+++ Alle autofabrikanten weten het: een SUV valt in de smaak bij de klant. Ook ALFA ROMEO kan de verleiding niet weerstaan om zich in de strijd te werpen.
Op de autosalon van Parijs heeft Reid Bigland, de nieuwe merkchef, al enkele hints gegeven over het modellenoffensief dat wij uit Italië kunnen verwachten. Hij bevestigt dat de Stelvio de eerste SUV van Alfa Romeo wordt. Dit model zal officieel worden voorgesteld op de autotentoonstelling van Los Angeles in november en gaat concurreren met de Audi Q5, de BMW X3/X4, de Mercedes GLC (Coupé) en de Porsche Macan. Bigland belooft bovengemiddeld veel rij plezier. Verder sluit hij niet uit dat er meer SUV modellen, als alternatief voor bijvoorbeeld de X1 en de X5 van BMW. Alfa Romeo is zeker niet van plan om een 7-zits SUV uit te brengen. Bij een dergelijk groot model is volgens de merkchef niet mogelijk om een levendig weggedrag te realiseren. +++
+++ De MINI Clubman heeft de belofteprijs ‘Beste Nieuwkomer 2017’ voor de zakelijke markt gewonnen tijdens het Driving Business Event van vakblad Automobiel Management. De bokaal wordt jaarlijks uitgereikt aan een relatief nieuw model dat nog niet lang genoeg op de markt is om zich met harde praktijkcijfers in de leasewereld te kunnen bewijzen. Juryvoorzitter Peter Brouwer: “De Mini Clubman is het grootste model dat het merk ooit heeft gebouwd. Daarmee is hij beter dan andere Mini’s toegerust om zijn weg naar de zakelijke rijders te vinden tussen de meer alledaagse businessclass modellen”. De runner-up in de verkiezing is de Mercedes GLC klasse. De jury van het prijzenfestijn bestaat uit directieleden van grote leasemaatschappijen, vertegenwoordigers van grote wagenparkbeheerders, onafhankelijke lease-experts en ervaren vakjournalisten. +++
+++ Binnen NISSAN is hevig gediscussieerd over het behouden van de naam Micra. Dat zegt Roel de Vries, de wereldwijde marketingbaas van het merk, tegen BNR. De vijfde generatie van de Micra werd eerder deze week onthuld op de autobeurs van Parijs. Het model veranderde ingrijpend, maar de naam bleef hetzelfde. “Dat is een hele serieuze discussie binnen het bedrijf geweest”, geeft De Vries toe in de Nationale Autoshow. De Nederlander is verantwoordelijk voor de naamgeving van alle nieuwe modellen bij het Japanse automerk. “Je praat over tientallen miljoenen euro’s die je moet uitgeven aan marketing”. De naam Micra is volgens De Vries gebleven omdat de auto in het verleden heeft bewezen erg degelijk te zijn. Hij nam zelf de beslissing om de naam te behouden. Nissan plaats de nieuwe Micra in een hoger segment dan vorige generaties. “Hij zat tussen het A en het B segment in. Met deze nieuwe maken we de stap naar het B segment’, aldus De Vries. Hij moet het gaan opnemen tegen onder meer de Ford Fiesta en de Volkswagen Polo. De kans is groot dat er ook een Nismo variant van de Micra gebouwd gaat worden. Nismo is het performance label van Nissan, in samenwerking met Nissan Motorsport. De Vries: “Daar denken we zeker over na. Het zou inderdaad best kunnen dat die variant er komt”.
+++ Ondanks het floppen van de Ion denkt PEUGEOT wel degelijk na over de elektrificatie van een deel van haar gamma. Op de autosalon van Parijs heeft merkchef Jean-Philippe Imparato al een tipje van de sluier opgelicht. Er zijn 5 modellen gepland, die allemaal uiterlijk in 2021 in de showrooms zullen arriveren. Van de 3008, de 5008 en de volgende generatie 508 kunnen wij stekkerhybride uitvoeringen verwachten. De 208 en de nieuwe 2008 zullen in volledig elektrische variant op de markt verschijnen. De actieradius van de stekkerhybride uitvoering van de 3008 wordt volgens Imparato minimaal 60 kilometer. +++
+++ Nederland heeft dringend een ’file POLITIE’ nodig, aldus de ANWB. De bond is het meer dan zat dat onoplettende automobilisten ongeluk na ongeluk veroorzaken omdat ze druk in de weer zijn met hun telefoon of opmaakspullen. Andere weggebruikers zijn de dupe omdat zij vrijwel dagelijks in opstoppingen terechtkomen. In de eerste 9 maanden van dit jaar is het aantal files weer fors toegenomen. “Veel files zijn te wijten aan asociaal gedrag van automobilisten die met hele andere zaken bezig zijn dan met het verkeer”, zegt ANWB directeur Frits van Bruggen in een vraaggesprek met De Telegraaf. “Er moet gewoon keihard worden gehandhaafd tegen deze verkeershufters. Nu doet iedereen maar wat, omdat men weet dat de politie toch nauwelijks controleert”. +++
+++ PORSCHE heeft de plannen voor een coupéversie van de Panamera (als spirituele opvolger van de 928) definitief geschrapt. Reden is dat het model in precies dezelfde vijver zou gaan vissen als de nieuwe Bentley Continental GT, die gebruik gaat maken van hetzelfde onderstel. Porsche is nog steeds aan het broeden op een kleiner broertje voor de Panamera. Dit model zal waarschijnlijk alleen in volledig elektrische vorm op de markt komen en tussen de Tesla Model 3 en Model S in worden gepositioneerd. Reken op een debuut medio 2019. +++
+++ Het komt maar zelden voor, en twee keer op één dag is al helemaal bijzonder: bij het theorie examen voor het rijbewijs zijn dinsdag in Utrecht twee mensen betrapt die zich voordeden als iemand anders. Ze wilden het RIJEXAMEN maken door zich met het identiteitsbewijs van twee kandidaten te legitimeren. Dat mislukte, meldt het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). De fraudeurs zijn door de politie meegenomen en het CBR heeft aangifte gedaan. Ook de kandidaten namens wie ze het examen wilden maken, zijn aangehouden. Hoe speciaal het is dat twee valsspelers op één dag in dezelfde plaats zijn aangehouden, blijkt wel uit de cijfers. Bij de bijna 70 examenlocaties van het CBR in Nederland was in 2013 vier keer sprake van fraude met lookalikes, in 2014 elf en in 2015 dertien. +++
+++ Een TESLA met de Autopilot functie ingeschakeld is op een snelweg in het noorden van Duitsland op een bus gebotst. De bestuurder overleefde de crash, maar raakte wel gewond. Volgens de autofabrikant heeft het niets te maken met het systeem, maar slingerde de bus over de weg. Het ongeluk gebeurde in de buurt van het plaatsje Ratzeburg. De 50-jarige bestuurder zou Tesla hebben verteld dat de Autopilot goed werkte. Volgens een woordvoerder had het ongeluk daar niets mee te maken. Tesla’s eigen besturingssysteem Autopilot werd vorig jaar geïntroduceerd. Het helpt bestuurders sturen en in hun baan te blijven. Het systeem ligt al enige tijd onder vuur sinds in juli bekend werd dat een Amerikaanse Tesla rijder was omgekomen terwijl hij het systeem gebruikte. Die reed tegen een vrachtwagen, die door het systeem niet was opgemerkt. +++