Bij het Franse PSA gaan ruim 2.000 banen verloren, oftewel 3 procent van het personeelsbestand. Volgens de producent van de merken Citroën, DS en Peugeot gaat het niet om een ontslaggolf, maar om het niet vervangen van banen.
De informatie is zondag via vakbond CGT bij France Info terechtgekomen. Het nieuws dat er in Frankrijk bij PSA volgend jaar 2.133 banen komen te vervallen, is hard aangekomen, maar tegenover Le Figaro laat een woordvoerder van de autobouwer weten dat “het schrappen van banen” nogal kort door de bocht is.
De vakbond CGT blijft echter vasthouden aan de term. Dat zal hoofdzakelijk voor de bühne (lees: achterban) zijn. Analisten die met een iets grotere distantie naar de kwestie kijken, is van een ontslaggolf geen sprake. Het gaat om een vrijwillige vertrekregeling voor 1.025 personeelsleden. Daarnaast zal de arbeidsplaats van 983 werknemers die met pensioen gaan, niet opnieuw worden opgevuld. 125 mensen worden voor onbetaalde tijd met verlof gestuurd en hoeven eigenlijk niet meer terug te komen.
PSA moest in 2013 ook c.q. wel flink in haar personeelsbestand snijden. Toen waren radicale maatregelen noodzakelijk om een faillissement te vermijden. Bij de autoproducent verloren toen 17.000 mensen hun baan. De personeelsleden die nu een vertrekregeling aangeboden hebben gekregen, zouden in principe “in betere tijden” terug kunnen keren.
De saneringsmaatregel is opmerkelijk omdat PSA vorig jaar een nettowinst van 1,2 miljard euro heeft behaald. Elders bij het autoproducent kunnen eind 2019 circa 1.000 nieuwe werknemers voor onbepaalde duur aan de slag, zo is de planning. PSA wil komend jaar blijven investeren in de opleiding van 2.000 jongeren.
Maar ook PSA wordt geraakt door de Brexit, waardoor de modellen van Citroën, DS en Peugeot in Groot-Brittannië duurder worden en dus minder concurrerend. Daarnaast moeten investeringen in dieselmotoren versneld worden afgeschreven nu de vraag naar oliegestookte auto’s gestaag daalt.
PSA heeft de laatste jaren veel geld geïnvesteerd in dieselmotoren, maar dat is een verkeerde strategische keuze gebleken. Sneu, want het is niet deze autoproducent die boter op haar hoofd heeft. Volkswagen heeft niet haar eigen glazen ingegooid, maar ook die van veel concurrenten. Politici waaien met alle winden mee, en draaien de dieseltechnologie nu hun rug toe.
De Franse regering laat via officieuze kanalen weten erg ontevreden te zijn met de beslissing. PSA zal evenwel er op wijzen dat de sanering pure noodzaak is. Twee jaar geleden was de autoproducent zo goed als bankroet en het bedrijf wil niet opnieuw in die situatie verzeild raken.