Bij Audi zijn de druiven momenteel aan de zure kant. Net als BMW en Mercedes heeft de autofabrikant uit Ingolstadt de ambitie om het premiumsegment aan te voeren. Tot vorig jaar was Audi een heel eind op weg bij het realiseren van deze doelstelling: het merk hoefde enkel nog BMW voor zich te dulden.
Maar vorig jaar is Mercedes roet in het eten gaan gooien, met als gevolg dat Audi gezakt is naar de derde plaats in de premium verkoopstatistieken. BMW gaat op concernbasis aan kop met 557.600 orders. Laten we de merken Mini en Rolls-Royce buiten beschouwing, dan blijven er 479.000 bestellingen over. Dat is te weinig om Mercedes voor te kunnen blijven (die trok in het eerste kwartaal 483.500 klanten), maar dat is het probleem van Audi niet.
Wat wél het probleem van Audi is, is het feit dat de eigen verkoopteller bleef steken op 456.000 stuks. De groei ten opzichte van het eerste kwartaal van 2015 was bovendien allesbehalve premium: een luizige 4 procent. BMW wist 6 procent te groeien en Daimler zelfs 13 procent. Toch houdt verkoopdirecteur Dietmar Voggenreiter de moed er in. Hij belooft voor 2016 een nieuwe recordjaar en blijft optimistisch over de toekomst.
Nu is het zo dat Voggenreiter er in zekere voor betaald wordt om (voor de bühne te zeggen) te zeggen dat het glas halfvol is, ook al is hij halfleeg, maar de verkoopdirecteur heeft alle reden om optimistisch te zijn: de verkoopachterstand op BMW en Mercedes bedraagt slechts 23.000 resp. 27.500 auto’s. Een peulenschil als je bedenkt dat Audi momenteel slechts 3 modellen in het SUV segment voert: de Q3, de Q5 en de Q7 (de verkopen van de Q2 moeten nog op gang komen).
BMW (X1, X3, X4, X5, X6) en Mercedes (GLA, GLC, GLE, GLE Coupé en GLS) voeren ieder 5 modellen in het SUV segment. Met welk effect? Slechts 23.000 resp. 27.500 hogere verkopen! Alleen al de Q2 zal de afzetachterstand op BMW en Mercedes dicht weten te rijden. Is het niet dit jaar, dan zeker in 2017.
Tweede troef van Audi is de nieuwe Q5, die dit jaar zal worden voorgesteld en die in een enorme oplage in een nieuwe fabriek in Mexico gebouwd gaat worden. In Europa is er meer verkooppotentieel voor de nieuwe Audi Q2 (en de Audi Q3), maar mondiaal doet Audi de beste zaken met de Q5. Dat is nu reeds het geval, en als de nieuwe editie van de SUV in Mexico van de band rolt, zal het merk met name op het Noord Amerikaanse continent prijstechnisch veel scherper aan de wind kunnen varen.
De tweede generatie van de Audi Q5 zal doorgaan op de ingeslagen weg. Dat betekent een zorgvuldige evolutie van het design, technische verfijning en een bijdetijdse veiligheidsuitrusting. Nieuw is een stekkerhybride aandrijflijn, die momenteel samen met Porsche (die hem gaat gebruiken voor de Macan) wordt ontwikkeld. Verder kunnen we rekenen op een 354 pk sterke 3.0 TFSI variant en een Audi SQ5 waarbij het vermogen van de 3.0 TDI extra opgejaagd wordt met een elektrische compressor. Dat alles om de X3 en GLC naar het tweede plan te verwijzen. En op merkniveau in de verkoopstatistieken idemdito.