Exclusief: duel Opel Astra ST – Renault Mégane Estate

0

De hatchback versie van de Opel Astra werd begin dit jaar uitgeroepen tot Auto van het Jaar. Maar hoe goed is de Sports Tourer stationwagon uitvoering? In een duel met de nagelnieuwe Renault Mégane Estate moet het antwoord op deze vraag helder worden.

Bij de Auto van het Jaar verkiezing vallen compacte middenklassers wel vaker in de prijzen. Eerder ging de bokaal naar de Volkswagen Golf en de Peugeot 308; twee rechtstreekse rivalen van de Opel Astra. Theoretisch kan volgend jaar de Renault Mégane de beker op zijn nachtkastje zetten, al is ook Hyundai (i30, Ioniq) een kanshebber.

Waar de Fransman sowieso hoge ogen scoort, is de schoonheidswedstrijd. In esthetisch opzicht heeft designchef Laurens van den Acker precies de juiste snaar weten te raken. De Mégane Estate oogt niet te burgerlijk, maar evenmin maagsamentrekkend onconventioneel (à la de Honda Civic Tourer). De combinatie van chroom onderlangs de raamlijn met zwart stijlen staat de Franse stationwagon goed; het model oogt daardoor minder massief. De koplampen en grille zijn net zo groot als bij de hatchback, en zorgen voor een herkenbaar Renault familiegezicht.

In vergelijking met de Mégane Estate oogt de Opel Astra Sports Tourer wat meer behoudend. Of anders gezegd: ‘functie’ kreeg in vergelijking met de Renault een hogere prioriteit dan ‘vorm’. Geen frivoliteiten voor deze Duitser, of het moet de origineel vormgegeven C stijl zijn, die versierd is met een verchroomde strip en aan de kleine, chique Adam doet denken. Dat is dus de plek waar Opel zijn handtekening lijkt te zetten.

Binnenin ontlopen beide stationwagons elkaar qua functionaliteit niet veel. In de zin dat het nuchtere, praktische voertuigen zijn. Zowel de Opel als de Renault heeft een vrij donkere cabine en geen van beide beschikt over een dashboard dat voor voorpaginanieuws zorgt. Het is evenwel de Astra Sports Tourer die hier meer punten pakt. Zijn bouwkwaliteit is van constant hoog niveau en Opel heeft fraaie materialen gebruikt. De Mégane stelt daarentegen teleur met een aantal plastic panelen waar je niet vrolijk van wordt.

De Duitser scoort ook prima cijfers op het punt van ergonomie. Het bedieningsgemak is vrijwel onberispelijk. Het infotainment systeem is eenvoudig en makkelijk te gebruiken, terwijl er tegelijkertijd genoeg knoppen op het dashboard zitten voor snelle toegang tot essentiële functies. Goed gedaan. Renault verraste eerder de autowereld positief met het tamelijk spectaculaire, verticaal geplaatste 8,7 inch scherm in de Espace en Talisman, maar bij de Mégane ontbreken uit kostenoverwegingen sneltoetsen rond de centrale draaiknop van hetR-Link 2 systeem. Dit betekent dat je eerst vaak (diep) moet graven in de menu’s om je zin te krijgen.

In welke stationwagon achterpassagiers het meest naar hun zin zullen hebben, hangt af van hun formaat. Lange personen hebben in de Astra Sports Tourer meer bewegingsruimte, met name omdat zij onder de voorstoelen hun voeten beter kwijt kunnen. Maar voor kleinere passagiers hoeft dat geen prioriteit te zijn en zal men eerder gecharmeerd zijn van de Mégane Estate, die standaard voorzien is van een armsteun middenin de achterbank.

Op het gebied van kofferbakcapaciteit geven de Opel en de Renault elkaar amper een duimbreed toe. Bij de Mégane Estate moet na 521 liter bagage de klep dicht; de Astra Sports Tourer kan tot 540 liter worden voorgesteld. Een lichte voorsprong voor de Opel dus, maar de Duitser is ook langer dan zijn Franse rivaal (4,70 meter versus 4,62 meter). Dat maakt de Astra Sports Tourer net even minder makkelijk om te parkeren in de stad. Verder laat de achterbank van de Mégane Estate zich gemakkelijker omklappen. Het testexemplaar was bovendien standaard voorzien van een extra bergvak onder de laad vloer. Ook kan de Fransman worden geleverd met neerklapbare leuning voor de passagiersstoel.

Omdat zowel Astra Sports Tourer als de Mégane Estate een duidelijk functioneel karakter hebben, is er bij de test gekozen voor een nuchtere basis dieselmotorisering. In het geval van de Opel betekent dat de 110 pk vermogensversie van de 1.6 CDTi unit (als Edition 25.295 euro) en bij de Renault de bekende 1.5 dCi met evenveel paardenkracht. De laatste kost, indien net als bij de Opel het tweede uitrustingniveau wordt gekozen, 26.890 euro. Zakelijk rijders kunnen dit jaar bij zowel de Astra Sports Tourer als de Mégane Estate rekenen op een tot 21 procent verlaagde bijtelling. Dat is te danken aan een keurige 88 resp. 86 gram als CO2 uitstoot. De ene motor beviel niet duidelijk beter dan de andere; qua lawaai en trillingen ontlopen de Opel en Renault elkaar niet veel, al kan je wel duidelijk maken dat de 1.6 CDTi met 300 Nm meer koppel biedt dan de 1.5 dCi (260 Nm). Dat maakt de Astra Sports Tourer levendiger dan de Mégane Estate.

Wat weggedrag betreft, was de Astra Sports Tourer een aangename verrassing. In de zin dat zijn achteras zich veel rustiger gedraagt dan bij de hatchback. De specifieke afstelling zorgt voor een bijna perfecte balans: de Opel heeft een lekker lichtvoetig weggedrag, met een directe en precieze besturing, terwijl je totaal niet merkt dat de Sports Tourer variant een stuk langer en zwaarder is dan de hatchback, ondanks dat de Watt’s link achterasconstructie voorbehouden blijft aan de dieselversie met 165 pk. Ook het comfort lijdt totaal niet onder de extra massa en de relatief simpele ophanging. Het lijkt wel alsof de Astra van begin af aan ontworpen is als stationwagon versie!

Geconfronteerd met deze Duitse onderstel topkwaliteit, wordt de Mégane Estate onmiskenbaar overschaduwd, al scoort hij nergens echte strafpunten. Het weggedrag is vertrouwenwekkend, maar de Renault mist de lichtvoetigheid van de Opel. De achterkant heeft soms de neiging om een stap opzij te doen; een onbekend fenomeen bij haar Duitse concurrent. Bovendien viel het comfort van de testauto een tikkeltje tegen: de vering was nogal ‘droog’, waardoor de Mégane Estate meer last had van hobbels en kuilen dan de Astra Sports Tourer. Een extra smet op het comfortblazoen van de Renault was het forse windgeruis. De Opel is daarentegen opmerkelijk stil.

Conclusie

De Mégane Estate is als 1.5 dCi Zen afgerond 1.600 euro duurder dan de Astra Sports Tourer 1.6 CDTi 110 pk Edition. Geen gering bedrag, maar de Renault zit beter in zijn spullen. Toch behaalt de Opel zonder veel moeite de overwinning. Hij verslaat zijn Franse concurrent op vele vlakken. De Astra Sports Tourer mag dat iets ingetogener vormgegeven zijn dan de Mégane Estate, onderhuids heeft hij duidelijk meer te bieden.

Reageren is niet mogelijk.