Volvo komt met officiële chip tuning voor de D5 en T6 uitvoeringen van de nieuwe S90 en V90. Polestar is verantwoordelijk voor de krachtkuur. Traditiegetrouw zijn de gekietelde modellen herkenbaar aan een speciale badge op de achterklep.
Dat Polestar goed raad weet met de verschillende motoren van Volvo, wisten we al. Naast meer vermogen zorgt de tuner ook voor extra trekkracht en wordt tevens de transmissiesoftware aangepast. Dat alles met behoud van de fabrieksgarantie. Nu kunnen ook de nieuwe S90 en V90 als D5 en T6 profiteren van de toverkunsten.
De D5 Powerpulse motor uit de S90 en V90 heeft normaliter 235 pk en 480 Nm. Polestar heeft daar 240 pk en 500 Nm van weten te maken. Daarmee is de 2,0 liter viercilinder even krachtig a;s de 2.0 Bi-TDI unit van Volkswagen. Polestar claimt dat de chip tuning de motor beter bij de les maakt. Bovendien is het maximumkoppel eerder en over een breder gebied beschikbaar: 1.500 – 2.500 toeren in plaats van 1.750 – 2.250 omwentelingen. Sprinten naar 100 km/u doet de S90 AWD na Polestar behandeling in 6,9 seconden. De V90 heeft 0,2 tel meer nodig. Als gemiddeld verbruik wordt 4,8 respectievelijk 4,9 liter per 100 km opgegeven.
In het geval van de T6 viercilinder 2,0 liter motor stijgt het vermogen na software aanpassingen door Polestar van 320 pk 334 pk. Het maximumkoppel neemt toe van 400 Nm naar 440 Nm. In het middelste toerengebied is de winst het sterkst en levert de T6 Polestar 20 pk meer en 35 Nm extra dan de standaardversie. Dat scheelt 0,1 tel in de sprinttijd (voortaan 6,0 seconden voor de S90). Het gemiddelde brandstofverbruik zou volgens Polestar niet geleden hebben onder de krachtkuur: dat blijft 7,4 liter/100 km.