Occasion wint aan populariteit

0

Particulieren die een nieuwe auto kopen, gaan veelal (in 62 procent van de gevallen) naar huis met een hatchback; vaak uit het A of B segment. Ook een SUV is bij deze groep in trek. Slechts 10,7 procent koopt een sedan of een stationwagon. Deze carrosserievarianten zijn veel populairder (24 procent) bij kopers van een oudere occasion. Zij kiezen vaker voor een auto afkomstig uit het C of D segment.

Dit en meer blijkt uit onderzoek van informatieleverancier VWE naar de Nederlandse occasionmarkt. De peiling vond afgelopen juli plaats, toen het nationale wagenpark ruim 8,2 miljoen personenauto’s omvatte. VWE vergeleek 3 groepen particuliere autokopers: nieuwkoop, jonge occasion (tot 5 jaar) en oudere occasions (vanaf 5 jaar).

Aanleiding was de gestaag dalende verkoop van nieuwe auto’s aan particulieren, terwijl occasions wel in trek blijven. Schaften particuliere autokopers in 2010 bijna 260.000 nieuwe personenauto’s aan, in 2015 werd de 150.000 stuks niet eens gehaald. Tegelijkertijd bleven de occasionverkopen vrij stabiel. Voor de autobranche worden tweedehands voertuigen dan ook steeds belangrijker.

VWE ziet in zijn database dat kopers van oudere occasions zeer frequent een andere tweedehands auto aanschaffen. Doorgaans zijn het jonge mensen, die al wisselend steeds nieuwere en duurdere auto’s gaan kopen. De verkoop van nieuwe auto’s is meer dan ooit het domein van de senioren, die het geld ervoor hebben en waarde hechten aan veiligheid.

Al met al worden occasions steeds belangrijker voor de omzet en winst van een autobedrijf. De verkoop van nieuwe auto’s lijkt eerder bijzaak dan hoofdzaak te zijn. Een goede selectie tweedehands auto’s is dan ook van belang, zo stelt Aftersales Magazine. Ter verdere verheldering onderscheidt VWE in totaal 7 typen autokopers:

1. Mom in balance (compacte tweede auto in het gezin; 13 procent van alle kopers)
2. No nonsense (voordelige nieuwe auto’s; 16 procent)
3. Family first (modale gezinsrijders; 12 procent)
4. Business car(d) (duurdere leasewagens; 17 procent)
5.
Bye bye NS (jonge starters; 14 procent)
6. Grey wheels (oudere doorrijders; 11 procent)
7. Comfort class (liefhebbers van grote occasions; 17 procent)

Comments are closed.