Nieuwstelex

0

+++ Bij BMW is het laatste exemplaar van de Z4 van de band gelopen. De sportwagen ging in 2009 in productie. Conform de Duitse orde en structuur is een model na 7 jaar toe aan pensioen en bij de Z4 is dat niet anders.

Een oranjekleurige sDrive35is mocht boven de productielijn het licht uit doen. BMW heeft van de Z4 afgerond 115.000 exemplaren gebouwd. Ondanks dit relatief bescheiden aantal, komt er een opvolger. Die kan in de tweede helft van volgend jaar in de showrooms worden verwacht en deels veel componenten met de nieuwe grote sportwagen van Toyota. Op die manier kan er, ondanks de bescheiden verkopen, toch een aantrekkelijke businesscase worden gemaakt. De samenwerking met Toyota betekent ook dat de opvolger van de Z4 in hybride uitvoering leverbaar wordt. Het stalen klapdak zal vervangen worden door een stoffen kap. +++

+++ Na er menig nachtje over geslapen te hebben, heeft HONDA besloten om de import in Nederland weer zelf te verzorgen. In 2013 werden de activiteiten ondergebracht in een Benelux organisatie, maar dat pakte erg slecht uit voor het marktaandeel. Honda is er nu weer van overtuigd dat ons land een eigen importeur verdient, maar na met diverse private partijen gesproken te hebben, is er nu voor gekozen om de activiteiten in eigen hand te houden. Reden is de onzekere economische vooruitzichten, die deels samenhangen met de Brexit. Honda wil een private importeur niet opzadelen met de risico’s die daaruit voortvloeien. +++

+++ De winst van autoleasebedrijf LEASEPLAN stond afgelopen halfjaar licht onder druk. De vanuit Almere opererende internationale onderneming had onder meer te maken met een financiële tegenvaller met een derivaat, waar een jaar geleden nog werd geprofiteerd van meevallers met dit soort ingewikkelde financiële producten. Onder de streep hield LeasePlan uiteindelijk 239 miljoen euro over, tegen een kleine 246 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2015. Exclusief de eenmalige posten was echter sprake van een winststijging van 6 procent. Volgens LeasePlan werden de resultaten ook gedrukt omdat moest worden voldaan aan strengere regelgeving. Het bedrijf investeert daarbij sterk in de toekomst. Zo is het wagenpark in een jaar tijd met 8 procent toegenomen tot ruim 1,6 miljoen voertuigen. Binnenkort wordt LeasePlan ook actief in Maleisië. Dat is dan de 33e markt voor het bedrijf, waar wereldwijd meer dan 7.400 mensen werken. +++

+++ MITSUBISHI heeft volgens het Japanse Ministerie van Transport met nog eens 8 modellen gesjoemeld. Dat meldt het internationale persbureau Reuters vandaag. Het gaat om de RVR, de Delica D5, de Mirage (Space Star), de Pajero (benzineversies), de Outlander PHEV, de i-MiEV en de Minicab-MiEV. Er zijn door Mitsubishi opzettelijk te mooie cijfers over de brandstofefficiëntie gepresenteerd. In totaal gaat het om 76.474 in Japan verkochte exemplaren, waarvan ruim de helft van het type Delica is. In april gaf de fabrikant al aan bij 4 modellen (de eK Wagon, de eK Space en de derivaten die Nissan onder eigen label verkocht) een verkeerd verbruikcijfer te hebben opgegeven. De productie werd toen voor 3 maanden stilgelegd. Mitsubishi biechtte onlangs ook op sinds 1991 een te rooskleurig beeld van de cijfers te geven. Mede hierdoor kwam het bedrijf in juni verkooptechnisch en dus ook financieel onder grote druk te staan. Nissan heeft toen een controlerend belang van 34 procent in Mitsubishi genomen. Het Japanse merk heeft opnieuw zijn excuses aangeboden. Mitsubishi belooft de eigenaren een schadevergoeding. Operationeel directeur en president Tetsuro Aikawa stapte al eerder op. Mitsubishi verwacht opnieuw een stevige verkoopdaling op de thuismarkt. +++

+++ Volgens branchevakblad Automotive News gaat SAMSUNG SDI in 2018 een reusachtige batterijenfabriek openen in Hongarije. De beslissing is een reactie op de groei van de vraag in Europa, terwijl die in China, waar de Koreaanse multinational al een productievestiging heeft, krimpt. Met de Hongaarse fabriek verkleint Samsung de afstand tot zijn belangrijkste klant van dit moment, BMW. Samsung SDI produceert voor dit Duitse automerk batterijen voor de i3. De bouw van een fabriek in Europa houdt mogelijk ook samen met een nieuwe strategie van Samsung SDI voor Europa, waar men Magneti Marrelli van het Fiat Chrysler concern wil overnemen. Het bedrijf denkt zo haar concurrentiepositie ten opzichte van LG Chem, die mogelijk een fabriek in Polen gaat openen, te versterken. +++

+++ Voetgangers zijn de meest kwetsbare verkeersdeelnemers. Een aanrijding met een auto veroorzaakt bij deze groep over het algemeen zwaar letsel. Steeds meer autofabrikanten rusten hun modellen daarom uit met veiligheidssystemen die naderende ongelukken met voetgangers zien aankomen en kunnen ingrijpen. Zo ook SUBARU, dat met EyeSight een extra paar ogen met de bestuurder laat meekijken. Onlangs testte de Duitse automobilistenclub ADAC dit soort systemen en kwam tot de conclusie dat EyeSight van Subaru met kop en schouders boven de concurrenten uitsteekt. De Duitse tegenhanger van de ANWB testte de antiaanrijding systemen van 6 middenklassers, waaronder 4 premiummodellen. Van alle 6 geteste systemen haalde de Subaru Outback met EyeSight de hoogste gemiddelde score. De ADAC was vooral onder de indruk van de prestaties van EyeSight bij complete duisternis: zelfs bij een test in een gebied zonder straatverlichting wist EyeSight voetgangers in donkere kleding zonder moeite te onderscheiden en kon een aanrijding worden voorkomen. EyeSight is volgens de ontwerpers een bijzonder veiligheidssysteem met 2, naast de binnenspiegel gemonteerd camera’s die met de bestuurder meekijken. In tegenstelling tot antiaanrijding systemen van andere merken maakt EyeSight uitsluitend gebruik van camerabeelden, en niet van radar of andere sensoren. Tot een snelheid van 45 km/u wist EyeSight tijdens de test aanrijdingen te vermijden, bij snelheden daarboven liet het systeem de auto dusdanig afremmen dat de gevolgen van de aanrijding vele malen minder ernstig waren dan zonder de noodingreep. EyeSight wist al eerder belangrijke veiligheidsprijzen in de wacht te slepen, zoals de maximale score bij testen van het American Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Niet alleen het vermogen om een frontale aanrijding te voorkomen, maakte indruk, ook de betrouwbaarheid van EyeSight was voor de onderzoekers van zowel ADAC als IIHS een belangrijk argument om het systeem hoog te beoordelen. Overdag en ’s nachts blijkt de werking feilloos. EyeSight is standaard aanwezig op de Subaru Outback en vanaf september ook op de Subaru Levorg. Het systeem is onderdeel van de Japanners om in 2020 het veiligste automerk ter wereld te zijn. Subaru zet daarvoor in op maximale actieve en passieve veiligheid van alle leverbare modellen. +++

+++ Sinds deze week staat de vernieuwdeVOLKSWAGEN Up bij de Nederlandse dealers. Voorzien van een opgefrist uiterlijk, moderne infotainment systemen, een scala aan aankleedmogelijkheden en een nieuwe, 90 pk / 160 Nm sterke turbomotor, hoopt de kleine Duitser klaar te zijn voor de concurrentiestrijd met o.a. de nieuwe Ford Ka+ en de bijgepunte Hyundai i10. De gelifte Up is de eerste Volkswagen waarvoor een private lease abonnement via internet kan worden afgesloten. Het model blijft ook leverbaar met de 60 pk en 75 pk sterke atmosferische varianten van de 1,0 liter 3 cilinder motor, desgewenst ook met een ASG automaat. Daarnaast kan er worden gekozen voor de 68 pk sterke 1.0 EcoFuel op CNG. Later dit jaar volgt de vernieuwde elektrische Up. Nieuw is de Beats uitvoering. Die beschikt naast een 300 Watt sterke BeatsAudio geluidsinstallatie van Dr. Dre onder meer over 15 inch lichtmetalen Radial velgen, carrosseriestrepen, rode of zwarte spiegelhuizen, een speciaal Beats dashpad, donker getinte ramen achter, gekleurde veiligheidsgordels, Beats instaplijsten, idem bekleding, chroomaccenten in het interieur en sfeerverlichting. Met 5 deuren, handbak en 60 pk motor is het model er vanaf 13.405 euro. De kaalste Up mag weg voor 10.590 euro. Voorzien van de turbomotor moet de Volkswagen minimaal 14.970 euro opbrengen; de Beats aankleding is dan standaard. Via private lease is de vernieuwde Up te rijden vanaf 209 euro per maand inclusief verzekering, wegenbelasting en onderhoud. Aankleden en het abonnement afsluiten kan via Volkswagen.nl. De levering geschiedt vervolgens via de dichtstbijzijnde dealer of een dealer naar voorkeur. +++

Reageren is niet mogelijk.