Niet modern, wel fit: Ford Kuga

0

GetestDe nieuwe Kuga

ModelFord Kuga

Modeljaar2017

RecensieHet onderstel is nog steeds top.

Waarom de korte test?

Ford heeft de 4 jaar oude Kuga een facelift gegeven. Vanuit verkoopoogpunt was daar nog geen reden voor want het model lift lekker mee met de gestaag stijgende populariteit van SUVs, maar concurrenten als de Hyundai Tucson, Kia Sportage, Peugeot 3008, Renault Kadjar en Volkswagen Tiguan zijn nagelnieuw. Voor Ford reden om een serie cosmetische correcties door te voeren. Begin volgend jaar arriveert de vernieuwde Ford Kuga bij de dealers.

Ford Kuga achterkant

Wat voor auto is de Ford Kuga?

De update van de Ford Kuga omvat kort samengevat een hertekende voorzijde, andere achterlichtunits en een beter infotainment systeem. Benzinerijders kunnen als vanouds kiezen uit 3 vermogenversies van de 1.5 Ecoboost motor (120, 150 of 182 pk). De 2.0 TDCi dieselunit met 150 of 180 pk keert ook terug. De krachtigste benzine en dieselvarianten zijn er alleen met vierwielaandrijving en automaat. Nieuw in het gamma is de 1,5 liter dieselversie met 120 pk.

Ford Kuga zijflank

Extra keuzemogelijkheden biedt Ford door de uitrustingniveaus ST-Line en Vignale aan het palet toe te voegen. De eerste is bedoeld voor fans van sportieve SUV modellen en biedt een aangescherpt onderstel en 19-inch lichtmetalen velgen. Als Vignale pakt de Ford Kuga uit met lederen meubilairbekleding, 18-inch wielen, in carrosseriekleur gelakte beschermpanelen, Xenon koplampen met meedraaiende bochtverlichting en een inparkeerassistent.

Ford Kuga cockpit en dashboard

Is het wat?

In Duitsland is de vernieuwde Ford Kuga ondanks een riantere veiligheidsuitrusting niet duurder geworden. Bij ons gaan de tarieven in ieder geval optisch wel omhoog in verband met de integratie van rijklaar kosten, maar die prijsaanpassing zal de Ford ten opzichte van zijn concurrenten niet duurder maken: elk merk moet immers straks het daadwerkelijk te betalen bedrag in advertenties en folders vermelden.

Ford Kuga infotainment systeem

De 1.5 Ecoboost unit is een heel prettige motor: gecultiveerd en een mooi lineaire vermogensafgifte. Dezelfde positieve kwalificatie geldt voor de krachtigste dieselvariant waarmee ook kon worden gereden: de isolatie daarvan is uitstekend. De nieuwe 1.5 TDCi helpt dankzij 270 Nm de Ford aan bevredigende prestaties: in 12,7 seconden zit je op 100 km/u, de topsnelheid is 170 km/u en als CO2-uitstoot wordt 115 gram/km opgegeven. Die waarde is te danken aan een gemiddeld verbruik van 4,4 liter diesel per 100 km, maar tijdens de test (waarbij niet overdreven snel werd gereden) stond op de boordcomputer 7,2 liter.

Ford Kuga cockpit

Schakelen doet de Ford Kuga in het geval van een handbak (6 versnellingen) ook lekker. Op de optielijst staat een elektrisch uitklapbare trekhaak waarmee de Kuga maximaal 2.200 kilo kan trekken. De Ford Kuga maakt gebruik van hetzelfde onderstel als de Focus en kenners weten dan dat het met de rijeigenschappen wel snor zit. Als ST-Line ontpopt de Ford zich dan tot een heuse bochtenridder zonder dat de vering overdreven hard wordt. Het weggedrag is nóg lichtvoetiger, neutraal en de besturing is direct met veel feedback.

Ford Kuga achterbank

Minder bedieningsplezier aan het SYNC infotainment systeem. Dat is, ondanks de verbeteringen in het kader van de ‘derde generatie’, nog steeds geen partij voor de installaties die je bij de concurrentie krijgt. Het touch screen is weliswaar 8-inch groot, maar het scherm zit diep weg bovenop de middenconsole, waardoor de mechanische bedieningstoetsen niet goed afleesbaar zijn. Achterhaald zijn ook de standaard halogeen koplampen. Voor Xenon moet je fors bijbetalen en adaptieve LED verlichting is alleen voor de Vignale versie beschikbaar.

Ford Kuga laadruimte

Met het ruimteaanbod van de Ford Kuga is niks mis. Volwassenen hebben ook achterin voldoende plek en de kofferbak is 465 liter groot. Omklappen van de achterbank levert een stouwcapaciteit va 1.653 liter op. De kofferklep laat zich tegen meerprijs met een voetbeweging openen. Sluiten doet hij dan ook elektrisch. Dankzij een lage til drempel is het laadgemak altijd prima. Een minpuntje is wel dat de stoelen voorin weinig zijdelingse steun bieden.

Ford Kuga voorkant

Ford Kuga testrecensie

70%
70%
Awesome

De Ford Kuga is ook in vernieuwde vorm een bovengemiddeld lekker rijdende SUV. Ook het motorenaanbod heeft Ford goed voor elkaar. Maar dat gebrekkige infotainment systeem is toch wel een dingetje. Evenals het weinig sportieve basisdesign van de Kuga, waar de facelift niet veel aan heeft kunnen veranderen.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (71 Stemmen)
    4.4

Reageren is niet mogelijk.