Volkswagen heeft in het derde kwartaal, afgezien van eenmalige posten, meer winst behaald dan een jaar eerder. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het Duitse concern naar buiten heeft gebracht.
Volkswagen zag de omzet in de maanden juli tot en met september licht toenemen tot 52 miljard euro. De operationele winst, geschoond voor eenmalige mee & tegenvallers, ging met een zesde omhoog naar 3,8 miljard euro. Onder de streep resteerde 2,3 miljard euro. Een jaar eerder boekte het bedrijf 1,7 miljard euro verlies, door enorme voorzieningen in verband met het dieselschandaal. Volkswagen gaf in september 2015 toe software in auto’s te hebben geïnstalleerd die diesels tijdens emissietesten schoner lieten lijken dan ze daadwerkelijk waren.
Schikking
Een Amerikaanse federale rechter heeft een schikking van Volkswagen met toezichthouders en eigenaren van dieselauto’s goedgekeurd. Het gaat om een regeling ter waarde van 14,7 miljard dollar (ruim 13,5 miljard euro). De schikking betreft eigenaren van zo’n 475.000 diesels met sjoemelsoftware. De regeling was door de rechtbank ook al voorlopig goedgekeurd, maar dinsdag volgde het definitieve groen licht.
De Duitse autofabrikant begint halverwege november met het terugkopen van de diesels. Deze auto’s stoten in sommige gevallen veertig keer meer uit dan wettelijk is toegestaan. Volkswagen heeft beloofd ruim 10 miljard dollar te besteden aan het terugkopen van auto’s en het compenseren van eigenaren. De rest van het bedrag gaat onder meer naar programma’s ter compensatie van de te hoge uitstoot. Mogelijk mag de fabrikant ook wagens aanpassen als de toezichthouders die aanpassingen goedkeuren.
In totaal zal het concern in de VS tot 16,5 miljard dollar besteden aan het afwikkelen van het dieselschandaal. Daarin zijn ook betalingen aan autodealers, Amerikaanse staten en advocaatkosten opgenomen. Het bedrijf kan nog meer kosten verwachten, aangezien er nog meerdere rechtszaken tegen Volkswagen lopen. Voor 85.000 auto’s met de 3.0 TDI dieselmotor van Audi in het vooronder wordt namelijk nog naar een oplossing gezocht.
Bezuinigen
Het door het dieselschandaal geteisterde Volkswagen ziet zich genoodzaakt stevig op de kosten te gaan letten. De autobouwer wil volgend jaar 10 procent minder uitgeven. Concerntopman Matthias Müller gaf in september al aan dat de bezuinigingen “pijn gaat doen”. Mogelijkerwijs gaat dat gevolgen hebben voor de werkgelegenheid bij Volkswagen, maar daar blijft het niet bij. Ook de Golf zal gevolgen van het dieselschandaal ondervinden.
Herbert Driess, merkchef van Volkswagen, heeft namelijk laten weten dat de Golf na de aanstaande facelift in minder carrosserie-uitvoeringen leverbaar zal zijn. Sowieso geschrapt is de Cabriolet versie. Ook de Variant Alltrack, in Nederland overigens niet leverbaar, zal naar verwachting het veld moeten ruimen. De Sportsvan uitvoering ondergaat nog niet direct een facelift, maar verdwijnt mogelijk op een later tijdstip als Volkswagen de T-Roc cross-over klaar heeft. Door geen geld meer te investeren in een facelift voor de Golf Sportvan kan Volkswagen een aanzienlijk bedrag besparen.
Na de voor 2019 geplande generatiewisseling verdwijnt wellicht ook de 3-deurs hatchback. Volkswagen kan dat straffeloos doen omdat Ford, Opel, Peugeot en Renault al eerder deze carrosserievariant saneerden. Ook bij Audi en BMW verdwijnt de 3-deurs hatchback uit het gamma van resp. de A3 en de 1-serie.