Volkswagen laat er geen gras over groeien. Althans, daar heeft het alle schijn van, want na de op de autosalon van Parijs onthulde conceptstudie I.D. (productiestart: 2020) zouden dit wel eens de volgende elektrische auto’s van de Duitse gigant kunnen zijn.
Dat Volkswagen, zeker met de nasleep van de sjoemeldiesel affaire in haar nek, extra gedreven is om te werken aan een milieuvriendelijker imago is duidelijk en begrijpelijk. Zo lieten de Duitsers eind september ontvallen dat zij vol gaan inzetten op elektrische auto’s. De eerder genoemde conceptstudie I.D. was daarvan alvast een voorproefje.
Maar Volkswagen zal het niet bij één elektrische auto laten. Achter de schermen wordt er hard gewerkt aan andere emissieloze modellen. Van die conceptstudies ziet u hier de patenttekeningen. Die zijn ingediend bij het European Union Intellectual Property Office. Opvallend is de ogenschijnlijke afwezigheid van een voorruit. Dat zou er op kunnen duiden dat we hier met autonoom rijdende modellen te maken hebben.
Had de I.D. nog Kia Venga proporties, het extreem aërodynamische exemplaar is uit heel ander hout gesneden. Van een ‘Volkswagen familiegezicht’ is totaal geen sprake, maar het betreffende ontwerp is wel een prima alternatief voor de Tesla Model S. En daar is het de Duitsers waarschijnlijk primair om te doen.
Volkswagen wil zich na de sjoemeldiesel affaire opnieuw uitvinden, net zoals het bedrijf in 1974 dat deed. Toen ging de autofabrikant bij ten onder aan het onvermogen om afscheid te nemen van de Kever. Met de Golf zette Volkswagen een totaal andere koers in. De rest van deze successtory is bekend.
Dus dat deze serie conceptstudies (waarbij het Tesla alternatief naast vleugeldeuren ook actieve aërodynamica mee lijkt te krijgen), net als de I.D. totaal niet lijkt op een Golf of Passat, is misschien alleen maar goed. Het is een teken dat er nieuwe tijden kunnen aanbreken bij Volkswagen. Overigens: de productieversie van deze conceptstudies krijgen wél een echte voorruit.