Vorig jaar verkocht Skoda in Nederland 738 exemplaren van de Skoda Yeti. Op zich geen slecht resultaat, ook omdat in 2014 de afzetteller bleef steken bij 547 stuks, maar de Tsjechen hebben het onderbuikgevoel dat het nog veel beter kan. De harde cijfers geven hen gelijk, want de Nissan Qashqai ging vorig jaar liefst 6.842 keer over de toonbank.
Skoda doet dus ‘iets’ niet goed met de Yeti. Aan het merkimago of het dealernetwerk kan het niet liggen, want bij andere rechtstreekse modelvergelijkingen met Nissan zijn de Tsjechen de bovenliggende partij. Zo verkoopt de Fabia factor 4,5 keer beter dan de Micra en was de Octavia in 2015 afgerond 6 keer populairder dan de Pulsar.
Wat is er mis met de Skoda Yeti? Datzelfde buikgevoel zegt: de styling. De Tsjech oogt weliswaar stoer en robuust, maar dat geldt ook voor een terreinwagen als de Land Rover Defender of Mercedes G-klasse. Terwijl cross-overs hun populariteit niet in de laatste plaats te danken hebben aan een vlot en sportief design.
Tweede generatie Skoda Yeti
De tweede generatie Skoda Yeti krijgt daarom een veel traditioneler design. De Tsjechen toonden vorige maand op de autosalon van Genève een conceptstudie voor een grote 7-persoons SUV, de Kodiak. Die viel goed in de smaak bij het publiek en daarom wordt de nieuwe Yeti daar een verkleinde versie van. Skoda weet van de Octavia versus de Superb dat er goed zaken te doen valt met een sterke familiegelijkenis.
Daarnaast krijgt de nieuwe Yeti stylingelementen van de Seat Ateca. Met die SUV deelt de Skoda ook veel van zijn DNA. Dit betekent dat de 1.0 TSI 3-pitter de nieuwe basismotorisering wordt. Rechtstreekse rivaliteit tussen de zustermerken wordt op verzoek van moederbedrijf Volkswagen echter voorkomen. Daarom krijgt de nieuwe Skoda Yeti iets compactere afmetingen dan de Yeti en valt de bagageruimte minder groot uit.
Betekent dit dat de Ateca per definitie aan het langste eind trekt? Nee, Skoda zal zijn traditionele ‘value for money’ troefkaart uitspelen. Het materiaalgebruik is soberder, de garantie korter en de uitrusting minder compleet. Aan de kassa zal dit leiden tot een aanzienlijk lager prijskaartje: Seat vraagt voor de Ateca een tamelijk pittige 25.900 euro, maar bij Skoda zal al voor 22 mille zaken gedaan kunnen worden.