Nieuwstelex

0

+++ Het AUTOBEZIT is in Nederland in de afgelopen 10 jaar gestegen met 10 procent. Waren er in 2005 nog 381 auto’s per 1.000 inwoners, vorig jaar waren dat er naar 420. Dit blijkt uit gegevens van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. Mensen rijden vaker alleen in de auto. Er werden in vergelijking met 2005 vorig jaar 13 procent minder kilometers afgelegd als passagier. Een en ander heeft geleid tot een forse toename van de verkeersdrukte. +++

+++ In BELGIE komen meer trajectcontroles. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft er voor gezorgd dat de Vlaamse overheid voortaan beslist waar er gecontroleerd gaat worden. Op die manier kunnen er sneller camera’s geplaatst worden. Gepland zijn 20 nieuwe tracés per jaar. Ooit was de flitspaal de heilige graal in de oorlog tegen de snelrijders, maar Weyts zet nu al zijn kaarten in op trajectcontrole. Vroeger was dit in België onderwerp van een ellenlange discussie tussen de overheid, politiezones en stedendiensten omtrent de financiering, maar nu krijgt de Vlaamse overheid volledig vrij spel. Die beslist voortaan waar er trajectcontroles komen op basis van een zwarte lijst van de meest gevaarlijke wegen in Vlaanderen. Of steden/dorpen dat willen, doet er niet toe. Het gevolg is dat het proces van de trajectcontrole tracés een flinke boost zal krijgen. Zo komen er dit jaar nog 7 nieuwe controles bij en vanaf 2017 zou het jaarlijks om 20 nieuwe controlezones moeten gaan. +++

+++ Geldt PSA (Peugeot, Citroën, DS) als een beleggingstip op de BEURS? Nee, niet echt. De Franse autofabrikant heeft weliswaar haar winstmarge kunnen verhogen van 4,9 naar 6,6 procent (en voor de autodivisie zelfs naar 6,8 procent), waardoor er dankzij strikte kostenbesparingen en efficiencyverbeteringen in het eerste halfjaar 520 miljoen euro kon worden verdiend, maar de stagnerende verkopen maken analisten sceptisch. Hetzelfde geldt voor Honda. De beurskoers zit net als de Europese verkopen al 3 jaar in een neerwaartse glijvlucht. Dat Honda eigenzinnig is, is geen probleem, maar wel het feit dat deze autofabrikant wellicht te groot voor het servet maar te klein voor het tafellaken aan het worden is. Geen twijfels zijn er over BMW. Volgens analisten heeft deze autofabrikant als enige grote Europese speler een concurrentievoordeel. Dat komt omdat het bedrijf uit München onderscheidend technisch intellectueel eigendom bezit, evenals een hoge merkwaarde. Met name op het gebied van motoren en aandrijflijnen onderscheidt BMW zich positief, wat zich vertaalt in talrijke vakprijzen en nominaties. De merkwaarde is hoog dankzij het kwaliteitsimago en de aanwezigheid van iconische merken Rolls-Royce en Mini, waar het Duitse concern ook nog eens prima marges mee maakt. Dat maakt BMW tot een interessant koopje. Aartsrivaal Daimler groeit met de divisie Mercedes-Benz Cars weliswaar sneller, maar deze concurrent heeft problemen met haar bedrijfswagendivisie die nogal conjunctuurgevoelig is. Als beleggingstip wordt ook Dongfeng genoemd. De Chinese regelgeving beschermt deze autofabrikant tegen concurrentie van buitenlandse spelers op de nationale automarkt. Dongfeng, dat ook grootaandeelhouder is van PSA, is de tweede grootste autoverkoper in China en dat geeft het bedrijf schaalvoordeel en een sterke positie bij de inkoop van grondstoffen en onderdelen. Analisten vinden het risico bij het Tesla aandeel hoog. Er zijn twijfels of het bedrijf zijn verkoopvolume zo snel kan laten stijgen als topman Elon Musk de buitenwereld wil doen geloven. Daarnaast is er een aanhoudend hoog niveau aan investeringen vereist om door te kunnen blijven groeien. Minder risico biedt Tata, de grootste vrachtwagenproducent van India, waarvan de winst wordt aangedreven door de sterke en wereldwijd bekende automerken Jaguar en Land Rover. Hiervoor worden premiumprijzen gevraagd, terwijl de kosten (lage lonen en belastingvoordeel voor de Indiase activiteiten) meevallen. Beide merken boeken dan ook een bovengemiddeld rendement. Ferrari geldt ook als een veilig belegging. Omzet en winstgevendheid van deze sportwagenspecialist zijn bestand gebleken tegen diverse economische omstandigheden en samen met de hoge marges zorgt dat voor zekerheid om ook op de lange termijn hoge prijzen te kunnen blijven vragen voor haar auto’s. Bovendien let Ferrari er zorgvuldig op dat het aanbod nooit de vraag overstijgt, hetgeen de prijsmacht voor de autofabrikant in stand houdt en exclusiviteit garandeert, terwijl ook de klanttevredenheid niet in gevaar komt. +++

+++ BMW komt in 2020 met een volledig elektrische versie van de volgende generatie X3. Die auto is het startschot van een elektrisch offensief dat BMW ‘iNext’ noemt. Anders dan bij de i3 is er in de bodemplaat van de X3 voldoende plek voor een groot accupakket, waarmee een actieradius van 500 kilometer mogelijk is. BMW verwacht dat over 10 jaar een kwart van al haar verkochte auto’s elektrisch zal zijn. Onder het sublabel ‘iNext’ zullen ook (semi) zelfrijdende modellen worden aangeboden. Zoals Autointernationaal.nl al eerder berichtte, zal voor de opvolger van de 6-serie de illustere naam ‘8-serie’ worden afgestoft. De nieuwe edities van de Coupé en de Cabriolet worden zowel groter als luxueuzer. Beide modellen zullen qua prijs boven de 7-serie gepositioneerd gaan worden en dat rechtvaardigt het cijfer ‘8’. Mogelijk worden zowel de Coupé als de Cabriolet leverbaar met de V12 motor uit de 7-serie. Of er ook een M8 komt, is twijfelachtig. Ook de 7-serie is immers niet verkrijgbaar in ultrasportieve uitvoering. +++

+++ BORGWARD heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij na 55 jaar terugkeert naar de Duitse havenstad Bremen. Op een woensdag te houden persconferentie zal niet alleen kleinzoon Christian Borgward aanwezig zijn, maar ook lokale politici aanwezig zijn. Een volwaardige fabriek is evenwel niet gepland. Vermoedelijk gaat het om een assemblagefaciliteit waar onderdelen voor Borgward vanuit China naartoe worden gebracht. Borgward begon in de jaren dertig met de productie van auto’s in Bremen, maar ging in failliet. Nu wil het merk zijn rentree op de automarkt maken met een SUV, BX-7 genaamd. +++

+++ DS krijgt binnen het PSA concern de primeur voor wat betreft de introductie van een volledig elektrisch model. Waarschijnlijk gaat het om een versie van de volgende generatie DS 3, die zal worden gebaseerd op een nieuw platform dat geschikt is voor plaatsing van een accupakket. Later brengt zustermerk Peugeot een soortgelijke uitvoering op de markt van de nieuwe 208. Later volgen kleine, emissieloze SUV modellen. Grotere auto’s van PSA kunnen rekenen op stekkerhybride versies. +++

+++ 8 jaar nadat FORD haar dochter Jaguar Land Rover buiten de deur zette, is er weer contact. Het is de bedoeling dat moeder en dochter ook letterlijk weer met elkaar gaan praten, want er gaat samengewerkt worden op het gebied van communicatie tussen voertuigen. Ford en Tata Motors (eigenaar van Jaguar Land Rover) zullen hiervoor hun R&D kracht bundelen. Technologie waarmee auto’s onderling kunnen communiceren is essentieel voor autonoom rijden. Ford en Jaguar Land Rover testen een systeem waarmee een auto achterliggers kan waarschuwen voor een noodstop: Electronic Emergency Brake Light Assist. Die waarschuwing is erg nuttig om te anticiperen op een gevaarlijke situatie na een bocht of in slechte weersomstandigheden. De samenwerking tussen Ford en Jaguar Land Rover is een reactie op het initiatief van de Duitse premiummerken, die voor nieuwe communicatietechnologie de joint venture Here hebben opgericht. +++

+++ HONDA betreurt een 11e dodelijk slachtoffer door een exploderende airbag van Takata. Dit keer was en 50-jarige vrouw uit Californië het slachtoffer toen de luchtzak van haar Civic uit 2001 zich spontaan opblies. Haar auto behoorde tot de 313.000 exemplaren waarvoor de verkeersveiligheidsdienst NHTSA in juni nog had gewaarschuwd dat de Takata airbags een ernstig gevaar opleveren. Er werd aangeraden de auto niet meer te gebruiken tot de luchtzakken vervangen waren. Volgens Honda was de vrouw al 20 keer gesommeerd om met haar Civic naar de garage te komen, maar dat advies had zij stelselmatig in de wind geslagen. Takata staat ondertussen te koop. Eind deze maand moet er meer duidelijkheid zijn over wie het bedrijf zou willen overnemen. Takata is door de airbagaffaire in ernstige financiële problemen gekomen. +++

+++ De LAADPRIJZEN voor elektrische auto’s lopen sterk uiteen en bovendien is het vooraf voor automobilisten vaak onduidelijk wat een laadbeurt precies gaat kosten. De starttarieven bij de verschillende laadstations in Nederland variëren volgens het programma van 12 cent tot ruim 2 euro, en de prijzen per kilowattuur lopen uiteen van zo’n 20 cent tot meer dan een euro. Per laadbeurt kan het dus behoorlijk schelen. Eigenaren van een elektrische auto vinden dit een kwalijke zaak. “Je ziet geen informatie op de laadpaal zelf. Het is een kwestie van afwachten totdat de rekening komt”. Ook PvdA Tweede Kamerlid Duco Hoogland wil meer duidelijkheid over de prijzen. Hij gaat de problematiek aankaarten bij minister Melanie Schultz Van Hagen van Infrastructuur en Milieu. De markt voor laadpalen is nog vrij nieuw. Er zijn circa 95.000 mensen die een (deels)elektrische auto hebben. Voor hen zijn er ongeveer 23.000 laadpalen beschikbaar. +++

+++ Er zijn MEER WEGEN dan ooit in Nederland en toch staan we langer stil. Het is te vaak te druk op de Nederlandse snelwegen, concludeert het Kennisinstituut Mobiliteitsbeleid (KiM) na uitgebreid onderzoek. Het KiM noemt dit een grote uitdaging voor het volgende kabinet. Volgens CDA Tweede Kamerlid Martijn van Helvert had dit al veel eerder moeten gebeuren. “Bij het CDA staat mobiliteit duidelijk in het huidige en vorige verkiezingsprogramma. Dit kabinet heeft te weinig geïnvesteerd in het wegennet”. De CDA’er heeft 2 heldere oplossingen voor het mobiliteitsprobleem. “Het is belangrijk dat je één groot project van mobiliteit Nederland maakt. Geen kleine losse projecten zoals het huidige kabinet dit heeft gedaan”. Onlangs heeft het kabinet nog wel 11 miljard uitgetrokken voor mobiliteit, maar dat is volgens Van Helvert niet genoeg. “Meer dan 90 procent van die 11 miljard ging naar reparaties van eerdere projecten. Denk daarbij aan de Merwede brug”. Van Helvert weet ook al hoe hij dit mobiliteitsproject gaat financieren. “Wij hadden het geld van het banenplan van Asscher geïnvesteerd in mobiliteit. Dan sla je twee vliegen in één klap. Meer wegen en meer mensen aan het werk aan die wegen”. Daarnaast moet de overheid niet schromen om hulp te zoeken. “Als wij zelf als overheid niet alles meer kunnen bijbenen moeten we het bedrijfsleven laten meehelpen. Zij staan te trappelen en vragen ook om één groot project mobiliteit NL”. Kilometerheffing als oplossing wijst de CDA’er resoluut van de hand. ‘Kilometerheffing lijkt een doel op zichzelf te worden, terwijl het doel is niet in de file te staan”. Volgens het CDA moet je er daarnaast voor zorgen dat mensen niet vast zitten aan één vervoersmiddel. Als er een file ontstaat moeten ze net zo makkelijk overstappen op het openbaar vervoer. “Genoeg asfalt is belangrijk maar niet zaligmakend. Het CDA kijkt ook naar andere oplossingen”. Maar één ding is duidelijk volgens Van Helvert. “Dit kabinet heeft echt te weinig geïnvesteerd in asfalt”.

+++ De toekomstige supersportwagen van MERCEDES-AMG krijgt ook een versie die 100 procent voor het circuit bedoeld is, net als bij Ferrari, Aston Martin of McLaren. Dat voedt ondertussen allerlei geruchten en speculaties over een vermogen tot 1.300 pk, dat gehaald zou kunnen worden dankzij de F1-ervaring van Mercedes. +++

+++ Parkeren op grote luchthavens, met name Brussel en SCHIPHOL, is peperduur. Brussels Airport heeft het in rij tarief na de bomaanslag dit voorjaar zelfs met een tientje verhoogd tot 99 euro per week. Schiphol is het op een na duurste vliegveld voor Nederlandse reizigers: een week ’lang parkeren’ kost 82,20 euro. Dat blijkt uit onderzoek van Vliegveldinfo, dat 16 luchthavens in Nederland en de grensstreken onder de loep nam. Opvallend is dat Duitse vliegvelden het goedkoopst uit de bus komen. Een week parkeren op Münster-Osnabrück (bij Enschede) kost 27 euro, Düsseldorf (bij Venlo) rekent 39 euro en in Weeze (bij Nijmegen) ben je 47 euro kwijt. Op Nederlandse regionale luchthavens Groningen, Eindhoven, Maastricht en Rotterdam betalen automobilisten 45 tot 57,50 euro. Wel is het volgens de onderzoekers zo dat er forse kortingen gelden als er ruim van tevoren via internet een parkeerplaats wordt gereserveerd. Op Schiphol wordt de prijs dan bijvoorbeeld 48,50 euro en op Zaventem 54 euro per week. +++

+++ Polen valt in de smaak bij TOYOTA. De Japanse autofabrikant heeft besloten om er nieuwe motoren en versnellingsbakken te produceren. Het gaat om locaties in Wałbrzych en Jelcz-Laskowice. In Silezië, in het westen van Polen, heeft Toyota 2 fabrieken. Die kunnen nu rekenen op een nieuwe investering van de Japanners. Toyota maakt 150 miljoen euro vrij om in haar Poolse vestigingen versnellingsbakken en motoren te kunnen bouwen. De locatie Wałbrzych gaat vanaf 2018 transmissies voor de Auris, Auris Touring Sports en C-HR maken. In Jelcz-Laskowice zullen 2 nieuwe motoren gebouwd worden: een 1.5 unit vanaf februari 2017 (voor de nieuwe Yaris) en een 2,0 liter vanaf 2019. Die is voor grotere modellen bestemd. Opvallend is dat de Avensis niet meer in de plannen van Toyota wordt genoemd. … +++

+++ Vera Jourova, EU commissaris voor consumentenzaken, zet VOLKSWAGEN verder onder druk om Europese bezitters van een model met sjoemeldiesel motor in gelijke mate te compenseren als in de Verenigde Staten. In een brief aan Volkswagen bestuurslid Francisco Javier Garcia Sanz eist Jourova garanties voor het herstel en financiële compensatie. Jourova wil dat Volkswagen ervoor zorgt dat haar dieselmotoren qua NOx uitstoot vóór de herfst van 2017 aan de Europese richtlijnen voldoen. Ze vraagt Garcia Sanz een onbeperkt houdbare, rechtsgeldige garantie af te geven voor herstel van de sjoemeldiesel motoren. De klanten mogen ook geen nadelige effecten ondervinden voor wat betreft de prestaties van hun voertuig. Daarnaast vraagt Jourova om meer compensatie voor de Europese consumenten. Zij wil dat Volkswagen net als in de Verenigde Staten voertuigen terugkoopt. De autofabrikant zelf vindt een compensatie, naast de reparatie van de dieselmotoren, in Europa niet nodig. Volgens Jourova levert dit rechtsongelijkheid op tussen Europese en Amerikaanse consumenten, aangezien Volkswagen wel een compensatieregeling heeft getroffen met de Amerikaanse autoriteiten. +++

Reageren is niet mogelijk.