Het zijn drukke tijden bij Honda, want na de nieuwe Jazz, Civic, HR-V en CR-V komen de Japanners dit jaar ook met de WR-V: een rivaal voor de Ford Ecosport en consorten.
De HR-V en CR-V krijgen er dus een broertje bij. Aan de onderkant zal het SUV gamma van Honda worden uitgebreid met de WR-V. Deze compacte cross-over is in eerste instantie echter alleen bestemd voor Zuid-Amerika en India.
Er zijn dus geen concrete plannen om de Honda WR-V de oversteek te laten maken naar Europa, al zou een betaalbare cross-over niet misstaan in de portfolio van Honda. De HR-V kost immers minimaal 26.000 euro en is daarmee duurder dan bijvoorbeeld de Nissan Qashqai.
De nieuwe Honda is volgens een bijzonder recept ontwikkeld, want het is namelijk een cross-over die net als met model die wij als HR-V kennen (op de thuismarkt is de typeaanduiding Vezel) zijn basis deelt met de Jazz. Waar de Honda HR-V afgerond 30 centimeter langer is dan de Jazz (de wielbasis is 10 centimeter langer), blijft de WR-V qua formaat dichter in de buurt van de Jazz. Daarmee valt de nieuweling in het B segment.
Bekijk je de Honda WR-V van opzij, dan zie je duidelijke overeenkomsten met de Jazz, al is de neuspartij van deze cross-over per definitie een stuk stoerder vormgegeven. Dakrails en kunststof beschermmateriaal op de bumpers en de wielkasten moeten het ruige karakter van de W-RV accentueren. Voor wat betreft het interieur kunnen we rekenen op een dashboard dat sterk lijkt op de boordplank van de Jazz.
Op 9 november beleeft de Honda WR-V zijn officieel debuut tijdens de São Paulo International Motor Show in Brazilië. Dat is een goed gekozen locatie, omdat de cross-over in dit Zuid Amerikaanse land door het lokale R&D centrum van Honda werd ontwikkeld.