In detail: de nieuwe Audi A5/S5 Sportback

0

In navolging van de A5/S5 Coupé heeft Audi nu ook de A5/S5 Sportback vernieuwd. Designkenmerken zijn een hertekende grille en een motorkap met opvallende welvingen. Voor de rest is er vooral sprake van een voorzichtige stylingevolutie. Wel is de nieuwe generatie radicaal afgeslankt. De carrosserie is 15 kg lichter en in zijn geheel legt de Audi 85 kg minder in de weegschaal, waardoor de naald bij de instapversie niet verder uitslaat dan 1.470 kg.

Met een lengte van 4,73 meter is de A5 Sportback 2 cm langer dan zijn voorganger, maar hij verloor 1 cm in de breedte (voortaan 1,84 meter). Desondanks biedt de nieuwe A5/S5 Sportback volgens Audi 11 mm meer interieurbreedte op schouderhoogte voorin. De wielbasis meet voortaan 2,82 meter in plaats van 2,76 meter. Voor de knieën van de achterpassagiers kon daardoor 24 mm extra ruimte worden gecreëerd. De kofferbak heeft een ongewijzigd volume op 480 liter. Ook de hoogte van de A5/S5 Sportback (1,39 meter) veranderde niet. De grote achterklep is ook te openen door de voet onder de achterbumper te bewegen.

Het is tegenwoordig de gewoonte bij Audi dat klanten, als alternatief voor een klassiek analoog instrumentarium, kunnen opteren voor de zogeheten Virtual Cockpit met digitale meters. De losstaande tablet van 8,3 inch bovenop de middenconsole doet ook dienst als ‘controlecentrum’ voor het MMI infotainment systeem. De uitrusting van de luxueuzere versies omvat het een abonnement van 3 jaar bij Audi Connect en 5 gratis kaart updates. Voor de achterpassagiers kan een extra, inklapbare tablet worden geleverd. De geluidsinstallatie van Bang & Olufsen met 3D effect heeft een vermogen van 755 watt en telt 19 speakers.

Bij het MLB platform van de A5/S5 Sportback is de trapeziumvormige achteras vervangen door een constructie met 5 armen. Elektronische rij hulpsystemen zijn er in overvloed. Voorbeeld is adaptieve cruisecontrole met Stop&Go functie en Traffic Assist. Daarmee kan de Audi halfautonoom in files rijden (maximaal 65 km/u). Het Pre Sense City systeem staat op de optielijst. LED verlichting aan de achterzijde is standaard aanwezig. Vóór is dit een optie, evenals Matrix koplamptechnologie.

Onder de kap kan de klant bij de A5 Sportback kiezen uit 6 motoren. Qua transmissie zijn er de smaken ‘handgeschakeld’, ‘automatisch’ en ‘gerobotiseerd’. Afhankelijk van de motorisering is voorwielaandrijving of Quattro tractie rondom standaard. De 2.0 TFSI is er met 190 pk en 252 pk. De laatste variant is krachtig genoeg om de A5 Sportback in 6,0 seconden aan een snelheid van 100 km/u te helpen. Het gemiddeld verbruik bedraagt 5,9 liter/100 km. Dieselen kan het goedkoopst in de 190 pk/400 Nm sterke 2.0 TDI. Deze oliegestookte motor brengt de Audi in 7,4 seconden naar een snelheid van 100 km/u. Het gemiddeld verbruik ligt op 4,2 liter/100 km. De 2.0 TDI is er ook als Ultra, een efficiëntere versie die niet meer dan 4,1 liter verbrandt. Hoger op de diesellader staan de 3.0 TDI met 218 pk/400 Nm en de 286 pk/620 Nm Quattro variant van dezelfde V6 motor. De eerste heeft een gemiddeld verbruik van 4,6 liter/100 km Er is ook een G-tron CNG aardgasuitvoering van de A5 Sportback. Die heeft de 2.0 TFSI unit onder de kap en is 170 pk/270 Nm sterk. De CO2-uitstoot bedraagt 100 gram/km. De achterin geplaatste gastank heeft een capaciteit van 19 kilo. Daarmee kan de A5 Sportback G-tron maximaal 500 kilometer ver komen. Het gemiddelde CNG verbruik ligt volgens Audi onder de 4 kilo per 100 km. In 8,5 seconden sprint de A5 Sportback G-tron naar 100 km/u. De motor loopt ook op benzine voor het geval er geen pomp in zicht is.

De S5 Sportback heeft weer de bekende 3.0 V6 TFSI unit in het vooronder, die goed is voor 354 pk en 500 Nm. Quattro vierwielaandrijving en een Tiptronic 8-traps automaat zijn standaard. Hetzelfde geldt voor een sportonderstel. De 1.660 kilo wegende Audi kan daarmee in 4,7 seconden naar 100 km/u sprinten. De S5 Sportback verbruikt gemiddeld 7,3 liter per 100 km. Vanbuiten is de S5 Sportback te herkennen aan zijn sportievere bumperwerk en 18-inch lichtmetalen velgen.

De Nederlandse prijzen van de A5/S5 Sportback zijn nog niet bekend. De Audi is in elk geval vanaf begin 2017 bij de dealers te bewonderen, maar u kunt hem volgende maand ook aantreffen op de autosalon van Parijs. De nieuwe Cabriolet variant van de A5/S5 zal rond de jaarwisseling worden voorgesteld.

Comments are closed.