Nieuwstelex

0

+++ De AUTONOOM rijdende auto brengt veel voordelen, vooral in grote steden waar auto rijden meestal problematisch is. Maar de zelfrijdende auto betekent ook dat tienduizenden mensen hun baan zullen verliezen. Dat schrijft de Financial Times in een column over de onverbiddelijke opmars van de autonome auto. “Ze gaan een catastrofe veroorzaken. Het goede van het ‘old fashioned autotijdperk’ was dat het tientallen miljoenen mensen een baan bood om auto’s te maken, te verzekeren en te rijden. De komende twintig jaar zullen de meeste personen die nu vrachtauto’s, taxi’s en bussen rijden hun baan zien verdwijnen. Niet langer zullen taxichauffeurs auto’s van Uber in de fik steken, ze zullen samen met Uber-chauffeurs zelfrijdende taxi’s verbranden”, zo citeert Automobiel Management. De Financial Times noemt ook de verzekeraars die momenteel de helft van hun omzet uit autoverzekeringen halen. Daarnaast zullen overheden veel geld verliezen omdat er geen parkeerbonnen of bekeuringen voor te snel rijden meer worden uitgeschreven. “Er komen dramatische veranderingen aan, regeringen denken nog nauwelijks na over wat dat allemaal betekent”.

+++ FORD heeft besloten om geen drinkwater meer te gebruiken voor de bouw van zijn voertuigen. De autofabrikant heeft watermeters geïnstalleerd en kiest voor technieken die minder waterverslindend zijn. De inhoud van 15.000 olympische zwembaden: dat is het volume van 377 miljard liter drinkwater dat Ford in 15 jaar uitgespaard heeft. De autofabrikant gaat zijn waterbesparingprogramma in zijn fabrieken nog verder perfectioneren. Zo wil Ford zich in 2020 tot 1 liter water per gebouwd voertuig beperken, terwijl de ‘consumptie’ in 2000 nog 3,7 liter bedroeg. Het ultieme doel is geen drinkwater meer te gebruiken.

+++ ABN Amro verwacht in 2017 een HERSCHIKKING van de marktaandelen in auto retail. Merken die de afgelopen jaren profiteerden van fiscale stimulans zullen terrein verliezen. De overige merken krijgen kansen hun positie te verstreken, nu niet langer fiscale motieven de modelkeuze domineren. Met nog maar 2 bijtellingtarieven (4 en 22 procent) ontstaat volgens Theo de Kort (sectoreconoom Autoretail) een gelijkwaardig speelveld voor automerken. De aanpassing van de fiscale bijtelling is volgens hem “het centrale thema voor 2017”. Het lage niveau bij de verkoop van nieuwe personenauto’s zal de laatste 3 maanden van 2016 aanhouden. Begin 2017 zal een beperkt herstel optreden, door de uitlevering van auto’s waarvan de bijtelling in 2017 daalt van 25 naar 22 procent. Ook de groeiende populariteit van private lease zal  een positieve bijdrage leveren. ABN Amro denkt dat de nieuw verkopen in 2017 uitkomen op circa 420.000 auto’s, zo citeert After Sales Magazine. In de eerste 2 kwartalen van 2016 was in de autosector sprake van een omzetgroei van 7,5 procent. Voor het vierde achtereenvolgende kwartaal zaten alle marktsegmenten, behalve de verkoop van nieuwe personenauto’s, in de plus. De occasionmarkt presteert buitengewoon goed en compenseert de teruggang van de verkoop van nieuwe personenauto’s. De occasionprijzen vertonen al enkele jaren een stijgende trend en de verkopen van autobedrijven aan consumenten pieken. Door krapte op de markt bereikt de import van occasions in 2016 een recordniveau. In de eerste 9 maanden van dit jaar steeg de import van occasions met ruim 18 procent. Als deze ontwikkeling doorzet, zal het aantal importauto’s in 2016 de 160.000 ruim passeren. In 2015 daalde het aantal faillissementen in de auto retail met een kwart ten opzichte van 2014. In de eerste 9 maanden van 2016 zette de daling met hetzelfde percentage door. ABN AMRO verwacht dat het aantal faillissementen eind 2016 zal stabiliseren op het huidige niveau. Een verdere daling is onwaarschijnlijk, doordat de sector nog steeds te maken heeft met een aantal structurele problemen, zoals overcapaciteit en minimale marges. De nieuw verkopen bewegen zich op een structureel lager niveau en ook bij onderhoud en reparatie zullen volumes verder dalen. Ook zullen veel bedrijven als gevolg van de digitalisering van de sector mogelijk door een faillissement de deuren moeten sluiten. +++

+++ KIA zal in maart op de autosalon van Genève haar betaalbare alternatief voor de Porsche Panamera lanceren. Het gloednieuwe model staat komende zomer al in de showroom, zo laat de directeur van de Nederlandse importeur weten. De zogeheten GT is voor een groot deel (85 procent) identiek aan de conceptstudie die in 2011 op de IAA van Frankfurt getoond werd. Het Koreaanse Panamera alternatief krijgt een grote motor. “Er zal iets diks in de vorm van meer dan vier cilinders onder de kap liggen”, aldus de directeur. Kia heeft in Europa het beste kwartaal ooit achter de rug. Ook als naar de periode januari t/m september wordt gekeken, kan het Koreaanse merk terugkijken op een uiterst succesvol 2016. In de eerste 9 maanden van dit jaar verkocht Kia in Europa 337.595 auto’s. Dat betekent een groei van 14,4 procent ten opzichte van dezelfde periode van 2015. Natuurlijk speelt ook de branchebrede aantrekkende vraag naar nieuwe auto’s in Europa een rol, maar Kia groeit harder dan veel andere merken. Het branchegemiddelde kwam namelijk uit op een plus van 7,7 procent. Overigens was 2015 ook al een recordjaar voor Kia. Daar gaat het Koreaanse merk nu dus nog een keer overheen. Kia heeft nu een Europees marktaandeel van 3 procent in het vizier. Dit percentage werd in september reeds gehaald. In de eerste 9 maanden van 2015 kwam Kia uit op 2,7 procent. De groei is voor een belangrijk deel te danken aan de Sportage. Voor de komende periode verwacht Kia veel van de Optima, die voor het eerst ook leverbaar is in Wagon uitvoering. Deze carrosserievariant had vorige maand al een verkoopaandeel van bijna 64 procent. Daarmee is weer eens duidelijk geworden dat de D segment autoconsument in Europa meer behoefte heeft aan een stationwagon dan aan een sedan. +++

+++ Omdat wegbeheerders als Rijkswaterstaat, gemeenten en provincies slecht onderhoud plegen of onvoldoende belijning aanbrengen op het wegdek, leidt het LANE ASSIST systeem dat automobilisten moet helpen veiliger te rijden nu al schipbreuk. De techniek werkt namelijk onvoldoende omdat de markeringen op de weg niet altijd herkend worden of helemaal ontbreken. Daardoor worden automobilisten niet altijd automatisch gecorrigeerd als er buiten de lijntjes wordt gereden. Dat stellen De ANWB en Royal Haskoning DHV na een praktijktest met verschillende automerken en een enquête onder ongeveer 100 automobilisten die met Lane Assist rijden. “Technisch gezien zijn de systemen bij alle merken goed in orde, maar de cruciale randvoorwaarden ontbreken om er 100 procent op te vertrouwen”, zegt Evert Klem van Royal Haskoning DHV. “Het is te gebruiken als ondersteunend middel, maar je mag er dus absoluut niet blind op varen”. Uit de tests blijkt namelijk dat witte strepen vaak helemaal ontbreken of dat bosschages de markering overwoekeren. “Het gevolg is dat het Lane Assist systeem niet optimaal te gebruiken is. Daardoor geeft het ongewenste risico’s voor de verkeersveiligheid”, aldus Klem. +++

+++ Carlos Ghosn, topman van Renault-Nissan, heeft in Japan sterrenstatus. Vraag een willekeurige vrouw op straat van wie zij het liefst een kind zou krijgen, en het antwoord schijnt “Carlos” te zijn. Ook aandeelhouders lopen met hem weg. In reactie op het nieuws dat Nissan voor 34 procent aandeelhouder wordt van MITSUBISHI (en daarmee de feitelijke macht overneemt), steeg het aandeel van Mitsubishi op de Japanse beurs met 8 procent. Ghosn krijgt dus bij voorbaat het vertrouwen van de beleggers, maar hij zal bij het financieel noodlijdende Japanse merk wel stevig moeten ingrijpen. Mitsubishi heeft in april erkend van 4 modellen de verbruikcijfers gemanipuleerd te hebben. Sindsdien gaat het bergafwaarts met de verkopen. Eerder deze week liet Mitsubishi weten dat zij in het nu lopende boekjaar ruim 2 miljard euro verlies denkt te leiden. Maar Ghosn zal geen moment denken nu een kat in de zak gekocht te hebben. Hij wist in het verleden Nissan om te vormen van een hopeloos verlieslatend bedrijf tot een structureel winstgevende onderneming. Daarbij opereert hij weliswaar niet als een zachte heelmeester (zijn bijnaam is ‘le Cost Killer’), maar ontslagen en sluiting van overbodige fabrieken is het enige recept om de patiënt weer gezond te krijgen. Die behandelingskuur staat nu ook Mitsubishi te wachten. Het merk denkt dit jaar in eigen land 37 procent minder auto’s te verkopen dan in 2015. Gelukkig heeft Mitsubishi nu Nissan als vangnet. +++

+++ NISSAN neemt volgende maand het besluit waar de volgende generatie Qashqai gebouwd gaat worden. Op dit moment loopt de cross-over in het Britse Sunderland van de band. Het is nog maar de vraag of de nieuwe Qashqai daar ook het levenslicht zal zien vanwege de onvermijdelijke Brexit, waardoor export naar het Europese land als gevolg van importheffingen duurder zal worden. De fabriek in Sunderland draait op dit moment op topcapaciteit. Jaarlijks verlaten zo’n 475.000 auto’s de Britse productiefaciliteit, waarvan circa 80 procent naar het Europese vaste land wordt geëxporteerd. Het ligt niet voor de hand dat Nissan de fabriek helemaal zal sluiten omdat er veel geld in is geïnvesteerd, maar een herschikking van het productiegamma ligt voor de hand. Op dit moment werken er afgerond 6.700 mensen in de fabriek in Sunderland. De nieuwe Micra gaat daar sowieso niet gebouwd worden. Dit model zal in het Franse Flins van de band rollen, waar ook de (technisch grotendeels identieke) Renault Clio wordt gemaakt. Voor de Qashqai is Spanje een alternatief. Daar hebben zowel Nissan als Renault een grote fabriek. De nieuwe Juke zal wel in Sunderland gebouwd gaan worden. Daarvoor werd het licht al voor de Brexit op groen gezet. Daarnaast bouwen de Britten de Note, maar dit model zal niet worden vervangen. Een vooralsnog onbedreigd toekomstperspectief is er vooralsnog wel voor de Infiniti Q30 en QX30, die ook in Sunderland van de band rollen. +++

+++ Aan de vooravond van de GP van de Verenigde Staten hebben verscheidene coureurs forse kritiek geuit op de rijstijl van Max VERSTAPPEN. Op de rijderbriefing voorafgaand aan het raceweekend was de jonge Nederlander een belangrijk onderwerp van gesprek. Volgens zijn collega’s neemt Verstappen onverantwoorde risico’s in de bochten en vormt hij daarmee een gevaar voor anderen. Vooral zijn verdedigende acties staan ter discussie. Veel coureurs nemen het Verstappen kwalijk dat hij tijdens het remmen plotseling naar links of rechts stuurt om zijn positie te verdedigen. “Als je thuis de race op tv volgt via de onboard camera’s, lijkt het alsof overal een zee van ruimte is”, aldus Nico Hülkenberg. “Maar je beseft op de bank niet hoe smal het eigenlijk is als je met 330 kilometer per uur een bocht nadert. Als een coureur plotseling vol op de rem trapt of een abrupte beweging maakt, kun je geen kant op. Dan hang je zo in de muur”, aldus de Duitse coureur. De discussie over Verstappens vermeende agressie speelt al maanden. Tijdens de GP van België op Spa-Francorchamps smeet de Nederlander diverse keren de deur dicht voor Ferrari-coureur Kimi Räikkönen. De Fin keurde de verdedigende acties van Verstappen af, mopperde via de boordradio en kreeg na de race bijval van collega’s. Verstappen was zich van geen kwaad bewust. “De wedstrijdleiding heeft me niet op de vingers getikt, dus het was kennelijk een fair gevecht”, zei hij destijds. Ook na de race in België was Verstappen diverse keren het mikpunt van kritiek. “Hij maakt indruk en hij is erg getalenteerd, maar is ook bezig de grenzen op te zoeken en gaat daar soms overheen”, zei viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel. Volgens Jenson Button is het tijd voor verandering. “Het kan niet zo zijn dat we het tot een ongeluk laten komen voordat iemand ingrijpt. Als er niets verandert, dan rijdt Verstappen nog eens iemand met volle vaart de hekken in”, aldus de coureur van McLaren. Verstappen, die in de Grand Prix van Japan tweede werd door in de slotfase fel van zich af te bijten in een gevecht met Lewis Hamilton, herhaalde op Amerikaanse bodem zijn woorden. “Ik ben nog steeds niet gestraft. Dus ik heb niets verkeerd gedaan”. Niettemin eist een meerderheid van de coureurs maatregelen. Ze willen abrupte stuurbewegingen tijdens het remmen verbieden. Wedstrijdleider Charlie Whiting beloofde naar de problemen te kijken. Bij twijfel controleert hij in de toekomst de telemetrie gegevens, zo vertelde hij. De sensoren die op de bolides zijn bevestigd geven inzicht in het rijgedrag van de coureurs. De man die verantwoordelijk was voor Verstappens transfer naar topteam Red Bull Racing, Helmut Marko, neemt het op voor zijn pupil. “Het wordt hoog tijd dat andere coureurs leren hoe ze goed moeten sturen of uitwijken tijdens het remmen. Max kan het immers ook”. +++

+++ Sinds de sjoemeldiesel affaire bij VOLKSWAGEN aan het licht kwam, ligt de complete auto-industrie onder het vergrootglas. En staan diverse collega’s, zoals Renault en Mitsubishi, ook in een kwaad daglicht. Daar worden beleggers niet vrolijk van, met als gevolg dat de totale schade alleen al voor Volkswagen op 55 miljard euro wordt geraamd. Er liggen in Wolfsbrug nu voor 17 miljard euro aan claims op tafel, maar dit is exclusief reparatiekosten, overheidsboetes, dealervergoedingen en de kosten van terugkoopprogramma’s van auto’s. Operationeel gezien valt de schade nog wel mee voor het Duitse concern. De verkopen lijden op concernniveau niet echt onder het schandaal, al blijft de groei in Europa met 6 procent achter bij het branchegemiddelde (7,7 procent). In China kennen ze geen diesels en dus draait Volkswagen daar als een tierelier met 14 procent hogere verkopen. In Noord-Amerika daalde de afzet, maar het verlies bij het merk Volkswagen kon grotendeels gecompenseerd worden door hogere verkopen bij Audi en Porsche. Op concernniveau bedraagt de min daardoor slechts 0,4 procent. Voor het merk Volkswagen geldt bovendien dat de Verenigde Staten een relatief onbelangrijke markt is omdat zij daar al langer worstelt om zich te ontwikkelen tot grote volumespeler. In dit Noord Amerikaanse land is het merk zelfs kleiner dan Subaru. Volkswagen dacht in een inhaalslag te maken met de inmiddels beruchte ‘Clean Diesel’ campagne, maar die strategie kan de prullenbak in. Het sjoemelschandaal heeft het imago van Volkswagen in de Verenigde Staten flink beschadigd. Volgend jaar zal een charmeoffensief worden ingezet met de Atlas, een SUV die Amerikanen op het lijf geschreven moet zijn (lang, breed en met 7 zitplaatsen). Slaat dit model aan, dan kunnen de volumeambities alsnog gerealiseerd worden. Dat het aandeel Volkswagen zich sinds september vorig jaar nog steeds niet volledig heeft kunnen herstellen, zal geen verrassing zijn: beleggers houden niet van onzekerheid. Uitgezonderd diegenen die er wel van houden om een gokje te wagen. Want stel dat Volkswagen sterker uit de ‘strijd’ komt, dan is het nu het moment om toe te slaan op de beurs. +++

Reageren is niet mogelijk.