Nieuwstelex

0

+++ AUDI is momenteel druk bezig met de laatste tests van de nieuwe RS5. Die wordt niet langer aangedreven door een hoogtoerige 4,2 liter V8, maar door een dubbel geblazen 2,9 liter V6. De krachtbron is samen met Porsche ontwikkeld en is in de Panamera 4S reeds goed voor 440 pk. In de RS5 doet Audi daar nog een schepje bovenop, ook om het nieuwe model meerwaarde tegen ten opzichte van zijn 450 pk sterke voorganger. Reken dus op circa 480 pk. Veel indrukwekkender is de koppeltoename. De atmosferische V8 kwam niet verder dan 430 Nm bij 4.000 toeren, maar van de Panamera 4S weten we inmiddels dat 550 Nm vanaf 1.750 omwentelingen sowieso beschikbaar is bij de zescilinder. De 1.870 kg wegende Porsche sprint daarmee met het optionele Sport Chrono pakket in 4,2 seconden naar 100 km/u. Dat is 0,3 tel sneller dan de RS5 met atmosferische V8 motor. Aangezien de nieuwe editie minimaal 100 kg lichter wordt (de S5, die ook een zescilinder heeft, weegt 1.690 kg), zal de Audi waarschijnlijk kunnen pronken met een tijd van 3,9 seconden. De productie van de nieuwe RS5 start in de zomer van 2017.

+++ AUTONOOM rijdende auto’s hebben de toekomst, gesteggel over de Autopilot of niet. Tesla speelt daar vast op in met eigen autoverzekeringen. Nog niet in Nederland, maar al wel in Hong Kong en Australië. De verzekering is in samenwerking met AXA General Insurance en QBE Insurance ontwikkeld en heet InsureMyTesla. Voorlopig kunnen alleen Model S rijders gebruik van maken. Om in de toekomst discussies te voorkomen wie aansprakelijk is als een autonoom rijdende auto schade maakt (de producent, of toch de bestuurder?) zijn er plannen voor zogeheten directe verzekeringen. Hierbij betaalt de verzekeraar altijd de schade voor zijn verzekerden, ongeacht wie er aansprakelijk is

+++ FIAT CHRYSLER Automobiles heeft in september liefst 580 procent meer auto’s weten te verkopen: er gingen 14.253 exemplaren over de toonbank versus 2.100 in september 2015. Fiat Chrysler heeft in China een joint venture met GAC. Met name de modellen van Jeep zijn in het Aziatische land veelgevraagd (waar niet?). Vooral de Renegade is een succes. Dit model lift mee in de gestaag toenemende vraag naar compacte SUV modellen. Afgelopen maand namen de verkopen in dit segment met 54 procent toe. De Renegade wordt sinds april in Changsha gebouwd. De Cherokee rolt in Guangzhou van de band. Op jaarbasis staat Fiat Chrysler in China nu op een afzetplus van 326 procent. De verkoopteller staat na 9 maanden op 102.238 auto’s. +++

+++ FORD investeert de komende jaren flink in elektrische modellen. Het Amerikaanse merk wil in 2021 ongeveer 13 nieuwe, volledig of deels, elektrische modellen aan haar pallet hebben toegevoegd. Momenteel biedt Ford er 3 aan, te weten de Focus Electric, de C-Max PHEV en de Mondeo/Fusion HEV. Voor het ontwikkelen van de nieuwe (deels)elektrische modellen en voor het verbeteren van de accutechnologie (compactere batterijen door een hogere energiedichtheid), zal Ford 4,5 miljard dollar extra investeren bovenop het in 2015 al aangekondigde bedrag (eveneens 4,5 miljard dollar). Die 9 miljard dollar moet zich gaan vertalen in een verkoopaandeel van 40 procent voor de (deels) elektrische modellen in 2021. +++

+++ Nieuwe gebouwen in de Europese Unie zullen binnenkort verplicht een LAADPUNT voor elektrische auto’s moeten hebben. Volgens een artikel in het Duitse tijdschrift Der Spiegel werkt het Europese Parlement momenteel aan een ontwerp voor de wijzing van het pakket energie-efficiëntie dat onder meer inhoudt dat huizen en kleinere gebouwen in de toekomst bekabeling voor minstens 1 laadpunt moeten voorzien. Bij grotere gebouwen zal ten minste één op tien parkeerplaatsen voorzien moeten zijn van een vast laadstation. De Europese Commissie hoopt dat het ontwerp voor zowel nieuwbouw als ook renovatieprojecten uiterlijk 2023 van kracht zal zijn. De vastgoedsector heeft alvast kritiek op het plan, want volgens hen stimuleert de EU een technologie zonder te weten of er in de toekomst een markt voor is. +++

+++ MASERATI kampt met oplopende levertijden voor de Levante. Volgens Giulio Pastore, directeur van de Europese divisie, is de SUV tot en met half 2017 uitverkocht. Hij geeft aan dat er geen productieproblemen zijn, maar dat de vraag de capaciteit van de fabriek overstijgt. Of er plannen zijn om de productie op te voeren, laat Pastore in het midden. Maserati levert de Levante sinds halverwege dit jaar. De verkoopcijfers van de eerste SUV van het merk zijn volgens Pastore meer dan bevredigend, al noemt hij geen concrete aantallen. De regiodirecteur zegt wel dat er dankzij de Levante weer sprake is van een stijging van de totale afzet. Dit jaar zal er dus een nieuw verkooprecord gerealiseerd kunnen worden. Pastore denkt uit te komen op 40.000 eenheden, wat enkele duizenden auto’s meer is dan in 2015. Overigens was de oorspronkelijke doelstelling van Maserati om dit jaar 50.000 voertuigen te verkopen, maar dat wordt door de tegenvallende belangstelling voor met name de Ghibli niet gehaald. Maar gelukkig kunnen de Italianen nu scoren met de Levante. Dit model moet er voor zorgen dat er in 2018 wereldwijd 70.000 orders geschreven kunnen worden. Volgens Pastore kaapt de Levante hoofdzakelijk klanten weg bij BMW (X5 en X6), Mercedes (GLE) en Porsche (Cayenne). Opvallend is dat ook veel GranTurismo rijders overstappen. Maar van de Levante klanten reed 90 procent in het verleden nog geen Maserati. Net zoals we wel vaker bij grote SUV modellen zien, spreekt de Levante volgens Pastore relatief veel vrouwelijke autoconsumenten aan. Vooral in de Verenigde Staten (40 procent) en China (10 procent) is het percentage bovengemiddeld. Zij zien de Levante als een praktische auto waarmee de kinderen naar school gebracht kunnen worden maar waarmee ook naar de gym gereden kan worden. De SUV is momenteel alleen verkrijgbaar met V6 motoren. Maserati werkt momenteel aan een stekkerhybride versie van de Levante. Die aandrijflijn zal ook beschikbaar komen voor de volgende generatie Ghibli en Quattroporte. Roberto Fedeli, R&D directeur van Maserati laten weten dat er ook een volledig elektrisch model in de pijplijn zit. Dat wordt geen rechtstreekse concurrent van Tesla, maar een onvervalste Italiaans raspaard: een coupé die medio 2020 klaar moet zijn. Mogelijk zal de conceptstudie Alfieri als basis dienen voor het design. +++

+++ MERCEDES werkt aan een facelift voor de GLA. Eerder gingen de technische evenknieën A klasse en CLA al onder het mes. Ingrijpend zal de cosmetische correctie overigens niet zijn: reken op aangepaste lichtunits (met LED techniek), een hertekende grille, andere uitlaatpijpen en marginaal gewijzigde bumpers. De 45 AMG versie kan rekenen op een upgrade naar 381 pk. Binnenin zal de facelift van de GLA zichtbaar zijn in de vorm van een aangepast multimediasysteem. Met het vernieuwde model hoopt Mercedes weer onverschrokken de strijd met Audi (Q2) en het BMW concern (Mini Countryman, vanaf 2018 de X2) aan te kunnen. +++

+++ SSANGYONG brengt in 2019 haar eerste elektrische SUV op de markt. De tecniek is compleet nieuw, maar de naam is een oude bekende: Korando. Al enkele jaren werkt het Koreaanse merk aan een elektrische aandrijflijn. Dat is in een stroomversnelling gekomen sinds SsangYong is overgenomen door het Indiase autoconcern Mahindra, waardoor er flink meer investeringsbudget beschikbaar kwam. De elektrische Korando krijgt een (theoretische) actieradius van circa 300 km. Dat is niet bepaald voorpaginanieuws, maar waarschijnlijk compenseert SsangYong dit met een scherpe prijsstelling. En toegegeven: de spoeling zal in 2019 in het elektrische SUV C segment dun zijn. De nieuwe Korando wordt overigens ook leverbaar met conventionele aandrijftechniek. SsanYong belooft het uiterlijk van een SUV maar de praktische bruikbaarheid van een MPV. Zo lang dit geen tweede Rodius oplevert, is dat natuurlijk prima. Overigens heeft moederbedrijf Mahindra recentelijk het Italiaanse designhuis Pininfarina overgenomen, zodat het design van de nieuwe Korando aan de Europese smaak zal voldoen. SsangYong zal eerst (in 2018) de opvolger van de Rexton presenteren. Voor deze SUV ontwikkelt de Koreaanse autoproducent momenteel een nieuwe 2,0 liter viercilinder turbobenzinemotor. Ook de Tivoli kan rekenen op een nieuwe krachtbron. Daarmee wil SsangYong de Amerikaanse markt gaan bestormen. +++

+++ Vorige week liet TESLA topman Elon Musk weten op 17 oktober groot nieuws te zullen presenteren, maar dat zal nu pas op woensdag 19 oktober bekend worden gemaakt. De reden: de producent van elektrische auto’s heeft een paar dagen extra nodig voor verbeteringen. Mogelijk kan Tesla daarmee haar aandelenkoers opkrikken, want die is de laatste maanden fors gedaald. En dat is pijnlijk, want de mening van beleggers is één van de belangrijkste indicatoren voor de gezondheid van een bedrijf. Moest er begin april nog 265 dollar neergeteld worden voor een aandeel Tesla, nu bedraagt de waarde slechts 196 dollar, oftewel ruim 25 procent minder. Begin deze maand waardeerden analisten van zakenbank Goldman Sachs het aandeel af. Zij zetten vooral grote vraagtekens bij de geplande overname door Tesla van SolarCity, de fabrikant van zonnepanelen en een ander geesteskind van Musk. De transactie vereist 2,6 miljard dollar maar dat bedrag heeft het geldverslindende Tesla eigenlijk helemaal niet. Aandeelhouders willen via rechtszaken de geplande fusie daarom tegenhouden. Zij zijn van mening dat de financiële risico’s te groot zijn. Zakenbank Goldman Sachs maakt zich ook zorgen over de investeringen die nodig zijn om aan de grote vraag naar de Model 3 te kunnen voldoen. Het gaat hier om miljarden waarmee de fabriek in Fremont een dubbel zo grote productiecapaciteit moet krijgen. Musk staat voor nog meer uitdagingen: zo is er steeds meer kritiek op zijn verkoopmodel waarbij traditionele dealers omzeild worden. De consument zou daarmee benadeeld worden want die is gewend om gemiddeld 700 dollar korting te krijgen. ‘Musk heeft echter onlangs bezworen dat Tesla nooit korting zal geven. En dan zijn er natuurlijk de Autopilot problemen. Niet alleen in de Verenigde Staten, China en Duitsland maar ook in Frankrijk. Daar berichtte eind vorige week het tijdschrift Auto Plus dat uit eigen tests gebleken was dat Autopilot lang niet altijd obstakels op de weg opmerkt. Musk lijkt er niet koud of warm van te worden, nog van de plannen voor elektrische auto’s die Audi, Porsche en Mercedes hebben. Hij droomt alweer over een nieuw avontuur: de kolonisatie van Mars. Qua luchtkastelen doet hij weinig onder voor Henry Ford die, overmoedig geworden door het succes van zijn Model T, de realiteitszin verloor en investeerde in vliegtuigmotoren en er bedenkelijke maatschappelijke visies op na ging houden. Dat laatste wordt Musk ook verweten: hoezo je energie steken in het Mars project als er op deze aardbol zoveel ellende is? Afijn, Henry Ford verspeelde uiteindelijk zijn marktleiderschap. En dat lijkt ook het voorland van de Tesla topman. +++

+++ VOLKSWAGEN komt met een nieuw merk: NeeeW of Kaishi. Onder deze naam willen de Duitsers samen met JAC in China elektrische auto’s gaan verkopen. Het is de derde joint venture voor Volkswagen in het Aziatische land. Niet omdat zoiets perse een hobby is van de Duitsers maar omdat de de Chinese regering buitenlandse autofabrikanten daar nou eenmaal toe verplicht. +++

Reageren is niet mogelijk.