Nieuwstelex

0

+++ Sinds de invoering van het Europese BANDENLABEL in 2012 is er door Nederlandse automobilisten 100 miljoen euro aan kosten bespaard door op beter rubber te rijden. De lagere rolweerstand, een betere grip op een nat wegdek en minder geluidsproductie zorgden voor minder brandstofverbruik, verkeersongevallen en overlast, zo blijkt uit onderzoek van TNO. Dit instituut becijfert de potentiële besparing op ruim 900 miljoen euro indien iedereen op de beste banden zou rijden. Inmiddels is hiervan dus al 100 miljoen euro gerealiseerd. Dit bedrag is te danken aan 60 miljoen liter minder brandstof en 0,1 megaton minder CO2. Daarnaast zijn er volgens TNO 9 verkeersdoden minder gevallen, is het aantal zwaargewonden met 46 afgenomen en is de geluidsoverlast met 0,2 decibel teruggelopen. +++

+++ De Europese Commissie sleept DUITSLAND voor de rechter vanwege het plan om tol te gaan heffen op personenauto’s. Het voorstel is volgens Brussel discriminerend omdat Duitsers de kosten kunnen aftrekken van de belastingen en dus alleen buitenlanders die de Autobahn pakken op kosten worden gejaagd. Ook zijn de kosten voor een tolvignet voor periodes korter dan een jaar in sommige gevallen “onevenredig hoog”. De plannen zijn volgens Brussel bovendien in strijd met het vrij verkeer van goederen en diensten. De Europese Commissie en Duitsland zijn al sinds november 2014 aan het bekvechten over de tolplannen, maar die zijn ondanks eerder inbreukprocedures onvoldoende aangepast, aldus de commissie. De zaak wordt daarom voorgelegd aan het Europees Hof van Justitie in Luxemburg. Volgens Europese regelgeving is een tol of kilometerheffing systeem alleen toegestaan als het niet discrimineert op nationaliteit. De compensatie die bezitters van in Duitsland geregistreerde auto’s krijgen via een verlaging van de wegenbelasting is daarmee echter in strijd. Door het conflict met Brussel heffen de Duitsers nog altijd geen tol op de snelwegen. Onder meer Nederland is faliekant tegen het Duitse tolplan. +++

+++ JAGUAR heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat ook de huidige XF leverbaar wordt als Sportbrake. Aanvankelijk ging het gerucht dat de vorige editie geen opvolger zou krijgen. In 2017 zal de stationwagon uitvoering worden onthuld, zo belooft Ian Callum, de designchef van Jaguar. De nieuwe XF Sportbrake wordt het derde combimodel uit de geschiedenis van Jaguar. De eerste was de X-type Estate, feitelijk een Ford Mondeo met chique Britse kledij. Qua premiumuitstraling had de vorige XF Sportbrake zijn zaken een stuk beter voor elkaar. Vandaar dat het combirecept Jaguar dus naar meer smaakt. +++

+++ MERCEDES heeft op de autosalon van Parijs laten weten dat zij werkt aan een nieuwe supersportwagen. Het model krijgt spectaculaire techniek uit de Formule1. Dit betekent een hybride aandrijflijn waarbij een dubbel geblazen 1,6 liter V6 van AMG als basisunit fungeert. In combinatie met een elektromotor moet het totale vermogen uitkomen op circa 1.060 pk. Daarmee moet de Porsche 918 Spyder compleet van de weggeblazen kunnen worden. En de Bugatti Chiron zou op de sprint naar 100 km/u niet langer de snelste zijn … +++

+++ De automarkt in NEDERLAND presteert dit jaar veel slechter dan het Europees gemiddelde. De verkopen dalen naar verwachting met circa 10 procent, terwijl de Europese afzet met gemiddeld 5,5 procent zal groeien. Dat schrijft kredietverzekeraar Euler Hermes in een donderdag te publiceren rapport. Volgens Euler Hermes blijft de Nederlandse verkoop achter omdat eind vorig jaar een enorme run ontstond op fiscaal vriendelijke modellen. Per 1 januari zijn de regels voor zakelijke bijtelling gewijzigd. In landen als Italië en Spanje wordt voor dit jaar juist een sterke groei van de autoverkoop verwacht. Ook in Frankrijk en Duitsland wordt een hogere verkoop verwacht, terwijl in Groot-Brittannië een bescheiden groei te zien zal zijn, aldus Euler Hermes. +++

+++ De organisatie van olie-exporterende landen OPEC is er woensdag tijdens informeel overleg in Algerije in geslaagd een akkoord op hoofdlijnen te bereiken over productiebeperkende maatregelen. Dat bevestigde de Nigeriaanse olieminister, nadat eerder al geruchten over een akkoord de kop hadden opgestoken. Dat laatste zorgde al voor een stevige stijging van de olieprijzen. Volgens de minister hebben de OPEC-landen een productieplafond van 32,5 tot 33 miljoen vaten per dag afgesproken vanaf november. Dat zijn circa 750.000 vaten minder dan dat er in augustus per dag aan olie werd opgepompt. De OPEC-landen roepen een speciaal comité in het leven die de details van het akkoord gaat uitwerken en de toewijzingen bepalen. In november moet daarover meer bekend worden. De OPEC landen zijn goed voor circa 40 procent van de wereldwijde productie. Nu de aangesloten landen akkoord zijn, is het zaak ook landen die niet bij de OPEC zijn aangesloten zoals Rusland mee te krijgen. Daarover wordt nog gepraat. Rusland voerde onlangs zijn productie nog fors op. Het land is momenteel goed voor 11,1 miljoen vaten per dag. Nadat de berichten over een akkoord naar buiten waren gekomen, maakte de olieprijs een sprongetje van 5 procent. Door een overeenkomst over de productie zouden de olieprijzen gestut kunnen worden. Veel olieproducenten zoals Saoedi-Arabië maar ook Venezuela hebben veel last van de lage prijzen, omdat daardoor de inkomsten sterk onder druk staan. Het is voor het eerst in acht jaar dat de OPEC-landen een akkoord bereikten over een productieplafond. Volgens kenners betekent de deal mogelijk ook een verbetering in de verhouding tussen gezworen vijanden Iran en Saoedi-Arabië. Sinds 2014 botsen de grootmachten al over de olieproblematiek. Wat de gevolgen van de nieuwe afspraken voor de brandstofprijzen zijn, is op dit moment nog niet te zeggen. De kans dat ze gaan stijgen is aanwezig, maar omdat de OPEC-landen al lang niet meer de enige olieproducerende landen zijn, zou dat affect voorlopig ook nog uit kunnen blijven. +++

+++ De alliantie RENAULT NISSAN en Microsoft hebben een wereldwijde meerjaren overeenkomst ondertekend om samen technologie te ontwikkelen die rijervaringen over de hele wereld nog meer ‘verbonden’ moet maken. Beide partijen zullen internetdiensten voor auto’s gaan ontwikkelen, met als basis het Microsoft Azure platform. Hierbij moet gedacht worden aan geavanceerde navigatiefuncties, anticiperend onderhoud en voertuiggerichte diensten, controle op afstand van systemen in de auto en continue, persoonlijke updates. Ogi Redzic, laat namens Renault-Nissan weten. “Door de krachten te bundelen met Microsoft kunnen we sneller nieuwe sleuteltechnologieën en daarmee beter inspelen op onverwachte ontwikkelingen”. De Frans/Japanse alliantie wil daarnaast systemen ontwikkelen voor meer dan 10 autonoom rijdende modellen. Die moeten vanaf 2020 op de markt komen. +++

+++ De RESTWAARDE van gebruikte (stekker)hybride modellen staat onder druk. Tegelijkertijd blijken bijzondere uitvoeringen en rijk uitgeruste auto’s steeds waardevaster. Dat valt uit veilingkringen te vernemen. Het A segment blijft qua restwaarde evenwel favoriet. Door de hogere afschrijving op (stekker)hybride modellen zijn er in de leasewereld twijfels over de marktkansen van de nieuwe Hyundai Ioniq. +++

Reageren is niet mogelijk.