Nieuwstelex

0

+++ AUTOWEEK start met het wekelijkse tv-programma AutoWeek TV bij Veronica. Dat is een compilatie van 30 minuten met autovideo’s gemaakt door de redactie van het tijdschrift. Het programma krijgt een vaste plek in de late avond programmering op de ‘rij dagavond’ van Veronica. Na de eerdere samenwerking dit jaar in de ‘April Auto Maand’ breiden AutoWeek en Veronica hun samenwerking verder uit.  Het aanbod aan AutoWeek autovideo’s krijgt hiermee een extra publiek. De autoprogrammering op Veronica met Car Crash TV en Top Gear wordt door de samenwerking met AutoWeek verstevigd. De samenwerking past binnen de strategie van Sanoma – SBS om doelgroepen rond specifieke thema’s op verschillende manieren te bedienen. Daarnaast start op vrijdag 4 november het drieëntwintigste seizoen van de BBC serie Top Gear bij Veronica. Naast de 6 afleveringen van Top Gear is ook het speciale programma Extra Gear, een afgeleide van het televisieprogramma met “uniek materiaal” en “achter de schermen” content. “Na de succesvolle samenwerking in de ‘April Automaand’ ben ik blij dat Veronica en Autoweek deze samenwerking structureel kunnen voortzetten. De kijker kan op vrijdagavond genieten van nieuwe afleveringen Top Gear, de Jupiler League en vanaf nu ook de video’s van Autoweek “, aldus Bastiaan van Dalen, zendermanager bij Veronica. +++

+++ Bij gebrek aan voldoende deelnemers gaat de BEDRIJFSAUTORAI 2017 niet door. RAI Amsterdam en RAI Vereniging hebben daartoe besloten, in overleg met het tentoonstellingscomité, zo bericht Aftersales Magazine. Hoewel de beurs vorig jaar succesvol verliep, heeft een aantal truckmerken aangegeven niet deel te nemen aan de 2017-editie. Hiermee valt volgens de organisatoren de basis weg voor een BedrijfsautoRAI. Wel wordt bekeken of een beursconcept met carrosserie & trailerbouw als basis wel doorgang kan vinden in 2017. Daarover vindt overleg plaats met de afdeling Speciale Voertuigen van RAI Vereniging. De BedrijfsautoRAI stond gepland voor 17 tot en met 21 oktober 2017. De beurs is al een aantal edities opgebouwd rondom vier productsegmenten: trucks, bestelauto’s, speciale voertuigen en onderdelen & accessoires. De truckmerken vormden met hun prominente stands en aantrekkingskracht één van de pijlers van de beurs. +++

+++ FORD reageert op de kritiek dat haar zogeheten ‘One Ford’ strategie niet altijd succesvol is omdat dit ook misbaksels als de Ecosport en de Ka+ oplevert. De strategie gaat niet de prullenbak in, maar Ford is voornemens om haar modellen in het vervolg weer meer op regionale markten af te stemmen. Dat bericht het Britse tijdschrift Autocar, dat gesproken heeft met Moray Callum, hoofd van de internationale ontwerpafdeling van Ford. De ‘One Ford’ strategie werd ontwikkeld door de vorige CEO van Ford, Alan Mulally. Hij zag daar noodzaak toe omdat het autoconcern in zwaar weer was beland na een mislukt avontuur met de premiummerken Aston Martin, Jaguar, Land Rover en Volvo. Mulally was van mening dat Ford beter één ding goed kan doen, dan veel dingen half. De strategie leek aanvankelijk te werken want met name de huidige Fiesta kan letterlijk en figuurlijk bestempeld worden als een wereldauto. En het is mooi dat wij in Europa in het kader van dit beleid voortaan weer een Mustang konden kopen. Maar modellen als de Kuga, Mondeo en Edge zijn het allemaal ‘net niet’. De Ecosport is geflopt in Europa en de nieuwe Ka+ (eveneens uit India) is sceptisch ontvangen. Callum belooft dat de Europese versie van de nieuwe Focus daarom niet identiek meer zal zijn aan de Amerikaanse uitvoering. Aldaar is het model een budgetauto, terwijl hij bij ons een andere rol dient te vervullen. Dit betekent dat de Europese versie van de nieuwe Focus een veel royalere (veiligheid)uitrusting krijgt. De nieuwe Fiesta zat te ver in de pijplijn om aangepast te kunnen worden aan de nieuwe bedrijfsstrategie, maar zal wel direct vanaf de verkoopstart leverbaar worden als luxueuze Vignale. De styling is een evolutie van het huidige design. Pas vanaf de nieuwe Focus zet Ford op het ontwerpvlak weer een grote stap vooruit, aldus Callum. Bij andere autofabrikanten worden ook veel modellen mondiaal aangeboden, maar er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen zoals de BMW 1-serie Sedan (alleen in China), diverse lange wielbasis uitvoeringen van auto’s als de Audi A4 en Volvo S60 (idem) en de Volkswagen Atlas (niet voor Europa). Verder voert de grootste concurrent van Ford, General Motors, in Europa een heel ander volumemerk dan in Noord Amerika (Opel versus Chevrolet). +++

+++ HONDA heeft de winstverwachting voor dit boekjaar, dat eind maart wordt afgesloten, verhoogd. Hoewel de dure yen drukt op de omzet, geven kostenbesparingen het resultaat een duwtje in de rug, meldde het Japanse bedrijf maandag. Ook profiteert Honda van sterke verkopen in China. Honda denkt dit boekjaar onder de streep 415 miljard yen (3,6 miljard euro) over te houden. Bij een vorige prognose in mei ging de onderneming nog uit van 390 miljard yen. In het voorgaande jaar kwam het nettoresultaat uit op 345 miljard yen. De omzet gaat wel sterker omlaag dan eerder werd voorzien, naar schatting met ruim 8 procent tot 13,4 biljoen yen. In de eerste jaarhelft zag Honda de omzet al met meer dan 8 procent afkalven tot 6,7 biljoen yen. Er werden meer voertuigen verkocht, maar dat bracht door nadelige wisselkoerseffecten minder op dan een jaar eerder. +++

+++ MERCEDES komt nog dit decennium met een nieuwe supersportwagen. Daarvoor worden alle registers opengetrokken, ook op designgebied. Die stilistische vrijheid is er omdat de supersportwagen een unieke plek krijgt in het gamma, en dus anders dan de C / E / S klasse niet onderdeel uitmaakt van een bredere reeks. Ook hoeft er voor de supersportwagen geen gebruik gemaakt te worden van een bestaand platform. Het model krijgt midscheeps achter een uit de Formule1 afkomstige 1,6 liter V6 turbomotor. Bij deze krachtbron zal de toerentalbegrenzer pas bij ongeveer 11.000 omwentelingen ingrijpen. Mercedes belooft dat de supersportwagen ondanks zijn racegenen ook prima als ‘boodschappenwagentje’ gebruikt kan worden en dat verkeersdrempels geen onneembare hindernis voor hem zullen zijn. Ook krijgt de door de AMG divisie te ontwikkelen bolide “voldoende” bagageruimte. +++

+++ De verkeersveiligheid in Nederland neemt af. Het aantal ONGEVALLEN in het verkeer is het afgelopen jaar fors toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van verzekeraars. In 2014 dienden particulieren nog 462.000 schadeclaims in na een aanrijding, vorig jaar 502.000. Een toename van 8 procent. Reken je aanrijdingen met vrachtauto’s, bestelbusjes en lease-auto’s mee, dan is de toename 6,5 procent. “Een schokkende ontwikkeling”, zegt Richard Weurding, directeur van het Verbond van Verzekeraars. “Tot 2 jaar geleden nam de veiligheid in het verkeer juist alleen maar toe”. Weurding wijst 3 oorzaken aan voor het onveiligere verkeer. “Er is steeds meer afleiding tijdens het rijden, zoals mobiele telefoons. Daarnaast blijft de verouderde infrastructuur achter op de toename van het aantal verkeersdeelnemers”. “De derde oorzaak is het tekort aan handhaving. Er wordt bijvoorbeeld onvoldoende gecontroleerd of automobilisten zich aan de maximumsnelheid houden in 30-kilometerzones, terwijl daar veel ongelukken gebeuren. En er is te weinig handhaving van bewust onzorgvuldig gedrag. Huftergedrag dus”. De verzekeraars vinden dat het volgende kabinet een ‘Deltaplan verkeersveiligheid’ moet ontwikkelen. Ook willen ze dat het kabinet meer geld vrijmaakt voor verkeersveiligheid. Op gevaarlijke plekken moet de infrastructuur worden verbeterd, en handhaving van huftergedrag moet meer prioriteit krijgen, schrijft het Verbond. Eerder deze maand pleitten het Openbaar Ministerie en de ANWB al voor meer politie op de weg om verkeersovertreders aan te pakken. Verder willen de verzekeraars dat gebruik van de mobiele telefoon in het verkeer grondig onderzocht wordt. “Echt harde cijfers over slingerende fietsers en onoplettende bestuurders zijn er niet”, zegt directeur Weurding. Of de premie van verzekeringen door de toename van het aantal ongevallen stijgt, wil Weurding niet zeggen. “Dat bepalen de maatschappijen zelf”. +++

+++ TESLA, de Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens, heeft vrijdag zijn nieuw product voorgesteld: zonnepanelen als dakpannen, gemaakt uit kwartsglas. De nieuwigheid past in de strategie van diversificatie. “De opwarming van de aarde is een serieus probleem en daar moeten we iets aan doen”, zo verklaarde Tesla topman Elon Musk bij de voorstelling van het zonnepaneeldak. “Zonnepanelen moeten mooier en aantrekkelijker gemaakt worden, net als elektrische auto’s”. Musk wees erop dat de eerste elektrische auto’s op een golfkarretje leken, terwijl heel wat Tesla’s nu gekocht worden door de elite in Hollywood en Silicon Valley. “Hetzelfde moet gebeuren met zonnepanelen”. Het nieuwe product, dat samen met SolarCity werd gemaakt, ziet er in elk geval aantrekkelijk uit. De zonnepanelen zijn volledig geïntegreerd in de dakstructuur en dus amper zichtbaar. Waar deze panelen zullen gebouwd worden, is nog niet bekendgemaakt. Waarschijnlijk wordt het de fabriek van SolarCity in Buffalo, in de staat New York. Ook over de prijs bestaat nog onduidelijkheid. De eerste panelen zouden al in de loop van volgend jaar beschikbaar worden. Tesla mikt op een marktaandeel van zo’n 5 procent. Musk stelde vrijdag ook een nieuwe versie van de Powerwall batterij voor, waarmee zonne-energie in huis kan opgeslagen worden. +++

+++ De WINTERTIJD heeft gevolgen voor de verkeersveiligheid. Het Belgisch Instituut Voor de Verkeersveiligheid (BIVV) geeft aan dat tijdens deze periode (van oktober tot november) “het aantal letselongevallen met voetgangers stijgt met 28 procent tijdens het spitsuur ’s avonds”. Erger nog: “Het aantal zwaargewonden en doden onder voetgangers stijgt zelfs met 63 procent”. De ongevallen zijn dus zwaarder in het midden van de herfst. Het BIVV wijt deze verandering niet aan het bioritme. Het hogere risico komt simpelweg door de duisternis. Volgens het BIVV speelt het afleggen van trajecten in het donker waar je enkele dagen voordien nog daglicht had onmiskenbaar een rol. Fietsers zijn in deze periode ook kwetsbaarder. Automobilisten wordt aangeraden om waakzaam te zijn en zowel de lichten als de ruitenwissers achteraan en vooraan goed te onderhouden en gebruiken. Zwakke weggebruikers kunnen hun zichtbaarheid in het verkeer verbeteren door kledij met reflecterende delen te dragen. +++

Reageren is niet mogelijk.