GetestDe nieuwe Mokka
ModelOpel Mokka X
Modeljaar2016
RecensieDe Mokka X is verbeterd, maar de concurrentie zit ook niet stil.
Waarom de korte test?
Deze maand arriveert de vernieuwde Mokka bij de Opel dealers in de showroom. Hij was afgelopen maart al op de autosalon van Genève te zien. De compacte SUV annex cross-over draagt voortaan een extra letter ‘X’ in zijn typeaanduiding. Dat moet het avontuurlijke karakter van de Duitser onderstrepen, die anders dan veel van zijn concurrenten ook geleverd kan worden met vierwielaandrijving.
Wat voor auto is de Opel Mokka X?
De Opel Mokka heeft een heuse facelift ondergaan. Het front is nu moderner en stijlvoller. Daarnaast is het interieur verfraaid en is de uitrusting in technologisch opzicht weer helemaal bij de tijd. Grote motorische wijzigingen zijn er niet, want op dit punt voerde Opel al eerder een update voor. Van de Mokka zijn, 4 jaar na de introductie, inmiddels meer dan 600.000 exemplaren verkocht in Europa. Opel hoopt dat ook dat haar SUV annex cross-over blijf smaken bij de consument.
Afgezien van gewijzigde lichtunits voor en achter, is het grootste nieuws over de Opel Mokka X in het interieur te vinden. Daar treffen we namelijk een nieuw ontworpen dashboard, middenconsole en instrumentarium aan. De boordplank is modern, overzichtelijk en biedt in de duurdere uitvoeringen mooi gelakte materialen. Het touch screen voor het multimedia systeem is 7 of 8 inch groot. Er kunnen veel functies mee worden bediend, waaronder navigatie. De knoppenacne is daardoor verdwenen bij de Opel: alleen de airconditioning beschikt nog over eigen toetsen.

Opel Mokka X touch screen multimedia en navigatie systeem.
Het dashboard is niet alleen mooier en ergonomischer, maar bovendien goed doordacht, met een scherm op de juiste hoogte voor de ogen, een grote opbergruimte aan de onderkant van de middenconsole en een groot LCD display voor de boordcomputer dat zich tussen de toerenteller bevindt en met een toerenteller die zeer goed leesbaar is. Naast technologische parafernalia op de duurdere uitvoeringen van de Mokka X is de Opel compatibel met Apple Carplay en Android Auto, beschikt hij over adaptieve LED bochtverlichting, een alarmsysteem dat aangesloten is op OnStar, kan hij verkeersborden herkennen, is er dode hoek waarschuwing en heeft hij Lane Departure Warning aan boord.
Met een lengte van 4,28 meter valt de Opel Mokka X qua grootte tussen de Renault Captur en de Nissan Qashqai in. Puur naar het formaat kijkend, is de Honda HR-V een rechtstreekse concurrent. Het ruimteaanbod in de Opel is prima. Een volwassene houdt het zeer goed een tijdje vol op de achterbank en de kofferbak heeft een verre van belachelijke inhoud van 356 liter. Bovendien is hij voorzien van een handige dubbele vloer. Met neergeklapte achterbank kan er tot 1.372 liter aan spullen in de Mokka worden vervoerd.
Is het wat?
Een belangrijke troef van de Opel Mokka X op het gebied van comfort met de ergonomische, AGR gecertificeerde stoelen met een groot aantal verstelmogelijkheden. Op de duurste Innovation uitvoering zijn ze deels met leer bekleed en kunnen ze elektrisch worden versteld. Ze helpen mee oneffenheden in het wegdek te absorberen, maar de vering doet in dit opzicht ook goed zijn werk, zelfs met optionele 18-inch velgen zoals op de testauto. De Mokka X rijdt als een gewone hatchback, zonder noemenswaardig te rollen om zijn lengteas en met een goede demping.
De Opel Mokka X heeft onder de motorkap zoals gezegd weinig nieuws te bieden. Vorig jaar kreeg hij al de 1.6 CDTI dieselkrachtbron van 110 of 136 pk. Benzinefans zijn aangewezen op een atmosferische 1,6 liter unit of de evenmin okselfrisse 1.4 Turbo met 140 pk. Jammer, want bij de concurrentie is een standaard turbomotor eerder regel dat uitzondering. En de Astra beschikt inmiddels over een efficiëntere versie van de 1.4 Turbo met 152 pk. Tijdens de test op de Schotse wegen kon er gereden worden met de krachtigste dieselversie van de Mokka X die voorzien was van een handgeschakelde 6-versnellingsbak en vierwielaandrijving. Het is niet de uitvoering waarvoor in Nederland de meeste orders zullen binnenkomen, maar met zijn 136 pk/320 Nm en de veiligheid van tractie rondom is het wel een plezierige allrounder. De 1.6 CDTI motor van de Mokka X is alert op de snelweg en rustig in de stad. Stop & Start techniek helpt het verbruik beperkt te houden tot 5 à 6 liter diesel per 100 km. Dat is redelijk.
Opel Mokka X testrecensie
De modeljaar 2017 uitvoering van de Opel Mokka, nu dus van een een 'X' voorzien, doet een beetje denken aan de Mercedes modellen van een paar jaar terug: degelijk afgewerkt met mooie materialen, comfortabel en voldoende ruim. Spannend kan je deze Opel echter niet noemen en de prijs is stevig: de geteste 1.6 CDTI 4x4 Innovation uitvoering mag pas weg na betaling van 36.845 euro. Voor minder geld heb je een grotere Qashqai 1.6 dCi 4WD Acenta. Opel zal het dus vooral van herhaalaankopen moeten hebben. Gelukkig is het klantenbestand à 600.000 Mokka rijders daarvoor groot genoeg.
-
7