Daihatsu Copen in meer smaken

0

Het besluit van Daihatsu in 2011 om vanwege de dure yen de Europese markt de rug toe te keren, zorgt nog steeds voor dubbele gevoelens. Enerzijds hebben wij de exit aan ons zelf te wijten: als wij meer auto’s van het kleine Japanse merk hadden gekocht, was de beslissing om te vertrekken misschien nooit genomen. Anderzijds is de yen al lang niet zo duur meer, waardoor de businesscase nu heel anders is en Daihatsu (net zoals zijn landgenoten) nu wel degelijk winstgevend auto’s kan verkopen in Europa. Oftewel: als het merk iets meer geduld had gehad, zou het nu kunnen floreren in onze marktregio.

Aan de modellen ligt het namelijk niet. Die waren sowieso taai en budgetvriendelijk, en in veel gevallen ook best leuk. De jongste editie van de Copen is daarvan het bewijs. Wij kennen dit model als Roadster, maar Daihatsu breidt het gamma uit met een Robe Shooting Brake. Dat is een soort BMW Z3 Coupé in pocketformaat. Daihatsu heeft daarnaast een Cerro versie van de Copen ontwikkeld die evenmin slecht oog. Deze coupé doet aan de achtrzijde enigszins denken aan de Alfa Romeo 4C. Beide carrosserievarianten zijn officieel nog conceptstudies waarmee het merk op de 15 januari van start gaande Tokyo Auto Salon de reacties van het publiek wil peilen.

Daihatsu noemt beide carrosseriederivaten ‘Dressformation’. Zij zijn voorzien van wisselbare carrosseriedelen, waardoor de kosten van het opzetten van een productielijn relatief meevallen. Daihatsu zal op de Tokyo Auto Salon ook de Copen Adventure presenteren. Daarvan is nu enkel een schets beschikbaar, maar het model oogt als een opgehoogde Roadster met terreinlook aankleding. De verkoop van de reguliere Copen begon op 19 juni jl. Een kleine maand later had Daihatsu al meer dan 4.000 exemplaren verkocht, waarvan afgerond 80 procent aan mannen.

In Japan is de Copen voorzien van een 3 cilinder turbomotor van 660cc en een vermogen van 64 pk en 92 Nm. Er kan gekozen worden uit een handgeschakelde 6-bak of een CVT automaat. Net als zijn voorganger, die met 1,3 liter 4 cilinder motor ook in Europa te koop was, beschikt de Roadster over een metalen klapdak met elektrische bediening. Openen of sluiten neemt ongeveer 20 seconden in beslag. De Copen is 3,40 meter lang en 1,48 meter breed. Groter mag niet, althans dan is het model volgens de Japanse wetgeving niet langer een zogeheten Kei car die kan rekenen op een fiscaalvriendelijke behandeling. De hoogte bedraagt 1,28 meter.

Is een rentree van Daihatsu in Europa denkbaar? Die kans is minder dan 50 procent. Toen Daihatsu voor het eerst de oversteek waagde (1977), was er in Europa nog sprake van een groeimarkt. Nu is de rek er uit, met als gevolg een hogere concurrentiedruk. Maar als Mini, DS, Audi, Opel en Smart bewijzen dat er een markt is voor premium auto’s in het B segment, dan zijn er ook kansen voor een Japans label. En Daihatsu heeft de beste papieren om zich hierin te specialiseren. Als de Robe en Cerro varianten van de Copen in productie gaan, dan ziet Autointernationaal.nl Nederlanders deze schattige Japanner ook wel gaan kopen.

Reageren is niet mogelijk.