun mensen bij de dienst Verkeers Ongevallen Analyse worden opgeleid om er gebruik van te maken. De verwachting is dat het gebruik van de EDR als getuige een grote vlucht gaan nemen. In de Verenigde Staten is de zwarte doos sinds 2014 verplicht in alle nieuwe auto’s. Oud verkeersofficier van justitie Koos Spee is een groot voorstander van gebruik van de data uit EDR om een ongeval te analyseren. Hij wil dat de zwarte doos zo snel mogelijk verplicht wordt in de EU en dat autofabrikanten duidelijkheid verschaffen over de beschikbare data. “En dan ook meteen regelen dat de politie gemachtigd wordt om de data te raadplegen. Zodat je niet afhankelijk bent of de automobilist toestemming geeft”, zo laat hij in een vraaggesprek met het Algemeen Dagblad weten. Volgens de Rotterdamse politie werkte tot dusver iedereen mee met het uitlezen van de zwarte doos. +++

+++ De KIA Cee’d GT krijgt binnenkort gezelschap van een soortgelijke uitvoering van de Optima. Maar in de toekomst kunnen we ook een Rio GT en mogelijk zelfs een Sportage GT verwachten. Dat laat Albert Bierman, bij zustermerk Hyundai verantwoordelijk voor de hete ‘N’ uitvoering van de volgende generatie i30, in een interview met Car and Driver weten. De Rio GT wordt onderdeel van de volgende generatie van de modelreeks. De sportieve hatchback zal echter eerder ‘warm’ dan ‘heet’ worden want onder de kap monteert Kia de 1,0 liter 3 cilinder motor. Die is in zijn huidige vorm goed voor maximaal 120 pk. Bierman heeft ook wel trek in een Sportage GT. In tegenstelling tot de Rio GT, heeft de sportieve GT nog geen groen licht gekregen van Kia. +++

+++ De LEASE prijs van kleine personenauto’s is in de afgelopen 5 jaar aanzienlijk gestegen, terwijl het leasen van grote modellen juist goedkoper is geworden. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Het gemiddelde leasetarief is sinds 2011 nagenoeg gelijk gebleven. De kale leaseprijs van de lichtste auto’s voor het zakelijk segment, zoals de Fiat 500 en de Peugeot 107/108, steeg over de afgelopen 5 jaar met 18,6 procent. Ook in het B segment, waarin de Ford Fiesta en de Toyota Yaris vallen, steeg de prijs relatief sterk, namelijk met 7,1 procent. +++

+++ In Europa gaat het de PREMIUM merken voor de wind. BMW overtrof alle verwachtingen in het tweede kwartaal van dit jaar. Wat de omzet betreft konden ze in München een stijging van 4,5 procent ten opzichte van het voorgaande jaar presenteren, wat resulteerde in een omzetcijfer van meer dan 25 miljard euro. Hun operationele inkomsten voor aftrek van rente en belasting (EBIT) steeg met 7,9 procent tot 2,7 miljard euro. De nettowinst klom met meer dan 11 procent naar 1,94 miljard euro. Bij Mercedes rolden dit jaar al iets meer dan een miljoen auto’s van de band, terwijl concurrent BMW net onder die magische grens blijft. Maar ook al verkocht Mercedes meer auto’s dan BMW (20.062 om exact te zijn) en zijn ze in München na meer dan 10 jaar de premium ranglijst aangevoerd te hebben dus niet langer de nummer één, toch kan BMW uitpakken met een hogere winstmarge. Daimler, het moederbedrijf van Mercedes, kampt momenteel onder meer met de hoge opstartkosten voor de nieuwe E klasse. “Liever een zeer rendabele nummer twee dan een iets minder rendabele nummer één. Winstgevende groei is belangrijker dan de toppositie in volume”, aldus BMW topman Harald Krüger. Maar de kans dat BMW binnen afzienbare tijd de leiderspositie weer terug kan pakken, is reëel. De hogere omzet hebben ze bij Mercedes namelijk vooral te danken aan nieuwe modellen, zoals de goed verkopende S klasse. In de catalogus van BMW daarentegen staan nu vooral wat oudere modellen, maar de eerste belangrijke nieuwkomer (de nieuwe 5-serie) zal volgend jaar al bij de dealers staan. Overigens staan ook in München de marges enigszins onder druk. Dat komt door de Brexit. BMW produceert met dochtermerk Mini relatief veel in het Verenigd Koninkrijk en heeft er een belangrijke afzetmarkt. Op korte termijn verwacht de autofabrikant geen wezenlijke impact op haar rentabiliteit, maar op lange termijn kunnen ze de gevolgen van de Britse uittrede uit de EU nog niet goed inschatten. +++

+++ PSA (Citroën, DS en Peugeot), heeft een record operationele marge van 6,8 procent in de eerste helft van dit jaar gerealiseerd. Daarmee deed de Franse autobouwer het niet veel slechter dan het Duitse premiummerk Mercedes. PSA verdubbelde de nettowinst in het eerste halfjaar tot 1,21 miljard euro, ondanks een daling van de omzet (-0,9 procent na wisselkoerseffecten tot 27,8 miljard). Topman Carlos Tavares ligt daarmee vóór op schema, want in het nieuwe bedrijfsplan “push to pass” is een doelstelling van 4 procent voor de periode 2016-2018 geformuleerd. PSA is volgens hem daarmee terug van bijna weggeweest. Tavares wist het resultaat te bereiken dankzij nieuwe modellen waarmee aanzienlijke schaalvoordelen gerealiseerd kunnen worden. “10 jaar geleden maakte ons gamma gebruik van 60 procent van dezelfde componenten, nu is dat 75 procent”. Daarmee is de koek nog niet op, want de nieuwe 3008 zal in de komende jaren zaken als de voorste ramen, de ruitenwissers, de interne structuur van de deuren en het dashboard doneren aan een SUV van DS (2017), Citroën (2018) en een model van Opel. Daarmee bespaart PSA 300 miljoen per jaar. De Fransen gaan echter niet achterover leunen, want Tavares wil 200 miljoen euro extra bezuinigen om de effecten van de Brexit te kunnen compenseren. De topman ziet besparingpotentieel door de fabrieken buiten Frankrijk (Trnava in Slowakije, Mangualde in Portugal en Vigo in Spanje) nog efficiënter te benutten. Die dienen in vergelijking met de Franse productiefaciliteiten nog een flinke inhaalslag te maken. In eigen land draaien de fabrieken nu op 105 procent van de capaciteit. In 2013 was dat slechts 60 procent. PSA heeft hierdoor haar break even punt met 1 miljoen auto’s terug kunnen brengen. “Niemand anders heeft dat zo snel en met een dergelijke omvang gedaan”, aldus Rémi Cornubert, automotive specialist bij AT Kearney. Dat de wereldwijde verkoop van PSA in het eerste semester van dit jaar met 0,2 procent daalde tot 1.540.000 eenheden, vindt hij niet erg. “PSA vindt winstgevendheid belangrijker dan volume en dat is een goede zaak”. Het autoconcern zal dit jaar de nieuwe Citroën C3 en Peugeot 3008 op de markt lanceren. Volgend jaar zal de Citroën C3 Picasso worden vervangen, evenals de Peugeot 5008. Het laatste model transformeert tot een 7-persoons SUV. DS, het nieuwe premiummerk van de groep, krijgt volgend jaar een compacte SUV, die technisch dus nauw verwant zal zijn aan de Peugeot 3008. +++

+++ Een klein scheurijzer met middenmotor en achterwielaandrijving: dat had de RENAULT Twingo RS kunnen worden. Maar tussen die wensen en de waarheid liggen vele hindernissen, en die zijn voor de kleine Franse boodschappenauto te groot om te nemen. Na de lancering van de jongste generatie Twingo werd een RS variant al als “weinig waarschijnlijk” omschreven gezien het te lage verkooppotentieel. En nu, 2 jaar later, bevestigt Renault dat er geen het uitvoering zal komen. Toch is de reden die nu wordt genoemd anders dan destijds: volgens de baas van de Renault Sport divisie, Patrice Ratti, zou de Twingo minimaal 150 pk moeten bieden om een echte RS te kunnen zijn. Dat is te hoog gegrepen voor het 3 cilinder blokje dat achterin de Twingo ligt. Plaats voor een grotere 4 cilinder, die wel 150 pk kan leveren, is daar niet. Renault zou dus eerst de hele Twingo moeten herontwikkelen en dan wordt het project veel te duur. +++

+++ Nederlanders die voor dit jaar een TOYOTA Prius Plug-in hebben besteld, kunnen hun order ongedaan maken nu de importeur er niet in slaagt het nieuwe model voor het einde van het jaar te leveren. Vanwege vertraging in het productieproces kondigde de Japanse automaker eerder deze week aan dat de stekkeruitvoering die ongeveer 35 kilometer volledig emissieloos kan rijden, een half jaar vertraging heeft opgelopen. Hierdoor kunnen de eerste exemplaren pas in 2017 in Nederland worden geleverd en dan is de fiscale bijtelling voor dit type auto minder gunstig. Dit jaar geldt voor de Prius Plug-in een bijtelling van 15 procent. Volgend jaar wordt dat 22 procent. Volgens de importeur gaat het om “een beperkte groep” voornamelijk zakelijk rijders die de bestelling ongedaan zal maken. +++

+++ VOLKSWAGEN moet in Italië vanwege het dieselschandaal een boete van 5 miljoen euro betalen. De Duitse automaker bracht sinds 2009 auto’s op de Italiaanse markt die waren uitgerust met sjoemelsoftware, waarmee emissietesten gemanipuleerd konden worden. Volgens de mededingingsautoriteiten in Italië heeft Volkswagen zijn professionele zorgtaak verwaarloosd. Daarnaast heeft het consumenten voorgelogen die waarschijnlijk een andere auto zouden hebben aangeschaft wanneer de juiste emissiewaarden bekend waren geweest. Dat Volkswagen in advertenties juist de nadruk legde op milieukwesties, met speciale aandacht voor de uitstoot van vervuilende stoffen, is vooral tegen het zere been van de Italiaanse toezichthouder. In totaal werden in Italië bijna 650.000 auto’s getroffen door het schandaal. +++

Comments are closed.