+++ In 2017 zullen in Nederland naar verwachting 425.000 nieuwe personenauto’s verkocht gaan worden. Dat betekent een stijging van afgerond 10 procent ten opzichte van het saldo voor dit jaar. De 2016-teller zal uitkomen op slechts 385.000 verkopen, het laagste jaarresultaat sinds 1982. De stijging kan worden verklaard doordat er in 2011 en 2012 relatief veel auto’s verkocht zijn en die zullen volgend jaar vervangen worden. Stekkerhybride modellen zullen van de aantrekkende vraag niet profiteren in verband met het vervallen van bijtellingvoordeel, maar elektrische auto’s als de Opel Ampera-E kunnen wel rekenen op veel belangstelling. +++
+++ Op de markt voor BANDEN bouwt Continental zijn voorsprong op concurrenten verder uit. Het merk zag zijn aandeel groeien van 19,2 procent in augustus 2015 naar 22,6 procent in dezelfde maand dit jaar, zo blijkt uit gegevens van Kwik-Fit. Ook Michelin doet goede zaken: dit bandenmerk scoorde vanuit het niets een aandeel 15,6 procent in de markt van vierseizoenen banden. Deze groei is vooral te danken aan het Cross Climate type. Michelin zag door het succes van deze band voor het eerst sinds lange tijd ook weer een groei in marktaandeel, namelijk van 17,8 procent naar 20,7 procent. Van de Nederlandse automobilisten rijdt nu 4,7 procent op vierseizoenen banden. Vorig jaar was dit nog 4,4 procent. De belangrijkste oorzaak voor de toenemende populariteit van dit type autobanden is het uitblijven van de strenge winter. Overigens is Vredestein marktleider in het betreffende segment met een verkoopaandeel van 33,7 procent. De zomerbanden top3 wordt gevoerd door Continental, met een marktaandeel van 24,5 procent. Op de tweede plaats staat Michelin met 21,1 procent. Bridgestone eindigt met een marktaandeel van 6,6 procent op de derde podiumplaats. +++
+++ MERCEDES pakt dit jaar de verkoopkroon in het mondiale premiumsegment. 10 jaar lang mocht BMW met die eer strijken, maar dankzij een attractiever SUV gamma trekt nu de concurrent uit Stuttgart aan het langste eind. In de eerste 9 maanden van dit jaar wist Mercedes 1,54 miljoen auto’s te slijten, een stijging van 11,7 procent ten opzichte van dezelfde periode van 2015. Bij BMW stond de teller na 9 maanden op 1,48 miljoen exemplaren. Dit komt neer op een stijging van 9,4 procent. Mercedes heeft momenteel een voorsprong van 57.985 auto’s, en niets wijst er op dat BMW in de resterende maanden kan inlopen. Mercedes had zich oorspronkelijk ten doen gesteld om in 2020 de bokaal in het premiumsegment te grijpen, maar dat gebeurt dus 4 jaar eerder. Bij Audi zijn de verkopen in de eerste 9 maanden van dit jaar met 4,5 procent toegenomen. De teller staat daar nu op 1,41 miljoen exemplaren. Audi hoopt volgend jaar beter te kunnen scoren, als de nieuwe Q5 volop leverbaar is en als de Q2 zijn eerste volle verkoopjaar beleeft. +++
+++ De herstelwerkzaamheden aan de MERWEDE BRUG duren mogelijk tot eind november, begin december. Rijkswaterstaat hoopt dat het vrachtverkeer de brug wel al eerder kan gebruiken. De laatste herstelwerkzaamheden worden volgens de dienst uitgevoerd terwijl de vrachtwagens alweer over de brug rijden. De zwakste plekken worden het eerst aangepakt. Hoe snel die gerepareerd kunnen worden, is onduidelijk. Begin volgende week zijn de inspecties klaar en moet duidelijk zijn hoe slecht de brug eraan toe is. Aanstaande zaterdag wordt al wel een begin gemaakt met het herstel van de brug, zei minister Schultz. Als de zwakste plekken gerepareerd zijn, mag het vrachtverkeer de brug weer gebruiken, terwijl de andere werkzaamheden worden afgerond. De Merwede brug is sinds vorige week dinsdag dicht voor vrachtvervoer en ander zwaar verkeer, omdat er haarscheurtjes in de draagbalken zitten. De brug bij de A27 ter hoogte van Gorinchem is een belangrijke verbinding tussen de provincies Zuid-Holland en Noord-Brabant. Het verbod voor verkeer zwaarder dan 3500 kilogram heeft geleid tot chaos rond de brug. In de spits staan er op de A27 lange files door politiecontroles. Agenten sturen het zware verkeer richting de brug van de weg. Omrijdend vrachtverkeer veroorzaakt files op de omliggende snelwegen en provinciale wegen. Per dag rijden er normaal gesproken zo’n 19.000 vrachtwagens over de brug. De transportsector zegt dat de sluiting van de Merwede brug zeker een half miljoen euro per dag kost. De transportorganisaties TLN en EVO gaan ervan uit dat vrachtwagens nog zeker zes weken niet op de brug mogen en vinden dat erg lang. Ze gaan met Rijkswaterstaat overleggen over een schadevergoeding. +++
+++ Met deelname aan de Formule 1 en Formule E begeeft RENAULT zich sinds dit jaar in de hoogste raceklassen. De Franse autofabrikant moet echter wat zuiniger aan gaan doen, waardoor er wat kampioenschappen geschrapt worden. Het slachtoffer is de Renault Sport Trophy. Daardoor komt er na 40 jaar een einde komt aan het kampioenschap. De 30 teams die rijden in de raceklasse krijgen de kans om hun auto’s om te vormen naar GT3-wagens, waardoor ze wereldwijd kunnen deelnemen in verschillende kampioenschappen. Dat die een stuk duurder zullen zijn dan de Renault Sport Trophy, dat verzwijgen de Fransen liever. Het schrappen van het kampioenschap volgt na het stoppen van steun voor de Formula Renault 3.5 series. Waardoor er enkel nog de Formula Renault 2.0 Eurocup overblijft. Renault trekt zich overigens ook niet terug uit de Formule 1 en Formule E. Dat zijn waarschijnlijk de katalysatoren voor het stopzetten van de Renault Sport Trophy, want deelnemen in die 2 koningsklassen kost handenvol geld. +++
+++ Nederland en België gaan gegevens over kilometerstanden van auto’s uitwisselen om fraude met TERUGDRAAIEN van tellers tegen te gaan. Dat heeft minister Melanie Schultz (Infrastructuur en Milieu) bekendgemaakt. Uit een steekproef is gebleken dat van 20 procent van de voertuigen die Nederland uitvoert naar België de teller met gemiddeld 110.000 kilometer is teruggedraaid. Bij 5 procent van de voertuigen die Nederland invoert uit België is de teller met gemiddeld 45.000 kilometer teruggedraaid. Een proef met de uitwisseling begint in november. Het moet de fraude eenvoudiger aan het licht brengen. Dat zal gebeuren door bij de import van een auto de reeksen van opgenomen standen op te vragen en te vergelijken met de tellerstand in die auto. In de loop van volgend jaar wordt gekeken of de proef succes heeft. Schultz wil de fraude aanpakken omdat die forse schade tot gevolg heeft. Bovendien werkt het oneerlijke concurrentie tussen autohandelaren in de hand en kan het slecht zijn voor de veiligheid. +++
+++ VOLKSWAGEN krijgt waarschijnlijk snel definitieve goedkeuring voor de miljardenschikking die de autobouwer in juni met Amerikaanse toezichthouders sloot over het emissieschandaal. De rechter die de zaak beoordeelt zei dinsdag dat hij “sterk” geneigd is om groen licht te geven voor de deal. Hij verwacht voor 25 oktober uitspraak te doen. Volkswagen kreeg eerder al een voorlopige goedkeuring voor zijn voorstel in om gedupeerde consumenten te compenseren en om de ongeveer 482.000 betrokken auto’s in de Verenigde Staten snel van de weg te krijgen. De rechter gaf het Duitse autoconcern dinsdag een vergelijkbaar voorlopig fiat voor de schikking van 1,2 miljard dollar die het eind augustus heeft getroffen met 652 Volkswagen dealers in de VS. Dat geld is bedoeld als compensatie voor de autodealers, die door de sjoemelsoftware affaire al enige tijd met problemen kampen. Over deze deal wordt begin volgend jaar een definitief oordeel geveld. Voor auto’s van bepaalde type motors zijn overigens nog geen schikkingen getroffen. Daarover wordt nog steeds onderhandeld. +++
+++ In de afgelopen 5 jaar nam het aantal ZAKELIJKE autoritten af met zeker 30 procent. Dat blijkt uit cijfers over woon/werkverkeer van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Veranderende vormen van werk zijn een belangrijke oorzaak van de daling. Volgens vervoerseconoom Jaap Vleugel van de TU Delft zijn het aantal telefonische vergaderingen toegenomen, evenals het flex werken en het aantal zzp’ers. Bovendien kunnen mensen beter routes rijden dankzij navigatie, zegt Vleugel. “Mensen gaan bewuster met hun reistijd om”. Werkgevers budgetteren de kosten voor zakelijke ritten van tevoren, in plaats van achteraf de rekening te betalen. Ondanks de afname in zakelijke autoritten is het treingebruik niet gestegen. “Dat komt omdat trein en auto elkaar gedeeltelijk overlappen”, zegt Vleugel. “De auto wordt gebruikt voor korte afstanden, de trein voor lange”. Het aantal personen in auto’s in het woon/werkverkeer is flink gedaald. Vleugel verklaart dat door de toename van tweeverdieners, waarbij beide personen in de relatie op een andere locatie werken en dus twee auto’s nodig hebben. Dat de filedruk is toegenomen wordt overigens niet door dit fenomeen veroorzaakt, aldus de vervoerseconoom. Vleugel: “Het percentage dat gebruikt maakt van carpoolen is constant gebleven. Het heeft meer te maken met het aantrekken van de economie”. +++