Nieuwstelex

0

+++ Hoe zwaar moet AUDI bezuinigen om de kosten op concernniveau (Volkswagen Groep) als gevolg van de sjoemeldiesel affaire op te kunnen hoesten? Er gaan geruchten dat het eigen MLB platform (voor de modellen met in lengterichting geplaatste motoren geslachtofferd gaat worden). De volgende generatie A4/A5 zouden gebaseerd kunnen worden op de Passat en de voor de grotere modellen zou Audi gebruik kunnen gaan maken voor het MSB platform van Porsche. Zou de MLB bodemplaat (de afkorting staat voor: Modularer Längs Baukasten) geschrapt worden, dan verliest het merk met de vier ringen feitelijk zijn zien. Al zullen cynici opmerken dat omarming van Porsche techniek eindelijk spannend rijdende auto’s zal opleveren. +++

+++ BUICK heeft voor het eerst in haar recente geschiedenis in 9 maanden tijd meer dan 1 miljoen auto’s weten te verkopen. Dat afzetsucces is vooral te danken aan de Chinese markt, dat een aandeel heeft van 82 procent. Maar ook op de traditionele thuismarkt, de Verenigde Staten, gaan de zaken goed. Dat is vooral te danken aan diverse cross-over modellen in het gamma van Buick, waaronder de Envision en de Encore (de laatste kennen wij als de Opel Mokka). Er zijn meer auto’s van Duitse originele die de Amerikanen in eigen land of in China verkopen, namelijk de Regal (Insignia), de Excelle/Verano (Astra resp. Astra Sedan) en de Cascada. Medio 2018 gaat hetzelfde gebeuren met een cross-over van Audi Q5 formaat die Opel momenteel op basis van de nieuwe Insignia aan het ontwikkelen is. +++

+++ Volgens documenten die in handen zijn van EUobserver was de EUROPESE COMMISSIE (het machtigste orgaan binnen de Europese Unie) al in 2012 op de hoogte van het feit dat autofabrikanten bewust uitstootcijfers manipuleren. Opmerkelijk, want toen het dieselschandaal bij Volkswagen in september 2015 aan het licht kwam, beweerde de Commissie nog van niks te weten. Ook liet men toen weten dat er geen aanwijzingen waren dat andere autofabrikanten het ook niet zo nauw namen met de regelgeving. Maar uit een (gelekte) interne e-mail van een wetenschapsbureau van de Commissie blijkt dat in 2012 reeds werd gemeld dat een bepaald dieselmodel aanzienlijk meer NOx uitstootte bij temperaturen lager dan 20 graden, of hoger dan 30 graden (inderdaad: bij laboratoriumtests is het altijd tussen de 20 en 30 graden). Maar de Europese Commissie greep toen niet in, ondanks dat destijds ook duidelijk was dat de motoren gedurende de eerste 20 minuten anders werkten (zodra een testomgeving werd herkend). Waarom keek men toen de andere kant op? Was het de invloed van de Europese autolobby? Het waren immers Amerikanen die de sjoemeldiesel affaire aan het licht brachten … +++

+++ De technisch directeur van FIAT CHRYSLER (FCA), Harald Wester, ontkent de aanwezigheid van sjoemelsoftware in dieselmotoren van het autoconcern. De Europese Commissie heeft Wester verhoord over mogelijke aanwezigheid van dergelijke techniek in dieselmotoren van Fiat, dit na beschuldigingen van het Duitse Ministerie van Transport dat de Italianen bepaalde emissietests zouden manipuleren. Wester weerspreekt die kritiek: met de dieselmotor in kwestie, de 2.0 MultiJet unit die niet alleen te vinden is in de Fiat 500X, maar onder andere ook in de Jeep Renegade, zou niks aan de hand zijn. Volgens de technisch directeur is er geen software aanwezig die kan detecteren of de auto zich in een testomgeving bevindt. De aanklacht van de Duitsers was namelijk dat het systeem dat uitlaatgassen behandelt na 22 minuten zichzelf uitschakelt, terwijl de laboratoriumtest 20 minuten duurt. Op die manier zou de betreffende dieselmotor tijdens de test fraaiere uitstootwaarden hebben dan in de praktijk. Wester zegt dat er in de motor alleen een systeem zit om de krachtbron te beschermen. Opel kwam eerder met hetzelfde verweer. Dergelijke systemen zijn formeel toegestaan, maar de Europese Commissie blijft sceptisch. De volgende stap is nu een verhoor van de Duitse minister van Transport om zijn kant van het verhaal te vernemen. +++

+++ Per jaar komen in Nederland zo’n 200 fietsers om door ongelukken en er 66.000 fietsers zodanig gewond dat ze naar het ziekenhuis moeten. Nog eens 12.000 raken lichtgewond. De slimme FIETSBEL van Safe2Bike moet daar verandering in brengen. De bel wordt op je stuur is verbonden met een app op je smartphone. Voor je vertrekt, kun je zien waar de gevaarlijke punten zijn op je route. Zodra je gaat rijden, wordt je GPS locatie gevolgd. Als je een gevaarlijk punt nadert, begint de bel te trillen en rood te knipperen. Je kunt er ook geluid bij instellen en je kunt zelf gevaarlijke punten invoeren. De app wordt nu getest door scholieren van het Pierson college en het Rodenborch college in Den Bosch. +++

+++ HONDA is weer helemaal happy met haar verkoopresultaten in Europa. Jarenlang zag het merk haar marktaandeel steeds kleiner worden, maar het recente productoffensief geeft de afzet weer vleugels. Met name de Jazz en de HR-V doen het dit jaar goed. Honda staat na 9 maanden op een plus van 27,5 procent. In Italië is de vooruitgang het grootst, namelijk een verbazingwekkende 118,3 procent. Door de goede gang van zaken zit ook de pensioengerechtigde Civic weer in de lift. Wellicht is dat te danken aan alle mediabelangstelling voor de Type R uitvoering. +++

+++ HYUNDAI bevestigd eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl dat zij deze maand tot nu toe de helft minder auto’s heeft kunnen exporteren dan vorig jaar oktober. De oorzaak is arbeidsonrust. Stakingen zijn een jaarlijks ritueel bij Hyundai, maar nu zijn ze erger dan in het verleden, met 24 werkonderbrekingen sinds juli. Koreaanse media melden dat Hyundai en haar zustermerk Kia overspoeld door vragen van dealers waar hun auto’s blijven. Men hoopt nu dat het ergste voorbij is want met de militante vakbonden is er nu een voorlopig akkoord bereikt over de lonen en andere arbeidsvoorwaarden. De fabrieken zouden nu weer zonder oponthoud moeten kunnen gaan draaien. Wat de situatie gespannen houdt, is het feit dat Hyundai steeds meer productie naar het buitenland verplaatst. Zo werd er deze week een nieuwe fabriek geopend in China. Buitenlandse fabrieken van Hyundai en Kia kunnen nu 2 miljoen auto’s per jaar meer produceren dan die in Zuid-Korea. +++

+++ KIA wil in 2020 wereldwijd 14 modellen met een alternatieve aandrijflijn in haar gamma hebben, waaronder een waterstofmodel. Het Koreaanse merk zette al een eerste stap met de elektrische versie van de Soul plus de Optima Hybrid en recentelijk werd de hybride cross-over Niro aan het pallet toegevoegd. In de pijplijn zitten stekkerhybride versies van de Niro en Optima, gevolgd door eenzelfde uitvoering van de Optima Sportswagon. Kia werkt ook aan een elektrische variant van de Niro. Die krijgt een actieradius van 280 kilometer. Het merk hoeft hiervoor het wiel niet helemaal opnieuw uit te vinden, want de bodemplaat van de cross-over is identiek aan die van de Ioniq van zustermerk Hyundai. Dat model kent 3 varianten: hybride, stekkerhybride en elektrisch. De eerdergenoemde waterstofauto zal medio 2020 worden gepresenteerd. Autorijders met benzine (of diesel) in hun bloed, zullen worden bediend met de GT: een goedkoop alternatief voor de Porsche Panamera die volgend jaar zal worden voorgesteld. Kia streeft er naar om op jaarbasis 500.000 auto’s te verkopen in Europa. Ter vergelijking: in de eerste 9 maanden van 2016 gingen er 337.595 exemplaren over de toonbank. Kia heeft het jaarsaldo naar boven bijgesteld: van 425.000 stuks naar 430.000 verkopen. +++

+++ Waarom heeft het nieuwe merk van Geely, LYNK & CO, zo’n aparte naam? In de eerste plaats: het ‘&’ teken symboliseert (samen met het fonetische ‘link’) de band aan tussen de oosterse en westerse wereld. De afkorting ‘Co’ staat voor ‘Connectiviteit’; een eigenschap waarmee het merk zich van de concurrentie wil onderscheiden. Net zoals zuster Volvo zich op het gebied van veiligheid profileert. Het eerste model van Lynk & Co, de 01, zal worden gebouwd op de CMA (Compact Modulaire Architectuur) platform dat ontwikkeld is door de joint venture CEVT (China Euro Vehicle Technology); een R&D centrum waarin zowel Geely als Volvo een belang hebben en dat gevestigd is in Göteborg. De bodemplaat is bestemd voor modellen in het B en C segment. De eerste plannen voor Lynk & Co werden 4 jaar geleden gemaakt. Met dit merk wil Geely wereldwijd doorbreken; iets wat tot nu toe nog geen enkele landgenoot is gelukt. De 01 zal in het vierde kwartaal van 2017 op de Chinese markt verschijnen. Korte tijd later volgt de technisch (en qua formaat) identieke Volvo XC40. De Europese verkoop van Lynk & Co start in 2018. Daarna volgt Noord-Amerika. Doelstelling is om medio 2023 op 200.000 verkopen op jaarbasis te zitten. Vooralsnog zullen alle auto’s uit China komen, maar mogelijk volgen later Europese of zelfs Amerikaanse fabrieken. +++

+++ Vanaf donderdagochtend zijn op de MERWEDE BRUG beide rijstroken weer open voor automobilisten. Het gaat om de stroken van de A27 in noordelijke richting die sinds vorige week dinsdag waren gesloten. De maatregel geldt alleen overdag. Vrachtwagens en bussen mogen nog steeds niet over de brug heen. Verkeer dat vanuit Utrecht naar Breda rijdt, kan nog gebruikmaken van slechts één van de twee rijstroken. De ANWB en VID verwachten door de openstelling minder files richting Utrecht. De rijstroken richting Utrecht kunnen weer worden geopend, omdat vrachtverkeer de brug mijdt. Richting het zuiden is lastiger om vrachtverkeer om te leiden dat toch over de brug probeert te rijden. Vanaf Breda worden vrachtwagens en bussen bij knooppunt Hooijpolder via de A59 omgeleid. Bij Den Bosch kan dit verkeer via de A2 richting Utrecht of over de A16 richting Rotterdam naar het noorden. De brug is sinds vorige week dinsdag in beide richtingen gesloten voor vrachtverkeer en bussen, omdat er haarscheurtjes in de constructie zijn ontdekt. Door de sluiting ontstonden de laatste dagen lange files. +++

+++ Belastingontduikers in splinternieuwe auto’s maken meer kans om weg te komen met wanbetalingen dan bezitters van oudere voertuigen. De apparatuur die de Belastingdienst gebruikt om NUMMERBORDEN te scannen, herkent de meest recente nummerborden namelijk nauwelijks. Dat er problemen met de nieuwe kentekenplaten zouden ontstaan, was al in 2013 duidelijk, maar sindsdien is er amper actie ondernomen. Het probleem breidt zich in rap tempo verder uit. De rechtsongelijkheid die hierdoor ontstaat ten opzichte van bezitters van een oudere oude, kan er theoretisch toe leiden dat niemand meer zijn boete of wegenbelasting hoeft te betalen. Volgens een woordvoerder van het ministerie van Financiën wordt binnenkort nieuwe apparatuur aangeschaft via een aanbestedingsprocedure. Halverwege volgend jaar moet die apparatuur operationeel zijn. +++

+++ PEUGEOT zal in de loop van 2018 de nieuwe generatie 208 lanceren. Het model zal worden gebaseerd op een compleet nieuw platform dat rekening houdt met een volledig elektrische variant. De bodemplaat wordt momenteel samen met Dongfeng, aandeelhouder van moederbedrijf PSA, ontwikkeld en zal de nieuwe 208 circa 100 kilo doen afslanken. In een later stadium kunnen ook Citroën en DS rekenen op compacte elektrische modellen. De volgende generatie 208 krijgt een langere wielbasis maar de lengte neemt niet toe. Verder wordt de 1.2 PureTech motor opgevoerd tot 150 pk. Op dieselvlak debuteert een nieuwe 1,5 liter unit. De 208 GTI krijgt in het vooronder een 220 pk versie van de 1.6 THP motor. +++

+++ RENAULT zal in 2018 de nieuwe Mégane RS presenteren. De door Renault Sport ontwikkelde uitvoering moet op onderstelgebied de referentie voor zijn klasse worden. Qua vermogen wordt er niet gestreefd naar een record: Renault vindt 300 à 310 pk voor de nieuwe Mégane RS voldoende. Er zal gekozen kunnen worden uit een handgeschakelde 6-bak en een gerobotiseerde transmissie. De Mégane RS krijgt standaard vierwiel besturing. +++

+++ NEVS, het moederbedrijf van het automerk SAAB, gaat samenwerken met Hewlett Packard Enterprise (HPE). De krachtenbundeling met deze voormalige printerspecialist moet er toe leiden dat er in de komende jaren 250.000 elektrische auto’s gebouwd gaan worden, waarvan 150.000 personenwagens en 100.000 lichte trucks. De voertuigen zullen in eerste instantie in de voormalige Saab fabriek in het Zweedse Trollhättan van de band rollen. Later volgt een Chinese productiefaciliteit in Tianjin. Het is de bedoeling dat de fabricage komend jaar start. +++

+++ Mercedes dealer Stern Auto (11 showrooms in de regio Amsterdam/Utrecht) is op zoek naar 250 studenten die in de regio groot Amsterdam en Utrecht klanten willen overhalen om een SMART aan te schaffen. Studenten die een klant aandragen, verdienen hiermee 250 euro. De meest succesvolle acquisiteur maakt kans op de titel ‘Smartmaster van het jaar’. Die mag ook nog eens een week gratis in een nieuwe Smart rijden. Stern Auto raadt kandidaten aan om hun sociale netwerk te gebruiken, dus u bent gewaarschuwd. +++

+++ TOYOTA heeft de benaming FT-X4 gedeponeerd. Die afkorting staat voor ‘Future Toyota 4×4’. Sommigen zien er de komst van de opvolger van de FJ Cruiser in, op zijn beurt een moderne(re) interpretatie van de iconische FJ40. De FJ Cruiser maakte 10 jaar in de Verenigde Staten en Australië onderdeel uit van het Toyota gamma. Grote kans dat de opvolger een hybride aandrijflijn krijgt. +++

+++ De uitkomsten van het recente RDW onderzoek naar de UITSTOOT bij diesels zijn koren op de molen van EGEA, zo meldt Aftersales Magazine. Deze equipment koepel bundelt fabrikanten van testsystemen in 12 Europese lidstaten. De boodschap van EGEA aan het adres van de Brusselse beleidsmakers: kijk verder dan uitsluitend OBD. Verwijzend naar actueel, onafhankelijk onderzoek door onder anderen CITA (International Motor Vehicle Inspection Committee), alsmede APK gegevens in Frankrijk, stelt EGEA dat “meten aan de pijp” onmisbaar is bij het opsporen van foutwaarden. “OBD is absoluut geen emissietest. Het toetst slechts de componenten die deel uitmaken van het controlesysteem in het voertuig zelf”. EGEA betoogt dat met nieuwe testmethoden de meting van NOx door diesels toegevoegd kan worden aan de emissiecontrole. De nieuwste generatie voertuigen produceert een stuk minder schadelijke uitstoot. Op zichzelf positief, maar anno 2016 zijn de waarden volgens EGEA zó laag, dat de behoefte groeit aan emissietest apparatuur die voldoende subtiel snuffelt om ook deze minuscule uitstoot te onderscheppen. Alleen op die manier valt vast te stellen of keurige af fabriekswaardes ook na enige praktijkjaren behaald worden. Samen met CITA is EGEA momenteel de zogeheten Sustainable Emission Testing (SET) II aan het uitvoeren. De studie moet resulteren in toepasbare testmethoden voor werkplaatsen, om NOx-uitstoot van nabehandelingsystemen gedurende de levenscyclus van het voertuig te monitoren. +++

+++ Zit de duivel in de staart bij VOLKSWAGEN? Niet alle Amerikaanse eigenaren van een dieselmodel zijn het eens met de voorwaarden van de compensatieregeling. De Amerikaanse rechter Charles Breyer reageerde dinsdag tijdens een zitting wel positief, maar 460 Volkswagen klanten willen niet akkoord gaan met het aanbod, zo meldt Automotive News Europe. Volkswagen zelf is wel akkoord met de compensatieregeling waarbij zij 10,03 miljard dollar uittrekt voor 500.000 eigenaren van een 2.0 TDI model. Per klant is er een bedrag gereserveerd van 5.100 tot 10.000 dollar, plus de waarde van de auto in september 2015, het moment dat de emissiefraude aan het licht kwam. Tot nu toe hebben 336.612 Amerikaanse autobezitters zich geregistreerd voor het ontvangen van een compensatie. De 460 klanten die bezwaar maken, zijn het oneens met de manier waarop de hoogte van het bedrag is berekend. Volgens de klagers moet Volkswagen niet de dagwaarde in september 2015 als maatstaf nemen, maar de volledige aankoopsom van de auto. Daarnaast wordt er geen rekening gehouden met eventuele opties in de auto’s. +++

Reageren is niet mogelijk.