Renault zegt Mégane RS adieu

0

Op 6 juli is het laatste exemplaar van de Renault Mégane III RS van de band gelopen in de Spaanse Palencia fabriek. De Franse hete hatchback kan terugkijken op een carrière van 7 jaar. Een opvolger zit in de pijplijn, maar daarvoor moeten we geduld hebben tot maart 2018. Het debuut zal dan plaatsvinden op de autosalon van Genève.

Het Franse merk had aanvankelijk geen aandacht besteed aan de pensionering van de Mégane III RS, totdat de Renault Sport divisie de informatie op Twitter meldde. Op de autosalon van Genève in 2009 konden we voor het eerst kennis maken met de hete hatchback en een paar weken later was hij ook te zien in de Formule 1 Grand Prix van Monaco.

De Mégane III RS debuteerde met een vermogen van 250 pk. In uiteindelijke vorm was de Renault goed voor 275 pk. Er zijn bijna 30.000 exemplaren van de Mégane RS gebouwd, waaronder een aantal iconische speciale series: de Grand Prix Monaco, de Trophy, de Red Bull Racing RB7, de Red Bull Racing RB8, de 275 Trophy en de Trophy 275-R.

In eigen land was de Renault Mégane II RS de snelle dienstauto van de interventie brigade van de gendarmerie. Hij nam het stokje over van de Subaru Impreza WRX om de wet op de Franse snelwegen te handhaven. Niet alleen voor chauvinisten was dat prettig, maar ook voor diegenen die nostalgische herinneringen hebben aan de dagen dat de Franse politie rondreed in de Alpine A310.

.
Met de regelmatigheid van de klok worden er auto’s uit productie genomen waarover wij geen traan hoeven te laten, maar bij de Renault Mégane III RS is dat anders. Het model is een onbetwiste benchmark in zijn klasse die o.a. zal worden herinnerd om zijn ronderecord op de Nürburgring voor voorwiel aangedreven productieauto’s. In 2011 zette de Mégane RS Trophy een tijd van 8.07.97 neer op de Nordschleife, nadat de vorige generatie al voor een record met 8.16.90 had gezorgd (de Mégane RS R26 R).

Nadat Renault begin 2014 van de troon werd gestoten door de Seat Leon Cupra met een tijd van 7.58.44, namen de Fransen al na een paarweken revanche met de Mégane RS Trophy 275-R. Die wist een tijd van 7.54.36 neer te zetten. Maar vandaag de dag doen de Honda Civic Type R en de Golf GTI S Clubsport (beiden 310 pk sterk) het beter, hoewel de rondetijd van de laatste (7.49.21) omstreden is. , de cijfers zijn onderwerp van discussie.

Nu de productie van de Mégane III RS, kunnen we uitkijken naar de Renault Sport variant van de vierde generatie. Daarvoor moeten we nog 18 maanden geduld hebben. Renault heeft momenteel namelijk geen geschikte motor. De huidige 2,0 liter is aan het eind van zijn Latijn en ‘te vuil’ om nog een ronde verder te kunnen. Het kan zijn dat Renault de krachtbron van de Alpine sportwagen in de Mégane IV RS gaat monteren. Dat is een 1,8 liter unit. Maar het is ook aannemelijk totdat het veelbesproken Infiniti blok met variabele compressie beschikbaar komt. Die zal naar verwachting goed zijn voor 300 pk. Verder kan de Mégane IV RS ook profiteren van 4Control vierwiel besturing. Diegenen die niet kunnen wachten tot begin 2018 dienen zich nu naar de Renault dealer te spoeden om één van de laatste exemplaren van de huidige generatie te bestellen.

Reageren is niet mogelijk.