SsangYong blaast dit jaar 30 kaarsjes uit. Het begon allemaal met het bouwen van auto’s met Mercedes-Benz techniek. Dit betekent een relatief hoge positionering in de markt, zeker voor een merk uit de lage lonen land dat Zuid Korea in 1986 nog was. Dat de verkoopaantallen bescheiden waren, is dan ook niet verwonderlijk. En dat SsangYong het niet zelfstandig redde misschien ook niet.
Na een kortstondig schrikbewind onder het Chinese SAIC is SsangYong sinds 2010 eigendom van het Indiase Mahindra. Die gaat een stuk liefdevoller met het Koreaanse automerk om. Met Indiaas geld kan SsangYong doen wat haar goeddunkt. Dat het merk de periode van steevast de plank misslaan achter zich heeft gelaten, bewees men al eerder (in 2015) met de Tivoli.
Nu is het zaak de oorspronkelijke kopersgroep niet te vergeten: die van grote, luxueuze SUV modellen. SsangYong heeft voor hen de LIV-2 conceptstudie ontwikkeld. Dit 4,85 meter lange model, dat op de autosalon van Parijs zijn publieksdebuut beleeft, is de voorbode van de volgende generatie Rexton. SsangYong noemt het design “krachtig en premium”. De vormgeving is misschien ook een tikkeltje conservatief, maar na alle eerdere buitenissige ontwerpen van het merk, kan dat ook een opluchting zijn.
De grote broer van de Tivoli biedt plek aan slechts 4 personen, maar dat komt doordat achterin fauteuils zijn geplaatst. Vervang die door een bank en je hebt een 5-zitter. In Azië zal SsangYong waarschijnlijk beter zaken kunnen doen met de ‘fauteuilversie’. De doelgroep aldaar laat zich immers rijden en het is dan prettig als zij zich achterin de SUV comfortabel kunnen nestelen. Om die reden beschikken zij over een eigen entertainmentsysteem. Dat is compatibel met Apple CarPlay en Google Android Auto. Ook heeft de SsangYong een wifi hotspot.
Onder de kap zit een 2,2 liter dieselmotor waarvan de inspuitdruk 2.000 bar bedraagt. Als vermogen noemt SsangYong 181 pk en aan trekkracht kan de koper rekenen op 420 Nm. Omdat diesels uit de gratie beginnen te raken, plant het Koreaanse merk ook een benzineversie, de 2.0 GDi Turbo met 225 pk en 350 Nm. Een 7-traps automaat, van Mercedes-Benz originele, zorgt voor de overbrenging. In een later stadium komt een handgeschakelde 6-bak beschikbaar.
De LIV-2 is uitgerust met een arsenaal van veiligheidssystemen, zoals bijvoorbeeld een automatische noodrem, een spoorassistent en een radar achter. Het is de bedoeling dat de productievertaling van de conceptstudie (de nieuwe SsangYong Rexton dus) volgend jaar op de markt komt.