Braaf: Audi Q5

0

Audi ontkomt niet aan de wet van de remmende voorspring. Van de eerste generatie Q5 gingen sinds zijn introductie in 2008 ruim 1,6 miljoen exemplaren over de toonbank. Een doorslaand succes dus, en nu zijn pensionering een feit is, is hij nog steeds niet aan het eind van zijn verkoop Latijn. Kan zijn opvolger in zijn voetsporen treden?

Audi Q5 2017

Nee. Althans, dat is de eerste indruk van de tweede generatie Q5. De designafdeling van Audi was blijkbaar zó geïntimideerd door het verkoopsucces van de SUV, dat verlamming optrad en men de vormgeving amper durfde te veranderen. Zelfs ‘evolutie’ is te veel eer om de styling te bestempelen. Daarvoor lijkt de nieuwe Q5 te veel op het oude model. Ook de in de achterklep geïntegreerde lichtunits keerden terug.

Audi Q5 2017

Gelukkig wordt er onderhuids niets overgenomen van de vorige generatie. Niet dat daar veel mis mee was, maar bij nadere inspectie wordt de nieuwe Q5 zo alsnog interessant. De SUV deelt zijn techniek met de jongste A4 en Q7. Dit betekent dat de motor wederom in lengterichting staat en dat Audi dankzij het bijbehorende MLB platform een aanzielijke gewichtsbesparing heeft weten te realiseren. De weegschaalnaald slaat nu 90 kg minder ver uit. Dat kan je als ‘voorsprong door techniek’ beschouwen in de strijd tegen brandstofverbruik en CO2-uitstoot.

Audi Q5 2017

Ook het interieur van de Q5 werd geheel herzien. De SUV (4,66 x 1,89 x 1,66 meter) groeide in bijna alle richtingen en dat resulteerde volgens Audi, samen met het modernere onderstel, voor meer ruimte voor de inzittenden en hun bagage. De kofferbak meet voortaan 550 à 610 liter (afhankelijk van de positie van de achterbank). Dat is 10 liter meer dan voorheen. De bagageruimte is uit te breiden tot 1.550 liter.

Audi Q5 2017

Centraal op het dashboard staat een optisch zwevend 12,3 inch groot beeldscherm waarmee zowat alle navigatie en entertainmentfuncties van de Q5 bediend kunnen worden. Van de optionele Bang & Olufsen geluidsinstallatie tot de in 50 kleuren instelbare sfeerverlichting. Er is een WiFi hotspot aan boord (voor maximaal 8 gebruikers), MMI touch en vanzelfsprekend is de Audi compatibel met Apple en Android smartphones. Verder is de Q5 voorzien van een simkaart aansluiting voor roaming in heel europa en een MMI connect app waarmee men de SUV op afstand in de gaten kan houden.

Audi Q5 2017

LED en Matrix verlichting staat in de optielijst, evenals de Audi Virtual Cockpit en head-up display. De Q5 is, standaard of tegen meerprijs, uitgerust met een waarschuwing voor de veiligheidsafstand, een fileassistent, een automatische noodrem en sensoren die verkeer opmerken als u achteruit rijdend een parkeervak verlaat.

Audi Q5 2017

De nieuwe Q5 wordt vanaf de verkoopstart leverbaar met 3 diesels en 1 benzinemotor. Allemaal zijn ze sterker en zuiniger dan voorheen. De 2.0 TDI is er in 3 vermogensvarianten: 150 pk, 163 en 190 pk. De 2 sterkste uitvoeringen heeft standaard Quattro Ultra vierwielaandrijving, waarbij de achterwielen alleen worden bij geschakeld als het nodig is. Aan de top van het dieselgamma vinden we de 3.0 V6 TDI met 286 pk/620 Nm en conventionele Quattro techniek. Deze motorvariant is bovendien leverbaar met een combinatie van een sportdifferentieel en volledige luchtvering. Daarmee kan de rijhoogte op 5 niveaus worden ingesteld. De (voorlopig) enige benzinemotor is de 2.0 TFSI met 252 pk. Die beschikt ook over Quattro Ultra vierwielaandrijving. Qua transmissie is er de keuze uit een handgeschakelde 6 versnellingsbak, een S-tronic automaat met dubbele koppeling met 7 versnellingen en een klassieke 8-traps Tiptronic.

Audi Q5 2017

Begin 2017 arriveert de nieuwe Q5 bij de Audi dealers in de showroom. Over een stekkerhybride variant rept Audi met geen woord, maar we kunnen er vanuit gaan dat de Duitsers al behoorlijk ver met de ontwikkeling zijn. De nieuwe Q5 gaat geproduceerd worden in Mexico. Vanuit dit land kan Audi de belangrijke Amerikaanse automarkt beter bedienen.

Audi Q5 2017

Comments are closed.