Twee vliegen in één klap slaan. Dat zijn leuke dingen voor de mens. Voor autofabrikanten óók. Zoals BMW, dat een verkoopprobleem heeft met zowel de 5-serie Gran Turismo als de 6-serie Gran Coupé. De Duitsers denken dit probleem op te lossen door met één gezamenlijke opvolger te komen.
Dat model wordt de 6-serie Gran Turismo, waarvan u hier een computertekening ziet. Duidelijk te zien is dat hij zal worden afgeleid van de nieuwe 5-serie. En BMW hoopt dat u tevens duidelijk zult zien dat hij een stuk eleganter is dan de huidige Gran Turismo uitvoering van de 5-serie.
Dat de Gran Turismo promoveert van de 5- naar de 6-serie is niet onlogisch. Immers, BMW heeft al eerder te kennen gegeven de ‘bijzondere’ modellen uit haar gamma een ‘even’ getal als begincijfer te geven. Zodoende kennen wij nu bijvoorbeeld de 2-serie Coupé/Cabrio en de 4-serie Coupé/Cabrio/Gran Coupé. Ook ‘bijzonder ruime modellen’ vallen onder deze typeaanduiding politiek, getuige de 2-serie Active/Gran Tourer.
Als de huidige 5-serie Gran Turismo met pensioen wordt gestuurd, dan zal ook aldaar een duidelijker namenbeleid zichtbaar worden. De verkoopcijfers van de ‘hoge liftback’ zijn weliswaar geen voorpaginanieuws, maar BMW denkt met een eleganter design alsnog te kunnen gaan scoren. Door je oogharen kijkend, kan je er zelfs een alternatief voor de Porsche Panamera in zien.
Voorlopig is de Gran Turismo het enige lid van de nieuwe 6-serie modellijn. De huidige leden promoveren namelijk naar de 8-serie. Dat zou meer recht doen aan het exclusieve karakter van de betreffende modellen. En het geeft BMW het excuus om de wielbasis van de Gran Coupé versie flink op te rekken, zodat er eindelijk achterin behoorlijk kan worden gezeten. Dat vinden Chinezen erg belangrijk.
Het huidige 6-serie gamma wordt, voor wat betreft de Coupé en de Cabrio uitvoeringen, op deze manier een beter alternatief voor de soortgelijke uitvoeringen van de Mercedes S-klasse. Deze concurrent uit Stuttgart geeft in het topsegment nog steeds de toon aan en dat zit BMW niet lekker. Dat men met de herpositionering een rechtstreeks antwoord op de CLS kwijtraakt, wordt niet als een ramp beschouwd. Enerzijds omdat de nieuwe 6-serie Gran Turismo als Panamera alternatief een stuk sportiever wordt en anderzijds omdat de huidige CLS lang niet de (verkoop)glans heeft van het origineel.
En hoe zit het dan met de 3-serie Gran Turismo? Die zal t.z.t. opvolgerloos met pensioen worden gestuurd. De 3-serie Gran Turismo is ooit ontwikkeld als antwoord op de Audi A5 Sportback, maar deze concurrent kan veel beter worden bestreden met de 4-serie Gran Coupé. Of de opvolger van het laatste model dezelfde naam krijgt, is niet zeker. Mogelijk kiest BMW voor 4-serie Gran Turismo.