De smakelijke conceptstudie GT, die Opel afgelopen maart op de autosalon van Genève aan het publiek toonde, krijgt waarschijnlijk geen vertaling naar een productieversie. Dat heeft ontwerper Mark Adams in een interview laten weten.
Dit is niet alleen teleurstellend nieuws voor Opel fans, maar ook voor liefhebbers van vlot gelijnde en achterwiel aangedreven sportcoupés überhaupt. “Natuurlijk zouden we hem dolgraag op de markt brengen”, aldus Adams. “Maar met dit model kunnen wij de schoorstenen bij Opel niet laten roken. En dus hebben modellen waarvan je zeker weet dat daarmee een goed belegde boterham verdiend kunnen worden voorrang. Een kleine coupé valt jammer genoeg niet in die categorie”.
Je hoeft niet eens een heel goede verstaander te zijn om nu te weten dat de Opel GT er niet gaan komen. Compacte coupémodellen hebben het inderdaad branchebreed moeilijk. Zelfs een gevestigde naam als Porsche heeft moeite om genoeg klanten te vinden voor haar 718 Cayman. Toyota is teleurgesteld in de belangstelling voor haar GT 86. En Peugeot haalde vorig jaar de sensuele RCZ van de markt. Dit merk concentreert zich net als Opel op volumemodellen.
De enige uitzondering op de ‘regel’ is Renault, dat binnenkort het de Alpine sportwagen een nieuw avontuur gaat. Maar ook die bolide is een moeilijke bevalling, getuige het gestrande huwelijk met Caterham tijdens het baringsproces. En voor Renault is de sportwagen niet meer dan een amuse: het grote geld gaat pas verdiend worden als onder Alpine label ook een cross-over op de markt verschijnt.