Nieuwstelex

0

+++ De verkoop van AANHANGWAGENS in Nederland trekt flink aan, zo meldt brancheorganisatie Bovag. Met een verkoopplus van dik 10 procent over de eerste drie kwartalen, is de handel hard op weg naar het beste resultaat sinds 2008. Tot en met september zijn alles bij elkaar 13.988 aanhangwagens aan de man gebracht en de verwachting is dat het totaal over heel 2016 op ongeveer 19.000 uitkomt. Voor het uitbreken van de economische crisis in 2008 lag het verkoopniveau nog op bijna 24.500. Daarna stelden aannemers, hoveniers en andere ondernemers hun investeringen in nieuw materieel massaal uit. Het dieptepunt van de markt was in 2013 met een krappe 14.000 verkochte exemplaren. Ook paardentrailers, meer gespecialiseerde aanhangers voor de bouw en kleine veewagens worden nu weer goed verkocht. Hier noteert de Bovag nu voorlopige plussen tot dik 18 procent. Alleen boottrailers zijn minder in trek. Daarvan zijn er met een totaal van 752 juist ruim 13 procent minder verkocht dan vorig jaar rond deze tijd. +++

+++ Het ministerie van Financiën ontwikkelde een nieuwe rekenmethode, waarmee de BPM volgend jaar op hetzelfde niveau blijft. Dat meldt de Bovag. Door de nieuwe, op Europees niveau ontwikkelde testmethode WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures) komt de opgegeven CO2-uitstoot beter overeen met de realiteit. Dit betekent dat nieuwe auto’s op papier meer CO2-uitstoot hebben dan bij de eerdere methode. Volgens de Bovag is dat oneerlijk, want nieuwe auto’s zijn juist zuiniger en de BPM wordt in Nederland op basis van CO2-uitstoot berekend. De Belastingdienst heeft een nieuwe rekenmethode ontwikkeld om dit te ondervangen. Hierdoor zal de nieuwe BPM opbrengst voor de staat niet afwijken van het huidige opbrengst. De nieuwe rekenmethode is nog een wetsvoorstel, dat door de Tweede Kamer goedgekeurd moet worden. De verwachting is dat het in september 2017 wordt ingevoerd. +++

+++ FORD heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat de volgende generatie Fiesta ook in een extra luxueuze Vignale uitvoering op de markt komt. Het nieuwe model wordt iets groter en zal sowieso hoger gepositioneerd worden om de Ka+ niet voor de voeten te lopen in de showroom. De hogere prijs zal gecompenseerd worden door meer luxe technologie. Met de Fiesta Vignale wil Ford gaan concurreren met de Audi A1, de DS 3 en de niet in Nederland leverbare Renault Clio Initiale (een model dat in België en Frankrijk een daverend succes is). De nieuwe topversie kan rekenen op zaken als speciale bekleding, meer isolatiemateriaal, een fraaiere afwerking en extra services van de dealer. Sterkere motoren zijn niet gepland. Voor diegenen die dat zoeken, komt Ford weer met een Fiesta ST. +++

+++ MASERATI heeft eerdere berichtgeving uit de Newsflash van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij in 2020 met een elektrische model komt. Dat we nog even geduld moeten hebben, komt doordat het Italiaanse merk momenteel niet over een geschikt platform of aandrijflijn beschikt. Die zullen dus eerst ontwikkeld moeten worden. Daarbij zal men er voor waken dat de ‘Maserati beleving’ niet onder druk komt te staan, ondanks de geluidloze motor en het zware accupakket. Maar goed, die ‘beleving’ wordt met de dieselversies van de Ghibli plus Quattroporte en de SUV Levante sowieso toch al op de proef gesteld. Met het elektrische model zal Maserati niet de rechtstreekse aanval openen op Tesla. Waarschijnlijk wordt er gekozen voor een specifiek Italiaans design, zowel voor de carrosserie als het interieur. +++

+++ De overname van MITSUBISHI door Nissan is een stap dichterbij gekomen. De Europese Commissie heeft namelijk het licht op groen gezet voor een aandelenparticipatie van 34 procent. Nissan betaalt 1,95 miljard euro voor de acquisitie. Mitsubishi was door een schandaal met het vervalsen van emissiegegevens ernstig in nood geraakt. Het schandaal trof ook Nissan omdat dit merk in Japan een tweetal door Mitsubishi gebouwde zogeheten kei-cars onder eigen label verkoopt. Topman Carlos Ghosn heet Mitsubishi hartelijk welkom in de alliantie, die ook Renault en AvtoVaz omvat. Hij zegt dat Nissan haar landgenoot op alle mogelijke manieren zal ondersteunen om de huidige uitdagingen het hoofd te bieden. Op die manier moet een win/win voor zowel Mitsubishi als Nissan ontstaan. Ghosn kondigt een nieuwe dynamische partij in de internationale autowereld aan, die General Motors uit de top3 van ’s werelds grootste autofabrikanten zal stoten. Overigens is de samenwerking tussen Renault-Nissan en Mitsubishi al breder dan voor de eerder genoemde kei-cars. Al in 2013 waren er plannen om elektrische aandrijflijnen uit te wisselen. Ook zou Mitsubishi op de Noord Amerikaanse markt de sedanversie van de Mégane onder eigen label gaan verkopen, evenals de Talisman. Dat voornemen belandde in de ijskast, maar kan nu dus weer de opwarmoven in. Mitsubishi beschikt in Noord Amerika over een goed dealerapparaat die best oren hebben naar een opvolger voor de Lancer en Galant. +++

+++ OPEL heeft in de eerste 9 maanden van dit jaar in Duitsland (iets) beter gedraaid dan de markt als geheel. Het merk met het bliksemlogo wist in de periode januari t/m september afgerond 185.500 nieuwe auto’s te verkopen. Dat is 8 procent meer dan in de eerste 3 kwartalen van 2015. De Duitse automarkt als geheel groeide met 6 procent. Het succes is vooral te danken aan de nieuwe Astra. Nieuwe troeven zijn de Mokka X en de gelifte Zafira. Daarvan is de verkoop bij onze oosterburen eind september gestart. Ondanks de goede resultaten van Opel blijft Volkswagen met haar Golf onbedreigd de koppositie in de verkoopstatistieken innemen. Ook de nummers 2 en 3 kwamen in september van de fabrikant uit Wolfsburg. Het gaat hierbij om de Tiguan en de Passat. De rest van de top5 bestaat uit de Mercedes C klasse en de Volkswagen Polo. De eerder genoemde Opel Astra bezet de 6e plek, gevolgd door de Audi A4, de Skoda Octavia, de Opel Corsa en de Skoda Fabia. Het model waarvan de verkopen in september het sterkst stegen, was de Renault Zoe. De plus (381 procent) kan worden verklaard door de premie op (deels)elektrische auto’s in Duitsland. Dat is een vast bedrag en zet dus bij relatief goedkope modellen de meeste zoden aan de dijk. Ook de Toyota Prius weet getuige een afzetstijging van 267 procent van de regeling te profiteren. +++

+++ TESLA heeft aangekondigd begin volgende week een nieuw product voor te zullen stellen. Ietwat onverwachts, zo geeft topman Elon Musk zelf toe, waardoor de geruchtenmolen op volle toeren draait. Waar meer traditionele fabrikanten eerst 7 keer vergaderen en dan het marketingteam een korte tekst laten neerpennen op de website, slingert de CEO gewoon zelf nieuwe informatie de wereld in via zijn Twitter account. Het nieuws zal op 17 oktober bekend gemaakt worden. Reken evenwel niet op een nieuw model. Hooguit op de presentatie van de uiteindelijke productieversie van de Model 3 of, niet bepaald overbodig, de uitrol van de tweede generatie Autopilot. +++

+++ Al sinds 2007 houdt de University of Michigan Transportation Research Institute maandelijks de verbruikcijfers bij van nieuw verkochte auto’s in de VERENIGDE STATEN. Dat is handig om gemiddelden te bereken. En van die cijfers worden mensen met een groen hart niet vrolijk. De universiteit heeft namelijk berekend dat in september het gemiddelde verbruik van alle nieuw verkochte auto’s in de Verenigde Staten omgerekend 11,5 liter/100 bedraagt. Dat is nog mijlenver verwijderd van de doelstelling om het gemiddeld in 2025 terug te brengen naar 5,2 liter. Maar goed, als Amerikanen stug grote pick-up modellen blijven kopen, dan is het dweilen met de kraan open. +++

+++ VOLKSWAGEN topman Matthias Müller was niet op de hoogte van het gesjoemel met dieselmotoren bij zijn bedrijf. Dat blijkt uit onderzoek van advocatenkantoor Jones Day, waarover Bild am Sonntag bericht. Müller was op 18 september 2015, toen het dieselschandaal aan het licht kwam, directeur van Porsche. Hij volgde een week later Martin Winterkorn op als topman van het Volkswagen concern. In Amerikaanse rechtszaken over de dieselaffaire stelt de openbaar aanklager echter dat Müller wél al langer op de hoogte was van het gesjoemel. Wie heeft er gelijk in deze welles/nietes discussie? Het antwoord zou men kunnen vinden in de opdrachtgever (en betaler) van het onderzoek van Jones Day. Dat is …. Volkswagen zelf. +++

Reageren is niet mogelijk.