Onderweg: de nieuwe Volkswagen Touareg

0

Volgend jaar april zal Volkswagen op de autotentoonstelling van Sjanghai de derde generatie Touareg voorstellen. Met de nieuwe editie wil het merk verloren terrein terugwinnen. Met de Touareg debuteerde Volkswagen in het SUV segment. Hij is inmiddels qua afzetaantallen volkomen overvleugeld door de Tiguan, maar nu de Phaeton uit productie is, moet de Touareg de honneurs waarnemen als vlaggenschip van Volkswagen.

De eerste generatie uit 2002 deed dat uitstekend: de grote SUV leek voor Volkswagen precies op het juiste moment te komen. Er was nog niet overdreven veel keus en omdat de toenmalige BMW X5 en Mercedes ML klasse wel wat fijn slijpwerk konden gebruiken, wist de Volkswagen Touareg zich te positioneren als een onopvallende, maar goede no-nonsense allrounder. In 2010, toen de tweede generatie op de markt verscheen, had de concurrentie zijn zaken veel beter op orde. Dat zorgde er voor dat een keuze voor de Volkswagen Touareg minder ‘vanzelfsprekend’ was, met alle verkoopgevolgen van dien.

Volkswagen Touareg 2017

Maar in 2017 keert Volkswagen het geslepen messen en een aangescherpt design terug in het segment voor grote SUVs. De technische basis (MLB Evo) is opnieuw oersolide en premiumwaardig, want afkomstig van de Audi Q7 en de (volgende generatie) Porsche Cayenne. Een krachtiger lijnenspel in de carrosserie moet de nieuwe Volkswagen Touareg een sterker eigen gezicht geven. De nieuwe editie zal veel oog voor detail uitademen; iets wat tegenwoordig een must is om in het hogere prijssegment serieus genomen te worden.

Voor wat betreft het interieur trekt Volkswagen ook alle registers open: een digitaal instrumentarium is beschikbaar, evenals een megaformaat touch screen hoog in de middenconsole. Verder kunnen wij rekenen op techniek voor semi-autonoom rijden en zelfstandig inparkeren. De veiligheid van de inzittenden wordt gewaarborgd met tal van beschermengelen. Voor extra veel comfort zal tegen meerprijs luchtvering verkrijgbaar zijn. Daarmee kan ook extra bodemvrijheid tijdens terreinrijden worden gecreëerd.

Volkswagen Touareg 2017 neuspartij

Motorisch nieuws komt in de vorm van een stekkerhybride aandrijflijn met een systeemvermogen van 381 pk. Aan koppel is er maximaal 700 Nm beschikbaar. Daarmee kan de nieuwe Volkswagen Touareg binnen 6 seconden naar 100 km/u sprinten. Tegelijkertijd zal het verbruik beperkt blijven tot minder dan 3,0 liter per 100 km. En wie helemaal geen benzine wil verbranden, zal maximaal 50 kilometer op elektriciteit kunnen rijden. De topsnelheid ligt onder de magische 250 km/u grens, maar enkel op de thuismarkt zal 224 km/u als limiet “een dingetje” zijn.

Dankzij een 300 kilo lager gewicht, mogelijk gemaakt door het eerder genoemde MLB Evo platform, zal een 4 cilinder 2,0 liter dieselmotor als basisunit volstaan. Overigens wél met dubbele turbo’s, waardoor er 240 pk beschikbaar is. Verder kunnen we rekenen op een gecultiveerde 3,0 liter V6 met 272 pk en 600 Nm aan koppel. De vette V10 dieselmotor waarmee de eerste generatie Volkswagen Touareg leverbaar was, komt nie wieder. Maar er is wel een extra krachtige stekkerhybride versie in ontwikkeling die de 3.0 TFSI motor als basisunit heeft en een gecombineerd vermogen van 448 pk biedt. Voor wie een hekel heeft aan snoeren, komt er ook een gewone benzineversie. Kopers daarvan zullen het moeten doen met 340 pk, maar dat is natuurlijk ook lang niet slecht.

Volkswagen Touareg 2017

De nieuwe Touareg heeft daarmee alles in zich om een volwaardig alternatief voor de BMW X5 en Mercedes GLE te kunnen zijn. Als het lukt om de prijzen scherp te houden, dan zal Volkswagen ook de potentiële Jaguar F Pace, Lexus RX en Volvo XC90 koper aan het twijfelen kunnen brengen ….

Dit artikel is een illustratie update van een op 23 april 2016 gepubliceerd artikel van Autointernationaal.nl

Reageren is niet mogelijk.