Ford kiest voor betere camouflage

0

Ford heeft 3D Brick camouflagestickers ontwikkeld die je ogen voor de gek houden. De prototypes van nieuwe modellen van het merk vallen daarmee minder op, zo is het idee. Maar op deze foto’s weten ze juist de aandacht te trekken.

fordcamouflagea2

Krullen, cirkels of streepjescodes: autofabrikanten zijn creatief met camouflagemateriaal om een nieuw model nog even optisch onder de pet te houden, terwijl ze al op de openbare weg aan het testen zijn. Ford verpakt haar toekomstige prototypes in effectievere 3D Brick stickers. Via een optische illusie moet het daarmee moeilijker zijn om het model eronder te kunnen zien.

fordcamouflagea3

Het ontwikkelen van het nieuwe type camouflage duurt circa 2 maanden. Vervolgens wordt deze op superlichte vinylstickers gedrukt die dunner zijn dan een mensenhaar. De ontwerpen worden eerst getest op een gesloten Ford testcircuit om zeker te weten dat de camouflage goed werkt. Het nieuwe 3D Brick materiaal is deels geïnspireerd op populaire illusies die op internet zijn te vinden, en is opgebouwd uit duizenden ogenschijnlijk willekeurig geplaatste zwarte, grijze en witte cilinders in een chaotisch kriskraspatroon. Hierdoor wordt het volgens Ford vooral moeilijk om nieuwe carrosseriekenmerken te onderscheiden in zonlicht. En dat is precies de bedoeling van de Amerikanen.

fordcamouflagea4

De zwart-wit camouflage van Ford is bestand tegen extreme temperaturen en past goed in winterse Europese omgevingen, terwijl in Australië en Zuid-Amerika zandkleuren worden gebruikt. “Deze camouflage is geschikt voor bijna elke omgeving, maar is ontworpen om de vorm van de auto en de oppervlakken teniet te doen, waardoor onze hersenen de auto minder snel kunnen herkennen”, zegt Martin Stevens, professor bij de Universiteit van Exeter. Hij bestudeert al bijna 15 jaar kleuren en camouflage bij dieren. “De optische illusie voorkomt niet dat de auto wordt gezien, maar verhindert dat de scherptediepte en schaduwen kunnen worden gemeten. Hierdoor wordt het moeilijk om de vormen en kenmerken van de auto te zien. Het is een truc die in de natuur wordt gebruikt om iets te ontvluchten of te verbergen, en is minstens zo handig voor testrijders”.

fordcamouflagea5

“Bijna iedereen heeft tegenwoordig een mobiele telefoon en kan foto’s meteen delen, waardoor iedereen, onder andere onze concurrenten, onze testauto’s kunnen zien”, aldus Lars Mühlbauer, manager Camouflage bij Ford. De autoproducent heeft voor de komende jaren een druk introductieschema. Begin 2017 zal de nieuwe Fiesta worden onthuld. Het jaar daarop kunnen we een verse editie van de Focus verwachten en in 2019 zal het doek van de nieuwe Mondeo worden gehaald. Tussendoor zal ook de hier getoonde Ecosport een (zoveelste) facelift ondergaan.

fordcamouflagea6

Comments are closed.