Nieuwstelex

0

+++ In BELGIE vallen jaarlijks op de verouderde wegen ruim 700 doden. Renoveren vereist miljarden maar het geld is op. Ook ontbreekt de politieke moed. Op papier kan Belgie trots zijn op haar dichtste wegennet ter wereld (150.000 kilometer aan wegen op een oppervlakte van 30.528 vierkante kilometer), maar in de praktijk lijdt het land aan een permanent verkeersinfarct. Dat komt omdat België nauwelijks investeert in onderhoud. De gevolgen zijn gaten in het asfalt, een wegdek dat bij regen verandert in een glijbaan, slechte bewegwijzering, teveel op & afritten, achtergelaten klapbanden en andere wrakstukken op de pechstrook. Met jaarlijks ruim 700 verkeersdoden behoort het Belgische wegennet tot een van de gevaarlijkste van Europa. Elk beschaafd Europees land geeft 3 procent van zijn bruto binnenlands product uit aan publieke investeringen, maar in België bedraagt dat slechts 1,7 procent. +++

+++ De DACIA Duster is voortaan ook leverbaar met een 6-traps EDC transmissie met dubbele koppeling. Het betreft dan de 110 pk sterke 1.5 dCi variant met start/stop systeem. De prijzen van de automaatuitvoeringen volgen in een later stadium. +++

+++ In de nasleep van de Volkswagen affaire wordt de toekomst van de auto-industrie en zeker die van de DIESEL motor regelmatig betwijfeld. De vraag wordt ook gesteld op de autosalon van Parijs. Het is de topman van Mercedes-Benz die er geen doekjes om windt. De CEO laat weten dat het ronduit dom zou zijn om de dieselmotor op te geven na de Volkswagen affaire. “Zoals wij bewijzen met onze nieuwe generatie viercilinders kunnen zij even schoon zijn als benzinemotoren, met daarnaast een CO2-voordeel van 15 procent. We zitten in een soort collectieve, politieke en vooral onlogische emotie. Ik pleit er voor om naar de feiten te kijken: met het technologisch potentieel van de diesel zou het absoluut dom zijn om deze brandstof af te schrijven”. Zetsche laat weten dat de vraag naar dieselmodellen niet afneemt. “BMW noch Mercedes hebben daar afgelopen jaar enige verandering in gezien”. Op de vraag hoe lang diesels nog deel uit zullen maken van het autolandschap, antwoordt Zetsche: “Even lang als de benzinemotoren”. +++

+++ INFINITI presenteert op de autosalon in Parijs een revolutionaire nieuwe motortechniek: de VC Turbo motor. De letters ‘VC’ staan daarbij voor ‘Variable Compression’ oftewel variabele compressieverhouding. Bij de motor van Infiniti kan de compressieverhouding afhankelijk van de omstandigheden variëren tussen 8:1 en 14:1. In theorie zorgt een hogere verhouding voor hogere prestaties (iets wat steviger samen gedrukt wordt, zal in principe ook weer met meer kracht uitzetten). Een hoge compressieverhouding lijkt dus ideaal, maar in de praktijk zit er bij turbomotoren een limiet aan omdat de druk in de cilinders anders te hoog op kan lopen. Dat is eigenlijk jammer, want de meeste motoren worden een groot deel van de tijd slechts beperkt belast. Dan zou voor het rendement dus een hogere compressieverhouding ideaal zijn. Met de VC Turbo motor van Infiniti is dit mogelijk. De 2,0 liter is goed voor 272 pk en zou liefst 27 procent zuiniger zijn dan een conventionele 3,0 liter V6 met vergelijkbaar prestatiepotentieel. De innovatieve motor moet in 2018 productierijp zijn. Naast Infiniti gaat moederbedrijf Nissan de krachtbron mogelijk gebruiken voor de opvolger van de 370Z. Verder zou de VC Turbo motor ook ideaal kunnen zijn voor de nieuwe editie van de Mégane RS van alliantiepartner Renault. +++

+++ TOMTOM gaat automobilisten in onder meer Amsterdam en Rotterdam voorzien van parkeeradviezen. De navigatiespecialist maakte donderdag een nieuwe dienst bekend waarmee het gebruikers informatie geeft over de kans een parkeerplek te vinden en de gemiddelde zoektijd. Het bedrijf gaf al langer parkeeradvies in parkeergarages en rolt zijn parkeerhulp nu dus uit naar de straat. Naast Amsterdam en Rotterdam worden nog 23 andere Europese steden voorzien van parkeerinfo. Daarna wordt de dekking verder uitgebreid. Het bedrijf maakte verder bekend de dekking van zijn HD kaartendienst voor snelwegen naar 200.000 kilometer te hebben uitgebreid. +++

+++ Met de compleet nieuwe Proace wil TOYOTA terrein terug winnen op de bestelwagenmarkt. In de jaren negentig scoorde het Japanse merk in het lichte bestelwagensegment een marktaandeel van 10 procent. Dat slonk in de afgelopen jaren naar iets meer dan 1 procent. Met name de Hi-Ace leek niet meer opgewassen tegen de Europese en Koreaanse concurrentie. Maar met de op basis van PSA (Peugeot, Citroën) techniek ontwikkelde ProAce zijn er nieuwe kansen voor Toyota. Het model zal door de Fransen worden gebouwd in Valenciennes. De personenwagen uitvoeringen dragen de extra aanduiding ‘Verso’. Dankzij het EMP2 platform van PSA is een korte neus mogelijk en dus veel laadcapaciteit in combinatie met een prima wendbaarheid. Overigens blijft Toyota ook de nieuwste Hi-lux pick-up verkopen in Nederland. Dat model is niet geschikt voor grote aantallen, want het totale pick-up segment in Nederland is slechts 800 eenheden per jaar groot. +++

+++ VDL Groep heeft een megaorder binnengesleept bij Arriva. Het industrieconcern uit Eindhoven gaat 228 nieuwe bussen leveren aan de vervoermaatschappij. Met de deal is een bedrag van 60 miljoen euro gemoeid. VDL gaat ook het onderhoud verzorgen van een deel van de voertuigen. De bussen worden ingezet in Limburg, Zuidoost Friesland en op de Waddeneilanden. Dertig voertuigen die gaan rijden in Maastricht, Venlo en op de Waddeneilanden worden elektrisch aangedreven. Arriva heeft met de provincie Limburg afgesproken dat alle voertuigen van het concern daar binnen tien jaar elektrisch moeten zijn. +++

+++ Op de vooravond van de autosalon van Parijs gaf Matthias Müller, de grote baas van Volkswagen, zijn visie over de toekomst van VERBRANDINGSMOTOREN. Dat is opvallend omdat deze autofabrikant in de periode tot 2025 niet minder dan 30 elektrische modellen wil lanceren. Müller beaamt dat elektrische auto’s de toekomst hebben, maar hij stelt ook dat die oplossing nog tenminste 2 decennia lang ondersteund zal moeten worden door verbrandingsmotoren. Volgens hem zullen klassieke aandrijflijnen de komende jaren zelfs nog een sleutelrol blijven spelen. +++

Reageren is niet mogelijk.